InfoNu.nl > Financieel > Geld > Procedure bij faillissement

Procedure bij faillissement

Procedure bij faillissement Wat is een faillissement en in welke fasen verloopt een faillissement? Hoe wordt het vermogen van de persoon die failliet wordt verklaard, verdeeld onder de schuldeisers?

Wat is een faillissement?

Een faillissement is een gerechtelijk beslag op het hele vermogen ten behoeve van de schuldeisers. Iemand die failliet is verklaard, heeft niets meer te zeggen over zijn bezittingen. Alle bezittingen worden verkocht en uit de opbrengst worden schuldeisers betaald.

Verloop van faillissement

Een faillissement bestaat uit twee fasen:
De conservatoire fase : het vermogen wordt “bevroren”
De executoriale fase : deze fase is erop gericht om de bbezittingen te verkopen en de opbrengst te verdelen onder de schuldeisers

Verloop van faillissement
Conservatoire fase
1. Verzoekschrift bij de rechtbank
2. Faillietverklaring + benoemen curator en rechter-commisaris
3. Overzicht vermogen en overzicht schuldeisers
4. Verificatievergadering
Executoriale fase
5. Verkoop bezittingen en verdelen opbrengst
6. Slotuitdelingslijst

Verzoekschrift bij de rechtbank

Een faillissement begint met een verzoekschrift bij de rechtbank. Dit verzoekschrift wordt in 90% van de gevallen ingediend door de schuldeisers, maar de schuldenaar kan zelf ook een faillissement aanvragen door middel van een verzoekschrift. Uit het verzoekschrift moet duidelijk worden dat aan de voorwaarden voor het faillissement is voldaan.

Faillietverklaring

Als de rechtbank van mening is dat het verzoekschrift overtuigend is, wordt de schuldenaar failliet verklaard. De staat van faillissement treedt in: er wordt beslag gelegd op alle bezittingen en de schuldenaar verliest de zeggenschap over zijn vermogen. Bij de faillietverklaring hoort ook de benoeming van de curator en de rechter-commissaris. In deze fase van het faillissement wordt het vonnis ook gepubliceerd in de Staatscourant en dagbladen.
Curator: advocaat die het beheer overneemt bij faillissement.
Rechter-commissaris: rechter die toezicht houdt op curator

Als de faillietveklaring geweest is, dient de “executoriale fase” zich aan.

Overzicht vermogen en overzicht schuldeisers

Nu maakt de curator een overzicht van het vermogen en van de schuldeisers van de failliet. Tevens stelt hij een lijst op met alle vorderingen van de schuldeisers en maakt hij een lijst met de volgorde waarin de schuldeisers zullen worden uitbetaald.

Verificatievergadering

Alle schuldeisers worden uitgenodigd voor een verificatievergadering. De bedoeling van deze vergaring is om een lijst te maken met vorderingen en de volgorde waarin deze vorderingen worden betaald.

Verkoop bezittingen

De bezittingen van de persoon die failliet is verklaard worden verkocht en de opbrengst wordt verdeeld onder de schuldeisers, volgens de lijst die is samengesteld tijdens de verificatievergadering. In vrijwel alle gevallen kunnen niet alle schuldeisers worden betaald.

Einde faillissement: slotuitdelingslijst

Als alle goederen verkocht zijn, wordt er een lijst gemaakt waarop alle schuldeisers kunnen zien waar het geld dat de verkoop heeft opgebracht, naartoe gaat. Als de schuldeisers bezwaar willen maken, moeten ze dat binnen tien dagen doen. Na tien dagen wordt de slotuitdelingslijst “verbindend” en daarmee eindigt het faillissement.
Gerelateerde artikelen
Het inkomen van een curatorHet inkomen van een curatorVan bepaalde beroepen is het onduidelijk hoe ze hun geld verdienen en hoeveel, een curator is zo’n beroep. Hoeveel verdi…
Rangorde schuldeisers bij faillissementRangorde schuldeisers bij faillissementDe rangorde van schuldeisers in het faillissement bepaalt in belangrijke mate de kans op betaling. Hoe hoger de plaats i…
De gevolgen van een faillissement van derdenDe gevolgen van een faillissement van derdenEen faillissement van een bedrijf, instelling of een persoon, kunt u als particulier door benadeeld worden. Een eigendom…
Kan een land failliet gaan?Kan een land failliet gaan?Wanneer een bedrijf zo in moeilijkheden is dat een faillissement onafwendbaar is, dan houdt dat in dat het bedrijf niet…
Faillissement van de werkgeverEen bedrijf waar een werknemer werkzaam is kan failliet gaan. Maar wat gebeurt er met de vordering van de werknemer, zoa…

Reageer op het artikel "Procedure bij faillissement"

Reacties

Peter van der Veen, 06-06-2016 11:57 #3
Als iemand niet rond kan komen en de schulden niet kan betalen en er steeds verder in weg zakt, kan die zich persoonlijk failliet laten verklaren?
Zo ja zou die gene ook alles in huis moeten verkopen tot aan de bedden van de kids toe en uit het huurhuis moeten. Waar kan ik iets vinden om te zien wat je mag houden en weg moet doen?
Groeten Peter

E. J. Drieënhuizen, 17-12-2013 20:26 #2
Geachte heer / mevrouw
Op welke plaats in de vordering staat de verhuurder van een bedrijfspand in de periode van het lopend faillissement.
Voorbeeld: Uitspraak faillissement 30 januari 2013, maart huuropzegging met drie maanden opzegtermijn ( dus vijf maanden huur tegoed) is dit een preferente vordering, en zo ja moet deze uitbetaald worden voor de kosten van de curator worden betaald?
met vriendelijke groet,
E.J. Drieënhuizen

M. Huizer, 14-01-2011 12:49 #1
Mijn werkgever vraagt volgende week het faillisement aan, waarbij een curator wordt aangesteld. Wat als ik nu binnen 2 weken kans maak op een nieuwe baan bij een nieuwe werkgever? Kom ik dan niet meer in aanmerking voor de verrekening van opgebouwde vakantiedagen, vak. geld etc.? Wij zullen deze maand nl. geen inkomen ontvangen maar ik ben nog wel werkzaam t/m uitspraak curator.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 02-01-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 3
Schrijf mee!