InfoNu.nl > Financieel > Geld > Zorgtoeslag 2019, hoeveel is het en hoe werkt het?

Zorgtoeslag 2019, hoeveel is het en hoe werkt het?

Zorgtoeslag 2019, hoeveel is het en hoe werkt het? Heb je een laag inkomen dan kun je in 2019 wellicht aanspraak maken op zorgtoeslag. Dit is een tegemoetkoming vanuit de overheid om de zorgpremie te kunnen betalen. Om in 2019 zorgtoeslag te kunnen ontvangen moet je aan een aantal eisen voldoen. Zo moet je tenminste 18 jaar oud zijn, de Nederlandse nationaliteit hebben, een basisverzekering hebben en mogen je inkomen en eigen vermogen niet te hoog zijn. De maximale zorgtoeslag die je in 2019 kunt ontvangen in 99 euro per maand voor mensen met een inkomen tot 20.500. De toeslag wordt niet automatisch toegekend maar moet je zelf aanvragen.

Zorgtoeslag 2018

Wat is zorgtoeslag?

Wat houdt zorgtoeslag precies in? De zorgtoeslag is een tegemoetkoming van de belastingdienst waarvoor mensen met een laag tot middeninkomen in aanmerking komen. Zij kunnen deze toeslag gebruiken om de premie van hun verplichte zorgverzekering te kunnen betalen. Voor sommige mensen is dit een prettige bijkomstigheid, voor anderen is het pure noodzaak willen zij hun rekeningen aan de zorgverzekeraar kunnen betalen.

Juist omdat het voor elke Nederlander verplicht is om premie te betalen voor het basispakket van de zorgverzekering is er vanuit de overheid natuurlijk ook een zekere plicht om ervoor te zorgen dat ook mensen met een laag inkomen aan deze betalingsverplichting kunnen voldoen zonder dat dit tot schrijnende armoede leidt of het in het algemeen te zwaar drukt op de begroting van het gezin. De zorgtoeslag is er dan ook uitsluitend voor mensen met een inkomen onder een jaarlijks vastgesteld maximum. Dit maximum ligt voor 2019 op 29.500 voor alleenstaanden en 37.500 voor fiscale partners.

Zorgtoeslag dekt niet de hele zorgpremie

Kies je ervoor om naast het basispakket geen aanvullende verzekering of tandartsverzekering te nemen en het eigen risico daarnaast hoger te leggen dan het wettelijk minimum van 385 euro, dan zul je uiteindelijk niet veel hoeven bij te leggen om je maandelijkse premie te betalen. De zorgtoeslag dekt in de meeste gevallen echter niet de volledige zorgpremie. De zorgtoeslag wordt altijd rond de derde week van de maand overgemaakt, op tijd voor de zorgpremie wordt afgeschreven. Op de website van de Belastingdienst vind je een overzicht met de uitbetaaldata waarop de zorgtoeslag wordt overgemaakt. Het staat dan 1 a 2 dagen later op je bankrekening, afhankelijk van welke bank je gebruikt.

Zelf aanvragen

Je moet de zorgtoeslag zelf via de toeslagenwebsite van de Belastingdienst aanvragen. Het wordt dus niet automatisch overgemaakt wanneer je aan de vereisten voldoet. Voor het aanvragen van zorgtoeslag heb je een DigiD nodig. Deze kun je kosteloos aanvragen en moet je vervolgens zelf activeren alvorens er gebruik van te kunnen maken.

Wie heeft er recht op zorgtoeslag in 2019?

Om in 2019 in aanmerking te komen voor zorgtoeslag moet je voldoen aan vijf basiseisen, te weten:
  1. Je bent tenminste 18 jaar oud op het moment van aanvragen
  2. Je hebt de Nederlandse nationaliteit of een Nederlandse verblijfsvergunning
  3. Je hebt een basisverzekering volgens de Zorgverzekeringswet (Zvw)
  4. Je totale inkomen bedraagt niet meer dan 29.500 euro per jaar. Indien je een partner hebt geldt een totaal maximum inkomen van 37.500 euro per jaar
  5. Je eigen vermogen is niet hoger dan 113.415 ( 143.415 met toeslagpartner)

Hoeveel zorgtoeslag krijg ik in 2019?

De hoogte van de zorgtoeslag is afhankelijk van je inkomen en dat van je partner. Voor alleenstaanden geldt in 2019 een maximale zorgtoeslag van 99 euro per maand ( 192 met toeslagpartner) voor mensen met het minimumloon. Dit geldt voor mensen die niet meer dan 19.000 per jaar verdienen. Voor mensen die meer verdienen dan het minimumloon loopt de hoogte van het bedrag dat je aan zorgtoeslag ontvangt geleidelijk af. Hiervoor is geen eenvoudig uit te leggen formule. Het maximale inkomen waarmee je nog zorgtoeslag kunt ontvangen in 2019 is 29.500 voor alleenstaanden en 37.500 voor toeslagpartners.

Wil je precies weten hoeveel zorgtoeslag je ontvangt, kijk dan op de website van de Belastingdienst, specifiek de webpagina Toeslagen van de Belastingdienst. Daar kun je ook meer informatie vinden over andere typen toeslag waarop je met een laag inkomen wellicht ook recht hebt.

Zorgtoeslag in 2019, veranderingen ten opzichte van 2018

Voor mensen die van een laag inkomen moeten rondkomen is het altijd weer spannend om te zien wat er het volgende jaar gaat gebeuren met de zorgtoeslag. Omdat de premie voor de ziektekostenverzekering bij de meeste verzekeraars is gestegen in 2019, is ook de zorgtoeslag licht omhoog gegaan. Met maximumbedrag is gestegen van 94 naar 99 per maand.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zorgtoeslag 2019 omhoogZorgtoeslag 2019 omhoogU krijgt in 2019 waarschijnlijk meer zorgtoeslag dan in 2018. Dit kan oplopen tot 92 euro extra per jaar voor een alleen…
Betaaldata zorgtoeslag 2019 en 2020Betaaldata zorgtoeslag 2019 en 2020Wat zijn de betaaldata en voorwaarden voor de zorgtoeslag 2019 en 2020, hoe werkt de zorgtoeslag? De zorgtoeslag 2019 en…
Berekening zorgtoeslag 2018Berekening zorgtoeslag 2018Hoeveel zorgtoeslag 2018 krijgt u? De berekening van hoogte van de zorgtoeslag 2018 kunt u eenvoudig zelf met een rekenm…
Zorgtoeslag 2018 en 2019 buitenlandZorgtoeslag 2018 en 2019 buitenlandRecht op zorgtoeslag in het buitenland? Wie in het buitenland woont, kan in 2017, 2018 en 2019 gewoon en legaal in aanme…
Zorgtoeslag 2019 - wijzigingen en voorwaardenZorgtoeslag 2019 - wijzigingen en voorwaardenVraag uw zorgtoeslag 2019 aan zodra u een zorgpolis hebt. Let op de wijzigingen en veranderingen in 2019, de hoogte, voo…
Bronnen en referenties
  • https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/zorgtoeslag/voorwaarden/inkomen/bedragen-zorgtoeslag-per-maand
  • https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/zorgtoeslag/zorgtoeslag-2018/voorwaarden-2018/

Reageer op het artikel "Zorgtoeslag 2019, hoeveel is het en hoe werkt het?"

Reactie

K. Nijboer, 27-01-2014 16:03 #1
Ik krijg elk jaar loonbelasting terug via de aangifte inkomstenbelastingen op een door mij vermeld bankrekeningnummer. Wordt nu een bedrag aan zorgtoeslag op dit zelfde bankrekeningnummer door de belastingdienst overgemaakt?

Bij voorbaat dank voor de moeite.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 18-02-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Zorgkosten 2014
Reacties: 1
Schrijf mee!