InfoNu.nl > Financieel > Geld > Zwart geld zwart geld witwassen met hulp Belastingdienst

Zwart geld zwart geld witwassen met hulp Belastingdienst

Zwart geld  zwart geld witwassen met hulp Belastingdienst Vrijwillig inkeren in 2018 of in 2019? Er is veel zwart geld in omloop via zwart werk en zwart sparen in het buitenland, maar pas op voor de fiscale boete die u riskeert. De pakkans op zwart geld was tot voor kort gering. Inmiddels lijkt dit met de aanval op het bankgeheim te veranderen voor zwart sparen en voor zwart werken met de hoge boetes voor de werkgever. Gelukkig kunt u, als u dat wilt, uw geld met de hulp van de Belastingdienst eenvoudig witwassen. Bekijk hoe u dat doet. Wie door de Belastingdienst wordt gepakt is vaak veel duurder uit. Maar u kunt ook uit handen van de fiscus blijven via Dubai en Singapore.

Wat is zwart geld?

Zwart geld klinkt wat obscuur, maar nog al wat mensen hebben zwart geld. Contant, dan wel op een buitenlandse rekening. Bijna niemand maakt veel bezwaar, als er wordt afgerekend zonder bonnetje en daardoor geen btw hoeft te worden betaald. Velen kennen wel een klusjesman die goedkoper is, omdat hij zwart wordt betaald. Of we kennen wel iemand die elke vakantie even langs Luxemburg of Zwitserland gaat om wat contant geld op een bankrekening te plaatsen. Niets aan de hand, want het gebeurt veel. De informele economie in de wereld wordt dan ook heel groot geacht. Er is sprake van zwart geld verdienen en zwart geld sparen.

Duitsland, België, Luxemburg tot 2010

En u hoefde niet ver weg te gaan: Duitsland, België, Luxemburg bieden mogelijkheden. Natuurlijk verandert er geleidelijk wat. Zo is Duitsland steeds minder de aangewezen plek, maar kon u nog wel steeds eenvoudig terecht in België of Luxemburg. In die landen betaalde u wel een bronheffing, maar daarmee was meestal de kous af.

Waar is er nog een bankgeheim aanwezig?

Maar met het bankgeheim is wat aan de hand: steeds meer landen zetten de jacht op sparen met zwart geld in. In Nederland in eerste instantie onder aanvoering van staatssecretaris Jan Kees de Jager, die na de val van het kabinet Balkenende promoveerde tot minister. Hij geeft het begrip zwart geld steeds meer een criminele lading. Hij sluit met landen nieuwe belastingverdragen, die de zwartspaarder kopschuw moeten maken. Hij is het ook, die de boete op zwart geld op een buitenlandse spaarrekening wil verhogen naar 300 procent. Een percentage dat ongekend is in ons land. Althans zo wil de staatssecretaris ons steeds doen geloven.

Hoe kan ik zwart geld witwassen?

Het witten van geld is niet zo lastig. Wie een horecabedrijf heeft, kan eenvoudig de omzet wat verhogen, om zwart geld uit eerdere jaren te witten. Maar zwart werk is voor een werkgever niet ongevaarlijk omdat de boete op zwart werk kan oplopen tot ruim 4500 euro per persoon. Wie zwart geld heeft op een buitenlandse spaarrekening, kan nog steeds eenvoudig gebruik maken van de inkeerregeling. En ik weet het: soms hebt u het onderhands gekregen bij een erfenis, soms hebt u het al vele jaren, en het doet natuurlijk ook gevoelsmatig pijn om zwart geld aan te geven. De Belastingdienst gaat u allerlei moeilijke vragen stellen, en daar moet u wel een goed antwoord op hebben. Gelukkig zijn er allerlei adviesbureaus die u hierbij van dienst kunnen zijn.

Wat is de inkeerregeling voor zwart geld?

Van de andere kant is het zo, dat de belasting die u in ons land betaald op wit vermogen, maar 1,2% is, en niet meer die enorme bedragen, die voorafgaand aan het huidige belastingstelsel uit 2001 golden. U betaalt nu namelijk geen belasting meer over de rente tegen een belastingtarief van 52% of meer, zoals toen, maar 1,2% over het vermogen. Bovendien is het zo dat wie tijdig gebruik maakt van de inkeerregeling, geen boete hoeft te betalen. Wel de achterstallige belasting met een navorderingstermijn op zwart geld van maximaal 12 jaar, maar niet ook nog eens een boete daar boven op. Overigens verandert deze vrijstelling vanaf 2010: wie dan inkeert, krijgt toch een boete van 15%. In 2013 (september) tot juli 2014 bestond er een amnestieregeling voor wie vrijwillig gebruik maakt van de inkeerregeling, daarna niet meer.

Laatste kans belastingontduiker met zwart geld

Als u zwart geld hebt op een buitenlandse rekening kunt u dat nog voor 1 december 2011 vrijwillig melden bij de Belastingdienst. U krijgt dan uw laatste kans op een lagere of zelfs helemaal geen boete.

Met contant geld betalen kan natuurlijk ook, of goud kopen in 2018 en 2019

Bij grotere aankopen met contant geld, zijn bedrijven verplicht om hiervan melding te maken. Maar wie rustig contant geld uitgeeft, zonder in de schijnwerper te gaan staan, zal niet zo gauw gepakt worden. Dat neemt niet weg dat veel meer dan een paar jaar terug zwart geld in het vizier van de belastingdiensten staat. Er ontstaat zelfs een morele oproep, om zwart geld aan te geven, onder het mom dat door de extra belasting opbrengsten de belastingtarieven in ons land naar beneden kunnen gaan. Maar of voor dit soort argumentatie veel mensen gevoelig zullen zijn, is nog maar de vraag.

Slot

Wat wel steeds meer mensen zullen doen, is kijken of ze geen aanvullend advies kunnen inwinnen. Wat is voor hen voordeliger: aangeven met het risico op boete of gewoon het geld in een land plaatsen, waar het bankgeheim nog wel zeker is. In die zin is het speelveld wel veranderd: eenvoudig het geld in de kofferbak naar een land dichtbij brengen is niet meer aan te raden. Maar wat wordt het dan: Dubai, Andorra of verder weg. Er staan nog voldoende opties open. Zoveel is wel zeker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wie de vrijheid liefheeft, betaalt contantWie de vrijheid liefheeft, betaalt contantAls iemand zijn rekeningen per definitie contant wil betalen, roept dat bij menigeen al gauw de vraag op of dat geld wel…
Zwart geld en de navorderingstermijn op zwart geldZwart geld en de navorderingstermijn op zwart geldWie door de Belastingdienst wordt gepakt met zwart geld op een buitenlandse rekening kan op een zeer hoge fiscale boete…
Geld in geuren en kleurenGeld in geuren en kleuren"Geld stinkt niet", zei de Romeinse keizer Vespasianus tegen zijn zoon Titus, toen deze zich beklaagde over de herkomst…
Belastingdienst en witwassen, ongebruikelijke transactiesBelastingdienst en witwassen, ongebruikelijke transactiesHet witwassen van geld en ongebruikelijke geldtransacties komen regelmatig voor in ons land. Het gaat vaak om crimineel…
Witwassen vraagt strengere aanpakWitwassen vraagt strengere aanpakHet witwassen van geld is volgens het strafrecht van veel landen een strafbaar feit. De strijd tegen witwassen wordt bes…

Reageer op het artikel "Zwart geld zwart geld witwassen met hulp Belastingdienst"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 09-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Edelweissroute
Schrijf mee!