InfoNu.nl > Financieel > Geld > Budgetplanner: 10 tips om je budget in evenwicht te houden

Budgetplanner: 10 tips om je budget in evenwicht te houden

Knappe koppen voorspellen dat het stilaan weer de goede kant uit gaat met onze economie. Toch is een beetje voorzichtigheid op z'n plaats, tenminste als je de crisis zonder kleerscheuren wil doorkomen. Dankzij deze tien tips hou je je budget het hele jaar door in evenwicht.

1. Hou je vaste kosten in het oog

Huur, water, gas, elektriciteit... We kunnen er jammer genoeg niet omheen. Giet daarom al deze vaste kosten in een lijstje, bijvoorbeeld in Excel, zodat je elke maand kunt inschatten welke som je zult moeten betalen. Zo vermijd je nare verrassingen en, in het allerslechtste geval, de komst van een of andere deurwaarder.

2. Cash? Hoe minder, hoe beter!

Dat je je wil amuseren, betekent heus niet dat je een gat in je hand hebt. Maar wat wel bewezen is, is dat je meer uitgeeft als je veel biljetten en kleingeld op zak hebt. Impulsieve aankopen zijn makkelijker te vermijden als er geen enorme smak geld je portefeuille zit. Logisch, ook: terwijl je op zoek bent naar een geldautomaat, gun je jezelf de tijd om na te denken.

3. Spreid je maandelijks budget

Heb je het ook wat moeilijk om rond te komen aan het einde van de maand? Dan kan deze truc helpen: trek alle vaste kosten van je budget af, en verdeel wat overblijft in vier gelijke stukken. Zo hou je altijd wat over om te eten, en wie weet, kan die leuke trui er ook nog af. Oké, `folietjes' zijn op die manier uitgesloten, maar daar bestaat dan weer een andere oplossing voor.

4. Gun je zelf af en toe een uitspatting

Onvoorziene uitspattingen kunnen je budget uit de bocht doen gaan. Daarom is het interessant om een gedeelte, hoe klein ook, opzij te houden voor dit specifieke doel. Als je zin hebt om jezelf een cadeautje te gunnen of om eens lekker te gaan eten met je liefste, hoef je je achteraf niet schuldig te voelen.

5. Koop slim

Elke dag boodschappen doen is geen goed idee. De kans is immers groot dat je op die manier al gauw de restjes weggooit na een lekkere maaltijd. Probeer een menu op te stellen, en bijvoorbeeld om de tien dagen boodschappen te doen. Na verloop van tijd ontwikkel je vanzelf de reflex om te kijken welke `schatten' er nog in de ijskast of de diepviezer te vinden zijn. Wees gerust: het budget dat je spendeert aan eten, zal op die manier naar beneden gaan! En dan is er natuurlijk nog die goeie oude truc: vergelijk zorgvuldig de prijzen als je in de winkel staat.

6. Maak een stand van zaken op

Toch is het niet met je supermarktbudget dat je het grootste verschil zult maken. Heb je bijvoorbeeld al eens de tijd genomen om je verzekeringspolissen te checken? In de meeste Belgische huishoudens is het aantal `dubbele' polissen talrijk. Die zinloze uitgaven zul je dus vast voor iets beters kunnen gebruiken. Onderwerp op die manier ook al je andere uitgavenposten aan een kritische blik, en oordeel of ze niet overbodig geworden zijn: internet op je gsm, terwijl je nooit je mails checkt onderweg? Weg ermee!

7. Noteer je uitgaven

Ongetwijfeld is het een kwestie van psychologie. Maar door je uitgaven mooi te noteren zélfs die reep chocola van een halve euro zorg je ervoor dat je langer stilstaat bij elke aankoop. Je neemt de tijd om te overwegen of een aankoop echt nodig is en dat helpt je om je budget in evenwicht te houden.

8. Denk na over prioriteiten

Heb je nieuwe schoenen nodig en smeekt je auto om een groot onderhoud? Ruil dan deze maand je prijzige bioscoopavondje in voor een gezelschapsspel. Ook met een leuke, geleende dvd en wat home-made popcorn kun je een fantastische droomavond beleven: wedden dat je kinderen hier evenveel van genieten dan van de nieuwste Pixar-film in de bioscoop?

9. Koop niet op krediet

Kopen waar je zin in hebt, is tegenwoordig niet moeilijk. Meer en meer winkelketens bieden een kredietkaart aan waarmee je droom in minder dan twintig minuten werkelijkheid wordt. Maar let op dat je niet in een straatje zonder eind terechtkomt. Vaak zijn de rentes op dat soort leningen hallucinant hoog. Bovendien wint de verleiding om snel-snel iets te kopen het vaak van je wilskracht.

10. Stel doelen voorop

Een goed voornemen beschouwen we al snel als iets onaangenaams, iets dat je belet om te doen waar je zin in hebt. Hou in je achterhoofd dat al die inspanningen niet alleen maar dienen om een lening af te betalen. Gun jezelf ook iets leuks met het gespaarde geld. Maak vakantieplannen, of verheug jezelf op de aankoop van een nieuw salon. Dat geeft je de kracht om je budget echt in evenwicht te houden!
Gerelateerde artikelen
Geldbeheer: nuttige tips om je budget te beherenGeldbeheer: nuttige tips om je budget te beherenEen degelijk beheer van je geld is van essentieel belang om niet in de financiële problemen te komen en eventueel een aa…
Geldproblemen? Nuttige tips om uit de schulden te blijvenGeldproblemen? Nuttige tips om uit de schulden te blijvenSinds de economische crisis van 2008 is het aantal mensen dat met schulden kampt er niet kleiner op geworden. Sommige me…
Schulden: tips om schulden en geldproblemen te voorkomenSchulden: tips om schulden en geldproblemen te voorkomenGeldproblemen kunnen een zware last zijn in je dagelijks leven en zorgen voor veel stress. Als geldproblemen lang voortd…
Budgetteren voor beginnersBudgetteren voor beginnersHeb je wel eens het gevoel dat je niet meer weet waar al dat geld blijft. Iedere maand krijg je netjes je loon en voor j…
Annuitaire lening of annuitair krediet: voordelen en nadelenAnnuitaire lening of annuitair krediet: voordelen en nadelenDe annuitaire lening of het annuitair krediet is een bijzondere vorm van krediet die te vergelijken is met de persoonlij…

Reageer op het artikel "Budgetplanner: 10 tips om je budget in evenwicht te houden"

Infoteur: Guy1962
Gepubliceerd: 02-09-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!