InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wie zit er in de schuldsanering?

Wie zit er in de schuldsanering?

Wie zit er in de schuldsanering? U kunt van mensen controleren of ze in de schuldsanering zitten. Dit zijn namelijk openbare gegevens en geeft bijvoorbeeld ook inzicht in hoeverre u zaken kunt doen met bepaalde personen. Ook van bedrijven kunt op opvragen of er financiële problemen zijn. Van particulieren en bedrijven kunt u achterhalen in hoeverre er sprake is van een nijpende financiële situatie. Voor bedrijven kunt u dit opzoeken op onder andere Faillissementen.com en voor particulieren kunt u terecht op Insolventies.rechtspraak.nl. Bij bedrijven kunt u simpel zoeken op bedrijfsnaam en vestigingsplaats. Om meer uit te vinden over particulieren moet u beschikken over de achternaam en de geboortedatum. Dit is ingebouwd om persoonsgegevens te beschermen.

Wat is schuldsanering?

Dit houdt in dat de schulden en betalingsachterstanden van particulieren gebundeld worden in één schuld, en deze wordt onder het beheer van de volks- en gemeentelijke kredietbank of sociale dienst gezet. Op deze manier komen alle openstaande vorderingen bij de betreffende instantie te liggen. Dit wordt een saneringskrediet genoemd. Vanaf het moment dat iemand in de schuldsanering is gezet heeft deze niet meer de beschikking over het eigen inkomen.

Afbetaling en leefgeld

Het inkomen wordt zoveel mogelijk gebruikt om de schulden mee af te lossen. De betreffende particulieren krijgen maandelijks een klein bedrag (leefgeld) om van rond te komen en de rest gaat naar de schuldeisers. De schuldsaneringregeling kan maximaal drie jaar duren of zoveel eerder de schuld is afbetaald. In deze periode zullen de schuldenaren niet meer lastig gevallen worden door schuldeisers. De schuldeisers kunnen de vordering neerleggen bij de bewindvoerder. Na drie jaar in een schuldsanering gezeten te hebben kan het resterende bedrag kwijtgescholden worden. Hierbij geldt wel als vereiste dat de betrokkene zich goed gedragen heeft en alles in het werk heeft gesteld om de schulden af te lossen.

Faillissementen.com

Deze website bevat een database van bedrijven die failliet zijn gegaan, die een surseance van betaling hebben gekregen of die zitten in een schuldsanering. Op deze site kunt u zoeken naar bedrijven die verkeren in een slechte financiële positie. Dit kan handig zijn voor mensen die zaken gaan doen met bepaalde bedrijven. In een zakelijke relatie moet er sprake zijn van vertrouwen, maar een kat in het nauw kan rare sprongen maken. Bedrijven die in een slechte financiële gezondheid verkeren, proberen het bedrijf nog te redden. Dit kan inhouden dat ze hun financiën verzwijgen zodra ze er zelf groot belang bij kunnen hebben. Door lid te zijn van Faillissementen.com kunt u bedrijven natrekken. Zonder lidmaatschap is dit ook mogelijk, maar niet alle gegevens zijn dan inzichtelijk en u kunt maar beperkt zoeken.

Insolventies.rechtspraak.nl

Via deze site kunt u het Centraal Insolventieregister inzien. Deze bevat gegevens over faillissementen, schuldsaneringsregelingen en surséances van betaling van natuurlijke personen van alle rechtbanken. Zodra een natuurlijke persoon of bedrijf failliet is, komt dit te staan in de Centraal Insolventieregister.
Gerelateerde artikelen
Gevolgen schuldsanering (WSNP)De Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) biedt schuldenaars de mogelijkheid op een schuldenvrije toekomst. De s…
Wat houdt schuldsanering in?Nederlanders die schulden hebben waarvan ze de terugbetaling niet kunnen verrichten kunnen in aanmerking komen voor een…
In de schuldsaneringIn de schuldsaneringBijna ieder mens heeft schulden. Je kunt hierbij denken aan een hypotheek, een lening of een studieschuld. In de meeste…
Uit de schuldsanering, met schone lei beginnenNadat mensen uit de schuldsanering komen, kunnen ze weer met een schone lei beginnen. Een nare periode is afgesloten en…
Saneringskrediet: schuldhulpverleningSaneringskrediet: schuldhulpverleningDoor diverse oorzaken kunnen financiële problemen ontstaan. Indien men niet zelf in staat is de schulden te betalen, kan…

Reageer op het artikel "Wie zit er in de schuldsanering?"

Reacties

Jack, 03-12-2015 17:18 #3
Ik heb geld tegoed (door rechter bekrachtigd) van iemand die schuldregelingen treft met bepaalde partijen, maar niet met anderen. Hij meldt dus maar een deel van zijn schulden bij zijn schuldsanering. Hij is niet failliet en bij een faillissement heeft niemand baat. Hij moet ergens van leven, dus inkomen hebben (bedrijf? baan? bijstand?). Waar kom ik er achter of hij in een schuldsanering zit en via welke partij kan ik daar op aansluiten met mijn derdenbeslag?

Iemand, 07-06-2012 19:28 #2
Hallo, ik heb een vraag, hoe kan je zien dan als je iemand kent die in de schuldsanering zit?
het zijn in woorden tegen mij gezegt, maar aangezien diegene mij nog geld schuldig is, wil ik hier graag achter komen Reactie infoteur, 07-06-2012
Google maar eens op "insolventies". Via naam en geboortedatum kun je gegevens opvragen.

Dorien, 21-03-2011 21:19 #1
Ik heb een dochter die de schuldsanering in moet. Als zij werkt heeft dan wil zij z.s.m. hier vanaf omdat zij samen met haar vriend een huisje wil kopen. Zou ze dit kunnen doen of staat zij nog heel lang geboekt als wanbetaler. Zou u deze vraag zsm willen beantwoorden. Reactie infoteur, 22-03-2011
In het geval ze een negatieve BKR registratie heeft, zal het niet meevallen om een hypotheek te krijgen. Zeker niet met de huidige acceptatiebeleid van de banken.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 16-07-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 3
Schrijf mee!