InfoNu.nl > Financieel > Geld > Tips om geld te besparen op levensmiddelen

Tips om geld te besparen op levensmiddelen

Tips om geld te besparen op levensmiddelen Of het nu financieel nodig is om te besparen op je uitgaven of niet, het is mogelijk je uitgaven aan levensmiddelen te verminderen. Ook draag je nog eens positief bij aan het milieu, door te consuminderen en niet onnodig levensmiddelen weg te gooien. Wil je ook minder uitgeven en een steentje bijdragen aan het milieu? Hoe kun je dat bewerkstelligen?

Aanbiedingen, acties en korting

Het regent continu aanbiedingen in supermarkten. De ene week is vloeibaar wasmiddel bij de ene supermarkt in de aanbieding en de week erna bij een andere. Wanneer je hier alert op bent en de producten die je in jouw huishouden gebruikt en nodig hebt uit de beschikbare aanbiedingen selecteert, dan kun je op jaarbasis veel geld besparen. Dit geldt vooral als je van producten met een langere houdbaarheidsdatum meteen een voorraadje inslaat. Let er wel op dat voor bepaalde producten geldt dat wanneer je meer koopt omdat het in de aanbieding is, je wellicht ook meer gaat gebruiken of consumeren. Uiteraard moet je wel de overweging meenemen hoeveel extra kosten het met zich meebrengt om meerdere en misschien ook verderaf gelegen supermarkten te bezoeken.

Gebruiken van restjes levensmiddelen

Het gebeurt overal en regelmatig; er blijven restjes voedsel over en in zijn totaliteit gooien we met zijn allen jaarlijks ongeveer tien procent van de gekochte levensmiddelen weg. Deze restjes worden dus zonder pardon in de vuilnisbak gegooid, terwijl ze nog goed bruikbaar zijn voor een volgende maaltijd. Het betreft hier restjes die overblijven bij de bereiding van een gerecht, zoals een half pakje saus, maar ook resten die overblijven na de maaltijd zoals een portie aardappelen. Gebruik je creativiteit om deze restjes de dag erna weer te gebruiken bij het bereiden van een gerecht of zoek via een zoekmachine naar een leuk recept ermee. Dit kun je bijvoorbeeld doen door de zoekterm recept plus de naam van het ingrediënt of product dat over is, in te voeren. Wanneer je een diepvriezer hebt, dan kun je restjes overigens ook goed invriezen. Doe het voedsel in een geschikt bakje en vermeld erop wat het is en de datum van invriezen.

Met een boodschappenlijstje levensmiddelen kopen

Wanneer je je boodschappen met een boodschappenlijstje doet en je hier ook aan houdt, dan ben je vaak minder geld kwijt. Je moet dan dus wel de impulsaankopen laten liggen! Uiteraard kun je natuurlijk wel gebruik maken van superaanbiedingen van lang houdbare levensmiddelen of voedingsmiddelen waarvan je niet meer gaat gebruiken door er meer van te kopen.

Niet dagelijks of met een lege maag je boodschappen doen

Wanneer je slechts een maal per week met een boodschappenlijstje op pad gaat, ben je per saldo vaak goedkoper uit omdat onnodige impulsaankopen minder vaak zullen voorkomen. Daarnaast is het vaak zo dat wanneer men met een lege maag boodschappen doet, men al snel impulsaankopen doet met de gedachte deze producten direct na het boodschappen doen te gaan nuttigen, in plaats van thuis gewoon een broodje kaas te nemen.

Kopen van voedingsmiddelen op de laatste UVD of THT dag

Voedingsmiddelen hebben een Uiterste Verkoop Datum of Tenminste Houdbaar Tot datum. Koelingproducten hebben over het algemeen een relatief korte houdbaarheid, zodat er wel eens wat restanten zijn op het moment dat de THT of UVD erg dichtbij komt. Veel supermarkten prijzen deze dan ergens op de laatste verkoopdag af. Let hier op wanneer je boodschappen doet, want het kan flink geld besparen. Je hoeft deze artikelen ook niet direct dezelfde dag te gebruiken, je kunt ze ook invriezen!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Besparen binnen het huishoudenBesparen binnen het huishoudenEr zijn verschillende manieren om te besparen op producten of diensten zonder direct van aanbieder te veranderen.
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tips om geld te besparen op levensmiddelen"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 27-05-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Budgettips
Schrijf mee!