InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Voorkom Phishing van uw persoonlijke bankgegevens

Voorkom Phishing van uw persoonlijke bankgegevens

Voorkom Phishing van uw persoonlijke bankgegevens Phishing, skimming, ransomware, keyloggers zijn manieren voor het stelen van uw persoonlijke bankgegevens en andere gegevens. Vaak ook om uw geld te stelen. Op internet komt bij internetbankieren phishing van persoonlijke gegevens steeds vaker voor en het kost veel geld. Let dus goed op voor deze vorm van internet criminaliteit, want het kan u duur komen te staan. Met een aantal eenvoudige maatregelen kunt u uw pc namelijk al goed beveiligen. Voorkom zo skimmen bij de pinautomaat of de NS. Ook pinnen is niet altijd veilig (afkijken pincode, infrarood camera).

Inhoud

Verantwoord internetten en internetbankieren in 2018

Veilig internetten begint bij een veilige computer en een gebruiker die weet waar de gevaren schuilen. Eigenlijk zou elke gebruiker een soort van web rijbewijs moeten hebben voordat hij zich op het world wide web begeeft, maar dat lijkt nauwelijks een haalbare kaart. Een van de vervelendste bedreigingen op het web is phishing. Meestal komt phishing erop neer dat men uw bankgegevens wil hebben om uw rekening te plunderen. Onheilspellend, maar met een aantal eenvoudige maatregelen kunt u zich goed beschermen.

Phishing naar uw bankgegevens

De bekendste vorm van phishing zijn de links in email berichten. In nep mails, al of niet met bijlage, van uw bank worden dan allerlei persoonlijke gegevens gevraagd, om u vervolgens met de link door te verwijzen naar een nagemaakte website van de bank. Dit namaken is relatief eenvoudig. Als u daar inlogt, in de veronderstelling op de echte site van uw bank te zijn, worden uw inloggegevens vliegensvlug gekopieerd en gebruikt om uw rekening leeg te halen.

Internetbankieren betekent ook opletten

Nu zijn de meeste banken en internetbankieren goed beveiligd met een calculator of TAN codes. Maar toch lukt het regelmatig om mensen via een nep link om de tuin te leiden. U tikt uw gegevens en codes in en krijgt bijvoorbeeld de melding dat er een fout is gemaakt. In werkelijkheid worden uw gegevens doorgeleid naar de fraudeur die deze vrijwel direct in zijn voordeel zal benutten. Als u later weer inlogt op de juiste site zult u merken dat er frauduleuze afboekingen zijn verricht.

ABN AMRO en de ING

Recente slachtoffers zijn gebruikers van rekeningen van ABN AMRO of de ING bank. Het is goed om te weten dat als de phishing fraude duidelijk aantoonbaar is door zogenaamd via de bank verstuurde mails, u de schade meestal vergoed krijgt. Phishing via eerder bezochte onbetrouwbare sites is ook mogelijk, maar dan zult u zeer waarschijnlijk zelf voor de kosten moeten opdraaien. Bovendien krijgt u de rekening zelf gepresenteerd als de bank van mening is dat u duidelijk tekort geschoten bent.

Voorzichtig bij pinnen van geld (afkijken pincode en infrarood registratie met camera)

Ook als u gaat pinnen bij de bank moet u voorzichtig zijn. Bekende trucs om u geld afhandig te maken zijn:
  • Afkijken pincode.
  • Verwisselen bankpas met "is die 10 euro op de grond van u?"
  • Infrarood camera. Zo kan de dief zien welke toetsen u hebt ingetoetst.

Enkele tips ter voorkoming van Phishing en oplichting

Een aantal tips ter voorkoming van phishing zijn wel te geven:

Vermijd de verdachte sites

Wilt u toch ook verdachte sites bezoeken, dan is het aan te raden, om ook uw bankzaken dezelfde computer te verrichten. Doe uw bankzaken alleen op een goed beschermde en veilige pc.

Geef nooit uw inlog- en bankgegevens

Banken zullen u nooit per mail uw gegevens vragen. Reageer daar dan ook niet op. Als u niet zeker bent over een mail, neem dan vooraf contact met uw bank op. Houdt ook regelmatig uw papieren afschriften in de gaten. Hoe sneller u reageert op fraude, hoe groter de kans dat u schadeloos wordt gesteld. Bovendien kunt u desgewenst uw bankrekening blokkeren. Het hangslotje boeven aan de site geeft aan of de site een goedgekeurd veiligheidscertificaat heeft. Bekend zijn namaak sites, waar u gevraagd wordt om de een aantal Tan codes in te tikken: geef die dus nooit!

Zorg voor veilige software

Bescherm uw computer goed met ten minste een firewall, antivirusprogramma, anti spyware programma en phishing filter. Update ze regelmatig.

Zet uw phishing filter aan

Browsers hebben tegenwoordig over het algemeen een phishingfilter ingebouwd. Zet deze aan. Bij Internet Explorer vindt u die onder Extra>> Phishingfilter>> Instellingen voor Phishingfilter>> Geavanceerd. Onder Veiligheid of Security vindt u de mogelijkheid om sites automatisch te controleren op phishing. Vink deze optie aan en iedere url van een website wordt via Microsoft automatisch op phishing gecontroleerd. Pas op voor keyloggers, software die uw intikken op het toetsenbord registreert en doorstuurt naar criminelen die het op uw bankrekening hebben gemunt.

Rekeningfraude

De wereldwijde handel in gestolen bankrekening nummers loopt inmiddels in de vele miljarden euro's en de verwachting is dat dit verder zal toenemen. In 2007 bleken bijna 70.000 aanbieders van rekeningen op internet actief, met prijzen variërend van € 8 en € 800 voor een rekeningnummer met gegevens. Vaak zijn deze gegevens van u gestolen via phishing, een corrupte site of via corrupte mails. Allemaal om ten koste van u geld te verdienen.

Voorkom skimmen en skimming van uw betaalpas

Bij het skimmen kopiëren kwaadwilligen de gegevens van uw betaalpas of creditcard. Bovendien ontfutselen ze uw pincode bijvoorbeeld door uw handelingen bij de pinautomaat op beeld vast te leggen met een camera. Zo hebben ze een volledige toegang tot uw rekening en banksaldo. Het kopiëren wordt mogelijk door zelf gebouwde frames op de mondstukken van de pinautomaat te plaatsen. Zo wordt uw pas gelezen nog voordat uw betaalkaart de gleuf van de pinautomaat heeft bereikt. Gelukkig beveiligen de banken hun pinautomaten steeds beter, maar toch. Overigens vindt het skimmen ook regelmatig plaats bij de automaten van de NS. Houd daarom regelmatig de afschrijvingen van uw bankrekening in de gaten en let op het mondstuk bij een pinautomaat. Zodra u iets merkt doet u er goed aan om uw rekening te blokkeren.

Slot voorkom Phishing

Dat er dieven zijn is zo oud als de wereld, maar er is wel een nieuw soort boevengilde bij gekomen dat het gemunt heeft op uw rekening. Dat gebeurt vooral via phishing en skimmen. Opletten dus.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Internetbankieren veiligerInternetbankieren veiligerInternetbankieren en veiligheid. Veilig internetbankieren, veilig betalingsverkeer en online betalen, kan dat? Bankieren…
Het gevaar van internetbankierenHet gevaar van internetbankierenInternetbankieren biedt veel gemak, maar het brengt ook extra gevaren met zich mee. Zodra iemand beschikt over uw inlogg…
Hoe kan ik skimmen voorkomen?Hoe kan ik skimmen voorkomen?Door het skimmen is een pinpas tegenwoordig niet meer zo veilig. Criminelen verdienen dagelijks duizenden euro’s door de…
Voordelen van internetbankierenVoordelen van internetbankierenHet internetbankieren is in Nederland in 2019 de normaalste zaak en heeft vele voordelen. Zelf thuis bankieren met de ba…
Phishing: wat is phishing?Phishing: wat is phishing?Bij phishing, een verbastering voor het woord fishing dat in het Engels vissen betekent, wordt mensen gegevens ontfutsel…

Reageer op het artikel "Voorkom Phishing van uw persoonlijke bankgegevens"

Reacties

Danny Verlinden, 09-07-2011 16:01 #2
Hallo ik een vraagje gisteren heeft een verkoper van testaankoop Belgie mij gecontacteerd via m'n mobiele telefoon om abonee te worden.Nu ben ik zo stom geweest om m'n bankrekeningnummer te geven via de telefoon.ps hij had ook m'n adresgegevens.Nu is mijn vraag kan hij aan m'n geld. vriendelijke groet. Danny Reactie infoteur, 09-07-2011
Hallo Danny Verlinden,
Zonder uw legitimatie en pincode zal hij niet bij uw rekeningnummer kunnen komen om geld op te nemen. Wat wel kan is dat hij in uw naam aankopen doet op internet en de rekening bij u laat bezorgen of u nu een abonnement aansmeert. U kunt het beste zo snel als dat kan contact opnemen met uw bank en de situatie uitleggen. U moet de bankrekening ook goed in de gaten houden. Misschien besluit de bank wel tot blokkeren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hikari (infoteur), 26-09-2007 09:18 #1
Hoi Zeemeeuw,

Bedankt voor het goed geschreven artikel! Op school moest ik informatie verzamelen over phishing, en dankzij deze informatie, heb ik mijn opdracht goed gemaakt.

Bedankt!

Groet, Hikari

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 16-01-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Phishing voorkomen
Reacties: 2
Schrijf mee!