InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in sieraden en juwelen

Beleggen in sieraden en juwelen

Beleggen in sieraden en juwelen kan een interessante investering zijn. Met name sieraden van hoge kwaliteit, gemaakt door bekende juweliershuizen, zijn zeer waardevast. Onder invloed van de mode kunnen bepaalde sieraden enorme rendementen opleveren. Maar wat is nu de beste manier om te gaan beleggen in juwelen? De belangrijkste aspecten bij beleggingen in sieraden met de grootste kans op een mooi beleggingsresultaat zijn:

  • beleggen in luxe sieraden van zilver, goud of platina en/of met dure edelstenen als diamant, smaragd en robijn.
  • Ga voor kwaliteit en niet voor kwantiteit
  • Beleggen in sieraden van een bekend juweliershuis en/of uit gewilde periodes

Beleggingen in luxe sieraden

Als u kiest voor sieraden in goud of platina, vertegenwoordigt uw sieraad sowieso een bepaalde waarde, gebaseerd op het gewicht aan edelmetaal. Omdat goud en platina nu eenmaal beperkt beschikbaar zijn op aarde, zullen beleggingen in sieraden van goud of platina vrijwel nooit hele slechte rendementen opleveren.
Voor dure edelstenen geldt eigenlijk hetzelfde. Dat diamant zeer kostbaar is, is bij veel mensen bekend. Daarnaast zijn beleggingen in juwelen met het groene smaragd, het rode robijn, zilverwitte parels of helderblauwe saffier een goede, waardevaste keuze.

Kies voor sieraden van hoge kwaliteit

Beleggingsexperts, veilinghuizen en juwelenkenners raden aan om bij het beleggen in sieraden en juwelen altijd voor kwaliteit te gaan. Laat u hierbij leiden door het ‘less is more’ principe. Investeren in een relatief kleine diamant van de allerbeste kwaliteit heeft u veel meer kans op een mooi rendement dan een grote smaragd die beschadigd is. De manier van slijpen van het juweel bepaalt in grote mate de kwaliteit van uw belegging.

Beleggen in populaire sieraden

Meer nog dan de goud- of platinaprijs bepaalt de mode van het moment de waarde van een sieraad. In de afgelopen decennia zijn er duidelijke trends in welk soort juwelen in zijn en welke niet. Door veranderingen in trends en mode kunnen sieraden in een paar jaar tijd enorm in waarde stijgen…of dalen. Helaas is de mode niet te voorspellen, maar er zijn wel factoren die uw belegging in juwelen positief kunnen beïnvloeden:

  • Kies voor juwelen van bekende juweliershuizen als Cartier, Boucheron of Van Kleef & Arpels.
  • Zorg ervoor dat u certificaten van echtheid ontvangt van juwelen of losse edelstenen
  • Kiest u voor belegginen in oude sieraden, richt u dan op gesigneerde juwelen uit populaire periodes zoals de Art Deco

Net als met andere beleggingen dient u ook bij sieraden rekening te houden met positieve en negatieve rendementen. Een goed afsluitend advies: kies voor sieraden en juwelen die u mooi vindt en draag ze. Sieraden zijn gemaakt om gedragen te worden, niet alleen om in te beleggen.
© 2010 - 2017 Michielonline, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zilver: beleggen in zilverZilver: beleggen in zilverEr is veel vraag naar zilver op de beurs. Dat komt omdat beleggers niet veel vertrouwen hebben in aandelen en daarom zij…
Beleggen in diamanten: wat zijn de vier kwaliteitscriteria?Beleggen in diamanten: wat zijn de vier kwaliteitscriteria?In tijden van crisis doen beleggers graag een investering in de zogenaamde "aaibare" beleggingen zoals goud en diamanten…
Beleggen: risico & rendementBij beleggen gaan risico en rendement hand in hand. Hoe meer risico’s u bereid bent te nemen, des te hoger het rendement…
Bronnen en referenties
  • Villa d'Arte, 'Bijzondere beleggingen', februari 2010

Reageer op het artikel "Beleggen in sieraden en juwelen"

Infoteur: Michielonline
Laatste update: 03-08-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!