InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Volwassen kind met schulden helpen

Volwassen kind met schulden helpen

Indien één van de kinderen financiële zorgen heeft, brengt dit grote zorgen met zich mee voor de ouders. Financieel hulp kan niet altijd geboden worden, maar is vaak ook niet verstandig. Niet iedereen is goed met het omgaan met geld. Mensen met geldzorgen kunnen geholpen worden door ze geld te geven, maar bij terugkomende problemen helpt het niet om er geld in te steken. Er moet een andere manier worden aangeleerd om met geld om te gaan. Volwassenen zijn niet altijd in staat om zelfstandig met geld om te gaan. Dit wordt vaak niet veroorzaakt door verstandelijk onvermogen, maar door een verkeerde manier van denken over geld.

Hoe moet ik mijn volwassen kind helpen met problematische schulden?

Hoe u kunt helpen is afhankelijk van de oorzaak van de schulden. In het geval de schulden is ontstaan door een samenloop van omstandigheden, is het een kwestie van helpen om de problemen op te lossen. Als de schulden ontstaan zijn door het slecht omgaan met geld, zal er meer moeten gebeuren dan alleen de schulden oplossen.

Hulp inschakelen om schulden weg te werken

Geldproblemen worden vaak pas laat erkend. Hierdoor zijn de schulden in veel geval alleen weg te werken door afspraken te maken met de schuldeisers. U kunt zelf proberen om afspraken te maken met de geldeisers, maar dat kunt u beter overlaten aan gediplomeerde mensen die daar ervaring mee hebben. Via de gemeente waar de schuldenaar woont kan hulp worden aangevraagd.

Schuldsanering of andere manier van ondersteuning

De gemeente zal ook hulp bieden buiten de schuldsanering om. U kunt ook bij de gemeente aankloppen als de schulden nog niet torenhoog zijn, maar wel problematisch. Ze kunnen bemiddelen met de schuldeisers en ze kunnen tips en adviezen geven.

Kunnen de ouders helpen bij het oplossen van schulden

Als ouders sta je eigenlijk machteloos. In veel gevallen is het verstandiger om de hulpverlening in te schakelen. De volwassen kinderen gaan waarschijnlijk meer aannemen van de “vreemde” hulpverlener. De ouders staan te dicht bij schuldenaren en hierdoor kunnen er snel onderlinge problemen ontstaan.

Hoe kunnen ouders bijstaan bij problematische schulden?

Door in ieder geval te ondersteunen en op een afstand toezicht te houden, kunt u als ouder bijdragen aan het succesvol saneren van de schulden. U moet voorzichtig zijn met het verstrekken van geld, want dat biedt vaak geen oplossing.

Geen geld storten in een bodemloze put

Indien uw volwassen zoon of dochter een keer een klein bedrag aan schulden heeft, gaat u als ouder bijspringen indien mogelijk. U doet er wel verstandig aan om een terugbetalingsregeling af te spreken. Dit moet u alleen al doen om hun een les te leren. Indien ze naar de bank gaan om geld te lenen, moeten ze het geld ook terugbetalen. Het terug ontvangen bedrag, kunt u eventueel later nog een keer weer gebruiken om weer financieel bij te springen.

Bij grote schulden, moet u geen geld gaan storten in een bodemloze put. Een deel van de schulden wegwerken heeft geen zin. Ze moeten gelijk zorgen voor hulp via de gemeente. Voorkom dat de kinderen in zee gaan met bedrijven die schulden saneren. Deze instanties vragen in bepaalde gevallen geld voor hun werkzaamheden, het geen niet is toegestaan. Hulpverlening moet u altijd via de gemeente laten lopen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Volwassen kind met schulden helpen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 07-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!