InfoNu.nl > Financieel > Geld > Tegemoetkoming studiekosten leraren en docenten

Tegemoetkoming studiekosten leraren en docenten

Tegemoetkoming studiekosten leraren en docenten Wie leraar wil worden in 2018 of 2019 kan gebruik maken van de tegemoetkoming studiekosten leraren en docenten, een soort lerarenbeurs. Wie als student, zij-instromer of contractant een lerarenopleiding volgt of als leraar zijn vakkennis willen verbreden, kan in aanmerking komen voor de tegemoetkoming voor leraren. Voorwaarde voor deze tegemoetkoming is dat u geen recht hebt op studiefinanciering. Omdat het om een gift gaat, hoeft u ook niets terug te betalen. Denk ook aan de mogelijkheid van extra geld via de ambtenaren lening.

Geen recht op studiefinanciering of tegemoetkoming scholieren en toch een lerarenopleiding willen volgen, betekent dat u misschien aanspraak kunt maken op de tegemoetkoming leraren. Aanvullende voorwaarden zijn dat:
  • U Nederlander bent of daaraan gelijkgesteld of afkomstig uit een ander EU/EER-land.
  • U een pabo-opleiding of een lerarenopleiding volgt in het voortgezet onderwijs of beroepsonderwijs. Deze opleiding moet een eerste- of tweedegraads bevoegdheid geven.

De subsidie stopt als u ophoudt met de studie. Als u gedurende een jaar de subsidie aanvraagt begint de maandelijkse betaling van de tegemoetkoming na uw aanvraag, waardoor u minder krijgt dan wanneer u het aan het begin van het studiejaar aanvraagt. Anders dan bij de studiefinanciering hoeft u, ook als u voortijdig stopt met uw studie, niets terug te betalen.

Tegemoetkoming studiekosten leraren is inkomensafhankelijk

De tegemoetkoming leraren is inkomensafhankelijk. De tegemoetkoming voor het jaar 2018-2019 is gebaseerd op het gezamenlijke inkomen uit 2016. Als uw inkomen inmiddels fors lager is, kunt u DUO vragen om met een ander inkomen rekening te houden. De maximale tegemoetkoming is mogelijk als het gezamenlijke inkomen in 2016 niet hoger was dan 34.772,40. Bij een hoger inkomen neemt de tegemoetkoming af. U kunt maximaal 24 maanden een tegemoetkoming krijgen en moet die 48 maanden gebruiken. U ontvangt het hele bedrag in één keer. De tegemoetkoming leraren is een gift.

Inkomenstoets leraren

Opvallend is dat voor de inkomenstoets het jaar 2016 wordt gebruikt als u een tegemoetkoming wil voor het jaar 2018 2019 en niet het inkomen van 2017. Wel wordt getoetst of het opgegeven inkomen voor daadwerkelijk klopt en niet is aangepast. Op uw verzoek kan er ook een ander peiljaar van het inkomen worden gekozen, bijvoorbeeld 2017 of 2018. Dit kan als door een sterke daling van uw inkomen uw inkomen structureel een stuk lager is geworden. Denk aan de gevolgen van arbeidsongeschiktheid, een faillissement of ontslag. De daling moet minimaal 15 procent bedragen gedurende drie jaar. Als die situatie zich voordoet kunt u waarschijnlijk een hogere tegemoetkoming voor leraren krijgen en voorkomen dat u niet voor de subsidie in aanmerking komt. U hebt maximaal gedurende 24 maanden recht op de tegemoetkoming en moet dit recht binnen uiterlijk vier jaren gebruiken. U vraagt de tegemoetkoming aan bij de Dienst Uitvoering Onderwijs, DUO.

Tegemoetkoming leraren 2019

De maximale bedragen voor 2019 zijn:
  • Cursus- of collegegeld: 567,23.
  • Schoolkosten: 738,24.
  • Totaal: 1.305,47.

Ambtenaren lening

Docenten kunnen net zoals andere ambtenaren relatief goedkoop de ambtenarenlening goedkoper afsluiten. Het leven is duur en ambtenaren worden door banken en instellingen als zeer betrouwbaar gezien. Voor hen is er de ambtenaren lening die gunstiger condities kent dan een gewone lening een vooral ook een lagere rente. De ambtenaren lening kan een gewone lening zijn maar ook een ambtenaren hypotheek. Wie al een gedeeltelijke baan als docent heeft kan dus ook daar eens informeren. Vergeet ook niet dat nogal wat studiekosten fiscaal aftrekbaar kunnen zijn. Studeren is al duur genoeg.

Lerarenbeurs aanvragen voor een master

Een lerarenbeurs is weer wat anders dan de tegemoetkoming. De lerarenbeurs kunt u aanvragen als u een onderwijsbevoegdheid hebt en voor ten minste 20% les geeft. Het gaat om een bedrag van een paar duizend euro, waarbij tot 7000 euro mogelijk is voor een master in de exacte vakken, wiskunde, natuurkunde en scheikunde, postinitiële masteropleidingen, premasters en opleidingen aan de NCOI, de LOI en de Open Universiteit. De subsidie opleiding bewegingsonderwijs bedraagt in 2019 maximaal 3.500 euro.

Bedragen lerarenbeurs 2018-2019

Schematisch zien de bedragen voor de lerarenbeurs er als volgt uit:

Lerarenbeurs 2018-2019

PercentageMaximaal bedrag
Wettelijk collegegeld 100% 7.000
Instellingscollegegeld100% 7.000
Studiemiddelen10% van het collegegeldbedrag 350
Reiskosten10% van het collegegeldbedrag 350
Studieverlofvast bedrag per uur en sector-

Subsidie opleiding bewegingsonderwijs 2019

PercentageMaximaal bedrag
Collegegeld100% 3.500

Slot

Maak als docent gebruik van de bestaande mogelijkheden voor een goedkopere lening of gift, want daar zijn ze voor bedoeld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aftrek studiekosten 2017Aftrek studiekosten 2017Wat kunt u in 2017 aan studiekosten en scholingsuitgaven aftrekken zodat u een deel van de gemaakte studiekosten van de…
Tegemoetkoming deeltijders aanvragenTegemoetkoming deeltijders aanvragenExtra geld om te kunnen studeren is altijd welkom. Wie in deeltijd een vmbo theoretische leerweg, havo- of vwo-deeltijdo…
Aftrek studiekosten 2012, 2013, 2014 en 2015Aftrek studiekosten 2012, 2013, 2014 en 2015De regels voor de fiscale aftrek van studiekosten 2012 zijn vrijwel gelijk aan die voor de aftrek studiekosten 2011. Er…
Studiekosten aftrekken van de belasting en het leenstelselStudiekosten aftrekken van de belasting en het leenstelselJe kunt veel van je studiekosten aftrekken van de belasting, oftewel studiekosten zijn fiscaal aftrekbaar. Dit betekent…
Studiekosten - welke studiekosten 2011 fiscaal aftrekbaarStudiekosten - welke studiekosten 2011 fiscaal aftrekbaarStuderen is duur en niet elke opleiding komt in aanmerking voor studiefinanciering. Welke aftrek van studiekosten is er…
Bronnen en referenties
  • DUO

Reageer op het artikel "Tegemoetkoming studiekosten leraren en docenten"

Reacties

Simone, 14-08-2017 16:10 #5
De studiekosten zijn dus in 2017 nog aftrekbaar. De tegemoetkoming leraren is éénmalig? Als ik dan een studie in september begin kan ik dan niet beter deze tegemoetkoming in 2018 aanvragen? Reactie infoteur, 15-08-2017
Beste Simone,
De studiekosten zijn, onder voorwaarden, in 2017 fiscaal aftrekbaar. De tegemoetkoming is geen studiefinanciering, maar verlaagt wel uw kosten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nadjla, 28-01-2015 15:26 #4
Ik heb geen inkomen maar wil graag pabo studeren. Maar dit kan ik niet meer met de nieuwe regelingen per september 2015. Kan ik tegemoetkoming vragen voor leraren. En kan ik dat bij alle hoge scholen deze opleiding volgen. Reactie infoteur, 28-01-2015
Beste Najla,
Als u aan de pabo (hbo) gaat studeren, kunt u de tegemoetkoming leraren aanvragen als studiefinanciering niet mogelijk is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marjolein, 20-12-2013 20:00 #3
Hallo! Ik wil na het behalen van mijn hbo bachelor docent dans nog een deeltijd lerarenopleiding Engels volgen. Ik heb dan geen recht meer op studiefinanciering en omdat ik dan al een hbo bachelor diploma heb geldt voor mij het instellingscollegegeld wat veel hoger ligt dan het wettelijk collegegeld. Heb ik dan ook recht op deze subsidie? Reactie infoteur, 21-12-2013
Hallo Marjolein,
De regeling is er ook voor wie zijn kennis als leraar wil vergroten. Daarom denk ik dat u ervoor in aanmerking komt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans Slot, 30-10-2010 11:38 #2
Deze subsidie, gelden deze bedragen per jaar, per maand, of nog iets anders?
En hoe wordt deze uitgekeerd, is dat eenmalig, of dan misschien maandelijks een deel? Reactie infoteur, 30-10-2010
Beste Hans Slot,
U ontvangt het hele bedrag in één keer. De tegemoetkoming leraren is een gift.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ton Bruin, 04-05-2010 08:39 #1
Ben in september met opleiding 2de graads geschiedenisleraar aan de Inholland hogeschool begonnen.
Heb ik nog uitzicht op een tegemoetkoming studiekosten? Reactie infoteur, 04-05-2010
Beste Ton Bruin,
In beginsel wel, maar dat is afhankelijk van de hoogte van uw inkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 30-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Studiefinanciering aanvragen
Reacties: 5
Schrijf mee!