InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat kost een incasso via een incassobureau?

Wat kost een incasso via een incassobureau?

Wat kost een incasso via een incassobureau? Een incassobureau wordt ingeschakeld om achterstallige schulden te incasseren. Zodra een schuld bij het incassobureau ligt, gaat het de debiteur geld kosten aan incassokosten. Naast de bestaande vordering moet ook het incassobureau betaald gaan worden. Wat kost een incasso via een incassobureau? Bij achterstanden in betaling kunnen debiteuren te maken krijgen met een incassobureau. Vaak wordt gedacht dat zij worden ingeschakeld om schulden te incasseren, maar eigenlijk worden zij pas ingeschakeld zodra blijkt dat de schuldenaar niet aan de betalingsverplichtingen gaat voldoen. Bestaande schulden in de vorm van een krediet, zullen geen problemen opleveren indien de maandelijkse termijnen netjes op tijd worden voldaan. Zodra er achterstanden zijn, nemen veel mensen een krediet bij een bank om zo de vordering van de schuldeiser te kunnen betalen. Met de bank worden er vervolgens afspraken gemaakt om de schuld weer af te lossen.

Wanneer kan er een incassobureau worden ingeschakeld?

Zodra debiteuren de schulden niet voldoen en de schuldeiser ziet geen verdere mogelijkheden om te incasseren, kan er een incassobureau worden ingeschakeld. In de meeste gevallen gaat het om een vordering van minimaal een paar honderd euro, maar een lagere vordering kan ook geïncasseerd worden. Het inschakelen van een incassobureau kan voor de schuldeiser in sommige gevallen een dure aangelegenheid zijn, indien blijkt dat de vordering niet kan worden geïncasseerd. Verzekeraars sturen vaak zelfs kleine vordering naar een incassobureau. Hiermee willen ze duidelijk maken dat zij ook kleine vorderingen gaan incasseren. Anders kunnen verzekerden met kleine achterstanden gewoon de betaling achterwege laten, de verzekeraar gaat toch geen extra kosten voor incasso maken.

Welke incassobureau inschakelen

Er gelden geen eisen om de naam incassobureau te mogen dragen. In Nederland zijn er ook meerdere malafide bureaus actief. Om zeker te zijn dat u met een stabiele en eerlijk incassobureau te maken hebt, kunt u kiezen voor één die is aangesloten bij de NVIO (Nederlandse Vereniging van Incasso-ondernemingen). Deze laat alleen professionele leden toe die een verantwoorde werkwijze hanteren.

Werkwijze

In de meeste gevallen zal de schuldeiser na incassopogingen de debiteur een brief sturen, waarin aangekondigd gaat worden dat er een betaling wordt verwacht binnen een bepaalde termijn. Daarnaast wordt ook al gedreigd met het inschakelen van een incassobureau. Zodra de vordering doorgezet is, gaat het bureau eerst de betreffende persoon of bedrijf doorlichten. Hierbij wordt gekeken of de debiteur bijvoorbeeld failliet is. Als dit niet het geval is zullen er ingebrekestellingen verstuurd worden. Blijkt dit niet te werken dan moeten er juridische stappen ondernomen worden,

Vaak wordt er gewerkt op basis van ‘no cure no pay’. De letterlijke vertaling verklaart het begrip: “geen oplossing, geen betaling”. De schuldeiser hoeft pas te betalen indien het bedrag geïncasseerd is. De redelijke kosten die er gemaakt worden, kunnen in rekening worden gebracht bij de schuldenaar. De bij het NVIO aangesloten bureaus gaan uit van 15 procent van het schuldbedrag aan kosten. Dit houdt dus in dat de maximale kosten 15 procent bedragen. Hogere kosten mogen er niet bij de debiteur in rekening worden gebracht. Een eis is wel dat er werkelijk kosten zijn gemaakt die de in rekening gebrachte kosten rechtvaardigen. Daarnaast geldt als eis dat de debiteur minimaal twee aanmaningen voor het schuldbedrag heeft ontvangen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat kost een incasso via een incassobureau?"

Infoteur: Juul
Laatste update: 20-08-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!