InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Schulden en jouw gezondheid

Schulden en jouw gezondheid

Schulden en jouw gezondheid Schulden kunnen zorgen voor een slechte gezondheid. Als je in een financiële crisis zit is het belangrijk om op jouw gezondheid te letten. Stress door het hebben van schulden veroorzaakt ook vele lichamelijke klachten.

Schulden en gezondheid

Schulden zorgen niet alleen voor financiële stress, maar van schulden krijg je ook een heleboel andere mentale stress. Als mensen in de schulden zitten dan blijven ze daar bijna de hele tijd over denken. Mensen die in de schulden zitten zinken steeds verder weg en hun zorgen en stress worden steeds groter. Schulden kunnen een bron zijn van tal van gezondheidsproblemen.

De relatie tussen het hebben van schulden en de mate van gezondheid is er zeker en is van toepassing op mensen van alle leeftijden, beroepsgroepen en inkomensniveaus. Onderzoek heeft aangetoond dat het hebben van een schuld altijd invloed heeft op de gezondheid van de schuldenaar, ongeacht de leeftijd. De omvang van de gezondheidsproblemen kunnen variëren, maar de problemen zijn er.

Stress als gevolg van schuld

Stress, die soms alleen als een mentale aandoening wordt gezien, is eigenlijk de oorzaak is van heel veel gezondheidsklachten. Deze omvatten hartziekten, diabetes, maagzweren, hoge bloeddruk en in sommige gevallen zijn er enkele vormen van kanker die kunnen worden veroorzaakt door stress. Behalve deze, zijn er tal van andere aandoeningen die kunnen ontstaan als gevolg van de stress door een schuld.

Gezondheidsproblemen door een financiële crisis

Onderzoek toont aan dat de stress tijdens een financiële crisis kan leiden tot slaaptekort, wat weer een gewichtstoename kan veroorzaken maar ook migraine en spijsverteringsstoornissen. Er zijn ook tal van psychische stoornissen die kunnen worden veroorzaakt als gevolg van de stress tijdens een financiële crisis. Er zijn ook mensen die in een ernstige depressie raken door hun schulden. Gebrek aan concentratie is iets waarmee alle mensen met financiële problemen worden geconfronteerd. Mensen raken ook sneller geïrriteerd en raken van streek zonder reden.

De gezondheidsproblemen die zich kunnen voordoen verschillen nogal per persoon. De ene persoon laat zich gemakkelijker door een financiële crisis loodsen dan de andere persoon. Dus mensen die meer vatbaar zijn voor angst en stress lopen dus ook meer risico om gezondheidsproblemen te krijgen als gevolg van de schulden die men heeft.

Extreme gevolgen door schulden

De frustratie en mentale stress veroorzaakt door schulden kan ook zeer extreme gevolgen hebben. Er zijn gevallen bekend waarbij mensen in het midden van een financiële crisis zelfmoord hebben gepleegd.

Hoe kom je uit de financiële crisis?

We hebben gezien hoe de gezondheidsproblemen het gevolg zijn van schulden, maar we zien ook dat mensen steeds dieper in de schulden raken. Dit komt doordat er een bepaalde gewoonte is om uitgaven te doen voor dingen die men niet echt nodig heeft.

Om stress, en dus verdere ernstige gezondheidsproblemen, te voorkomen is het belangrijk om positief te blijven en zeker niet op te geven. Je moet jouw uitgaven zo gaan plannen dat je langzamerhand van jouw schulden afkomt.
Het helpt ook om erover te praten met een goede vriend of een familielid voor de morele en emotionele ondersteuning. De samenwerking van het gezin draagt tot op zekere hoogte bij aan het verminderen van de stress en zorgen.
© 2008 - 2017 Wubbo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voorkom stress en zorgen over geld en schuldenAls je problemen hebt met geld of schulden kan dat leiden tot een ernstige stress. Bijvoorbeeld als je niet genoeg geld…
Schulden van een ex partnerSchulden van een ex partnerHeel simpel gesteld ontstaan schulden doordat er teveel wordt uitgegeven. Zodra de uitgaven de inkomsten overstijgen ont…
Hoe kom je uit de schulden?Steeds meer Nederlandse gezinnen zitten in de schulden en kunnen er moeilijk weer uitkomen. De belangrijkste rekeningen…
Schulden oplossen door ze samen te voegenSchulden oplossen door ze samen te voegenParticulieren die betalingsproblemen hebben bij verschillende bedrijven en instanties, zullen het zelf niet voor elkaar…
Hoe help ik mijn kind met schulden?Kinderen met schulden is een zeer zware belasting voor ouders. Als ouders is het in bepaalde gevallen onmogelijk om te h…

Reageer op het artikel "Schulden en jouw gezondheid"

Reacties

Xx, 18-01-2013 16:16 #3
Hallo,
Zou ik mogen weten waar u deze informatie vandaan heeft? Dit is hele bruikbare informatie voor een verslag voor school, maar ik mag helaas alleen wetenschappelijke bronnen gebruiken.
Groetjes Reactie infoteur, 18-01-2013
Deze informatie heb ik verkregen doordat ik ervaringen van mensen in mijn omgeving van dichtbij heb meegemaakt. Ik vond het belangrijk om deze info hier te delen zodat meerdere mensen misschien hun voordeel hiermee kunnen doen.

Het spijt me dat ik jou hier niet verder mee help.

Veel succes,

Wubbo

C. Draaijer, 30-04-2009 22:27 #2
Bij mij heeft het aan 2 kanten gewerkt dat mijn gezondheid onderuit ging. Ten eerste omdat ik de financiele prut zelf moest oplossen omdat mijn man er liever niets mee te maken wou hebben en dus de kop in het zand stak en zei ik vind het veel te moeilijk. Ten tweede moest ik zorgen dat ik het van 5 schulden naar 1 schuld moest brengen wat me in oktober 2008 gelukt is. Maar in maart 2008 ben ik overspannen geraakt en mijn lichaam liet het compleet af weten, ik kon me totaal niet meer concentreren, als ik de administratie deed zat ik helemaal te trillen kreeg zweet aanvallen en mijn hart ging op hol, kon 's avonds niet slapen en ik kreeg last van de rug en kon zo wat het ene been niet meer voor de andere krijgen zo moe was ik en of dat nog niet genoeg was zijn door de overspannenheid mijn cyste's op mijn hoofd gaan klieren en moest ik in 2 maanden tijd vier keer aan mijn hoofd geholpen worden maar ik heb gelukkig nooit de moed opgegeven en heb altijd gedacht waar een wil is, is een weg en het komt altijd weer goed hoe moeilijk het ook gaat en nu een jaar later gaat het weer heel goed met me.En ik denk dat dat komt omdat ik toch heb geprobeerd zoveel mogelijk dingen door te doen en niet te veel toe heb gegeven aan mijn lichaam.Maar ik weet wel stress doet rare dingen met je. Ik fiets, zwem en wandel heel veel om mijn hoofd leeg te maken en mijn laatste lening daar zit niet zoveel druk meer op dus alles word nu wat rustiger. En eindelijk na heel veel jaren knokken is door hulp van andere mensen die met mijn man hebben zitten praten de knop omgegaan en zijn, zijn ogen open gegaan wat er met ons gezin zou gebeuren als ik niet zo had zitten zwoegen om ons er uit te krijgen. Maar ik hoop dit nooit weer mee te maken dat zou ik niet kunnen verwerken schulden hebben een zeer grote impact op je gezondheid en relatie.

D. Willems, 02-01-2009 13:15 #1
Graag zou ik willen weten welk onderzoek aantoont dat stress door financiële problemen van invloed is op de gezondheid. Reactie infoteur, 02-01-2009
Er zijn meerdere Amerikaanse onderzoeken die aantonen dat stress door financiële problemen van invloed zijn op de gezondheid. Je kunt er ook meer over lezen op de volgende website: http://www.plusmagazine.be/nl/plus_news/209/stress-dat-laat-ik-niet-aan-mijn-hart-komen

Infoteur: Wubbo
Gepubliceerd: 13-12-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!