InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Hoe kan ik skimmen voorkomen?

Hoe kan ik skimmen voorkomen?

Hoe kan ik skimmen voorkomen? Door het skimmen is een pinpas tegenwoordig niet meer zo veilig. Criminelen verdienen dagelijks duizenden euro’s door de skimmen. Met het skimmen stelen de criminelen gegevens van de pinpas die ze kunnen gebruiken om geld van uw rekening op te nemen. In veel Europese landen hebben ze al afscheid genomen van de ouderwetse magneetstrip. In Nederland zijn ze nog steeds in gebruik. Wij beschikken wel over de techniek om over te schakelen op andere vormen van elektronisch betalen, maar dit vergt weer grote investeringen voor winkeliers, en winkeliers hebben de toezegging gekregen dat ze de komende jaren geen grote investeringen hoeven te verrichten op dat gebied. De komende jaren zullen wij in Nederland ook afscheid gaan nemen van de pinpas. Skimmers richten zich met name nu op Nederland omdat wij nog over de onveilige pinpassen beschikken.

Wat is Skimmen?

Door te skimmen kopieren criminelen de magneetstrip. Alle gegevens die op uw pas staan kopieren ze naar een andere informatiedrager. Aan deze gegevens alleen hebben ze echter nog niet voldoende. Om succesvol te kunnen skimmen hebben zij ook nog uw pincode nodig. Hier komen zij aan door uw handelingen op bijvoorbeeld een pinautomaat op beeld vast te leggen. Ze plaatsen een cameraatje boven het toetsenscherm. Door uw pincode te combineren met de gegevens van uw magneetstrip, kunnen zij toegang tot uw rekening krijgen zonder dat ze over uw pinpas hoeven te beschikken.

Hoe gaan de criminelen skimmen?

Vaak gebruiken ze hiervoor zelf gebouwde frames die exact passen op de mondstukken van de pinautomaat. De pas gaat eerst door de frame waarin de magneetstrip wordt afgelezen en gaat daarna in de gleuf van de pinautomaat. Vervolgens moet u uw pincode invoeren om geld op te nemen. Dit registeren zij op verschillende manieren. De meest gebruikte methode blijkt te zijn het plaatsen van een camera om de code te achterhalen.

Wat doen de banken er tegen

De banken hebben inmiddels de automaten zo goed mogelijk beveiligd tegen de praktijken van de skimmers. In het verleden konden de criminelen heel eenvoudig een frame plaatsen over de gleuf. Tegenwoordig is het invoersysteem meer uitstekend, waardoor er niet meer eenvoudig een frame overheen gelegd kan worden. Bij de NS betaalautomaten hebben ze ook inmiddels maatregelen genomen om het skimmen tegen te gaan. In het geval u slachtoffer bent geworden van het skimmen, krijgt u het verloren geld terug van de bank. Dit lijkt mij ook terecht, want zij zijn verantwoordelijk voor de beveiliging van het systeem.

Wat kunt u zelf doen om het skimmen te voorkomen?

Door een aantal tips is acht te nemen kunt u de kans dat u het slachtoffer gaat worden van skimmen verkleinen. U moet in ieder geval de afschrijvingen van uw bankrekening geregeld in de gaten houden. Zodra u afschrijvingen opmerkt die u niet kunt thuisbrengen, neem dan gelijk contact op met uw bank. Bij pinautomaten moet u goed letten op het uiterlijk van het mondstuk. Op het pinautomaat is aangegeven hoe deze er uit moeten zien. U doet er ook verstandig aan om even te voelen aan de mondstuk, indien deze namelijk los zit is dit mogelijk een onderdeel die er speciaal op geplaatst is om te skimmen. Zodra u een pinautomaat niet vertrouwd, zoek dan een andere. Ook moet u altijd het nummer van de bank bij u hebben welke u moet gebruiken om de rekening te blokkeren.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe kan ik skimmen voorkomen?"

Reactie

Henk S., 14-08-2013 09:21 #1
Simpele manier om skimmen te voorkomen. Plak met tape de magneetstrip af. Resultaat: magneetstrip is niet meer te lezen. Zou ik de strip nog moeten gebruiken: Tape verwijderen en na gebruik weer afplakken.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 09-12-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!