InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Skimmen bij pinpas en creditcard: kaartgegevens gestolen

Skimmen bij pinpas en creditcard: kaartgegevens gestolen

Skimmen bij pinpas en creditcard: kaartgegevens gestolen Skimmen, ook wel skimming genoemd, is fraude met een pinpas of creditcard. De pasgegevens worden gekopieerd tijdens het opnemen van geld of bij het betalen met een pas. De pincode wordt vaak afgekeken of via een camera opgenomen. Vervolgens wordt er een kopie pas gemaakt en kunnen de daders vrij overal betalingen doen totdat de kaart geblokkeerd wordt. Banken geven geen duidelijkheid over hoe vaak het voor komt, eventuele schade wordt in ieder geval wel vergoed.

Skimmen

Skimmen is in opkomst. Het dook ongeveer tien jaar geleden op als een gevolg van het feit dat mensen meer elektronisch betalen. Sindsdien neemt het skimming alleen maar toe.

Hoe

Bij skimmen wordt vaak een kopie van de pas gemaakt naar aanleiding van het aflezen van de pasgegevens. Dit kan door een extra kaartleesapparaatje in de pinautomaat te plaatsen. Als dit gebeurt in een betaalautomaat kan het zijn dat iemand van het winkelpersoneel van meer weet, maar over het algemeen hebben de fraudeurs andere methoden. Zij breken in of laten zich insluiten rond sluitingstijd.

Je pincode worden afgekeken, opgenomen met een camera of "gevoeld" door een hulje wat over het toetsenbord ligt. Hoewel er vaak een kopie pas gemaakt wordt, vindt er ook fraude plaats door de pincode af te kijken om daarna de pas te stelen.

Blokkeren

Als je ontdekt dat jij slachtoffer bent van skimmen, bel dan de bank en laat je pas blokkeren. Naar aanleiding van zo’n telefoontje kunnen banken kijken waar de pas mogelijk gekopieerd is om zo ook andere mensen die van de automaat gebruik hebben gemaakt te waarschuwen.

Schadevergoeding

Hoe vaak het voorkomt willen banken niet melden volgens eigen zeggen om criminelen niet wijzer te maken. Het kan ook best zijn dat het veel vaker voorkomt dan wij allemaal denken en de banken niet willen dat wij vertrouwen verliezen. Dat is ook de reden dat banken eventuele schade vergoeden.

Maatregelen

Toch zien banken in dat ze meer moeten doen om skimmen tegen te gaan. Zo zijn veel geldautomaten inmiddels voorzien van “voorzetmondjes”. Deze voorstukjes maken het moeilijker om de pasgegevens af te lezen, maar niet onmogelijk.

Opzetstukjes

Door deze opzet stukjes wordt de afstand tot de magneetstriplezer groter. Een mogelijkheid om alsnog de magneetstrip af te lezen is door het voorzetmondje te vervangen door een gemanipuleerd exemplaar, maar dat is veel werk en valt dus eerder op.

Ook zijn verouderde betaalautomaten die makkelijk uit elkaar gehaald kunnen worden niet meer toegestaan.

Chip

Daarnaast wordt wereldwijd de magneetstrip vervangen door de EMV-chip, van Europay, Mastercard en Visa. Deze chip is moeilijker te kraken, zo zeggen de initiatiefnemers.

Zelf kan je niet veel meer doen dat opletten waar je je pinpas gebruikt en probeer je pincode af te schermen.
Gerelateerde artikelen
Hoe kan ik skimmen voorkomen?Hoe kan ik skimmen voorkomen?Door het skimmen is een pinpas tegenwoordig niet meer zo veilig. Criminelen verdienen dagelijks duizenden euro’s door de…
Wat is Pinpas Skimming en hoe kun je het voorkomen?Het komt steeds vaker voor: bankpassen en creditcards die worden geskimd. Hoe gaat dit in zijn werk en wat kun je er teg…
Skimmen: slachtoffer geworden van skimming, wat nu?Skimmen is inmiddels een bekend begrip aan het worden in Nederland. Toch wil de bekendheid van deze truc niet zeggen dat…
Skimming, pinpas-fraude bij geldautomatenSkimming, pinpas-fraude bij geldautomatenPinpas-fraude door skimming is een techniek waarbij gegevens van bankpassen worden gekopieerd om vervolgens de rekening…
Contant geld geeft overzichtIn de toekomst zal er steeds minder met contant geld betaald gaan worden. Er zijn zelfs al supermarkten waar u niet meer…

Reageer op het artikel "Skimmen bij pinpas en creditcard: kaartgegevens gestolen"

Reactie

G. van Es-Akkerman, 16-04-2011 15:22 #1
Kan iemand mij vertellen hoe het mogelijk is, dat in Spanje in een winkel mijn creditkaart
geskimd is en daarna met de gekoppelde pas van mijn majn ons totale limiet is
opgenomen terwijl de pas van mijn man thuis in de kluis lag!
Bij het I.C.S. wil men niets voor ons doen en zeggen, dat het pech is. Reactie infoteur, 20-04-2011
Volgens mij kunnen creditcardmaatschappijen zien of er met de originele pas betaald is of dat er sprake is een neppas dat gemaakt is nadat een pas geskimd is. Maar in dat soort gevallen wordt over het algemeen niet moeilijk gedaan en wordt de schade vergoed.

Misschien dat lezers hierop willen reageren met hun ervaring?

Infoteur: Jour
Laatste update: 30-05-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!