InfoNu.nl > Financieel > Geld > Abonnement of prepaid bellen

Abonnement of prepaid bellen

Abonnement of prepaid bellen Wat is goedkoper, een gsm-abonnement in 2019 afsluiten of prepaid bellen? Je kunt kiezen voor een flexibel abonnement, een sim only kaart of toch een prepaid kaart. Goed vergelijken is noodzakelijk. Betaal niet te veel voor je mobiel. Wie een leuk mobieltje wil, moet veel aanbiedingen voor mobiel bellen vergelijken. Zonder mobiel bellen kan echt niet meer. Als je prepaid belt, heb je ook geen BKR-toets.

Abonnement nemen of prepaid bellen?

Bij een abonnement voor je mobieltje zit je 1 of 2 jaar aan de provider vast plus zijn tarieven en moet je elke maand een bepaald bedrag dokken. Bij prepaid bellen koop je een telefoonkaart om op te waarderen. Zo bepaal je zelf hoeveel je maximaal wilt uitgeven. Bij prepaid doe je er goed aan om een gsm simlockvrij te kopen. Dan kun je wanneer je wilt met een nieuwe simkaart bij een andere provider bellen die goedkoper of beter is dan wat je nu hebt.

Abonnement mobiel bellen kan duur zijn

Een mooie smartphone is zonder een abonnement voor mobiel bellen te nemen meestal onbetaalbaar of erg duur in de aanschaf. Als je dus een smartphone wilt, moet je haast wel een abonnement nemen. Maar welke kies je, want ook dan zijn er vaak vele aanbiedingen waaruit je een keuze kunt maken. Kies je bijvoorbeeld voor een abonnement voor slechts 1 jaar of 2 jaar. Kies je een abonnement waarmee je vooral veel smsíjes kunt versturen of sms je bijna nooit. Hoeveel belminuten krijg je bij het ene abonnement en hoeveel bij het andere. En wat kost het allemaal.

Ik wil veel bellen maar wel goedkoop bellen

Je kunt stellen dat als je erg veel belt en veel smsít meestal het beste voor een mobiel abonnement kunt kiezen. En ook dan zijn er nog vele mogelijkheden. Kun je niet gebelde minuten bijvoorbeeld meenemen naar een volgende maand of niet. Meenemen naar de volgende maand kan namelijk erg handig zijn. Betaal je een vast bedrag per maand of voor het aantal belminuten en wat gebeurt er als je toch meer wilt bellen dan het aantal belminuten uit je bundel. Op internet kun je vele aanbiedingen eenvoudig met elkaar vergelijken. Doe dat even rustig en precies, want een abonnement van een jaar kan wel erg lang en duur zijn als het niet aan je wensen blijkt te voldoen.

Ik wil prepaid bellen

Bij prepaid bellen koop je een bepaald beltegoed van zeg 10, 20 of 30 euro. Ook hier is het zo dat wat je met dit geld kunt doen en wat een belminuut kost, afhangt van je provider. Is het beltegoed op, dan moet je het beltegoed gewoon weer opwaarderen en kun je gewoon weer door smsíen en bellen. Een prepaid telefoon is meestal niet de duurste telefoon uit de collectie. Maar als je dat geen probleem vindt, is het een prima oplossing voor wie niet de hele dag wil bellen en smsíen, maar vooral bereikbaar wil zijn. Je kunt ook een onregelmatige beller zijn. Bijvoorbeeld dat je veel belt als je een toernooi hebt of een tijdje van huis bent. Dan is een abonnement ook niet echt nodig. Heb je al een mobieltje dan kun je ook een sim only abonnement nemen. Je hebt dan aan een nieuwe sim kaart voldoende. Zorg wel dat je nagaat of je mobieltje met de nieuwe kaart ook werkt of dat hij nog unlocked moet worden, waardoor het toetel simlock vrij wordt.

Bellen vanuit het buitenland is duur

Let altijd op met het mobiel bellen vanuit het buitenland. Die beltarieven kunnen erg hoog zijn door roaming. Ga dus altijd eerst na of je vanuit het buitenland met je mobiel kunt bellen en wat het je gaat kosten. Als je vanuit het buitenland belt maak je ook automatisch gebruik van het netwerk daar. En daarvoor moet meestal flink extra worden betaald.

Slot abonnement of prepaid bellen in 2019

Niet mobiel bereikbaar zijn kan echt niet meer tegenwoordig, maar zorg dan wel dat je de telefoon hebt die bij je past. Kijk niet alleen naar het design, maar ook naar de kosten van bellen. Het internet helpt bij het maken van de goedkoopste keuze. Mobiel bellen is niet alleen leuk, maar kan ook zo duur zijn als je zelf wilt. Vergelijk en kies wat bij je past. Dat hoeft niet altijd een duur telefoonabonnement te zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Abonnement of prepaid bellen"

Reactie

Joop, 12-11-2017 09:44 #1
Hallo, ik heb een technische vraag. Een bejaarde betaalt bij KPN iets van 25 euro per maand. Hij zit in een bejaardentehuis en belt hooguit voor een euro per maand. Kan hij ook met zijn vaste toestel via een of ander apparaatje prepaid bellen? Reactie infoteur, 13-11-2017
Hallo Joop,
Ook bij KPN is er een goedkoper tarief voor de vaste lijn, het heet belbudget en kost 12,50 per maand (belbasis kost inderdaad 25 euro per maand). Dat is exclusief het beltarief en eventuele administratiekosten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 29-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Goedkoop bellen
Reacties: 1
Schrijf mee!