Gewoon weer een huishoudboekje
Moeten rondkomen van weinig geld is niet alleen tegenwoordig het geval. Ook in het verleden moesten veel gezinnen rondkomen van een laag inkomen. Door huishoudboekjes te hanteren zagen ze in het verleden kans om toch beter rond te komen.
Veel gezinnen zitten tegenwoordig diep in de schulden door een te laag inkomen, te hoge uitgaven of een combinatie daarvan. Door een gebrek aan overzicht geven gezinnen meer uit dan dat ze bezitten. De onwetendheid hiervan is vaak de grootste veroorzaker van schulden. Contant geld wordt steeds ongebruikelijker en hierdoor weten de consumenten niet precies hoe de financiële situatie is. Maandelijks worden de vaste lasten automatisch afgeschreven en de rest wordt meestal met een pinpas voldaan. Later ziet u pas uw saldo op de betaalrekening en blijkt dat er al roodstand is ontstaan. Indien dit niet aangevuld kan worden door een opname van de spaarrekening, ontstaat er een probleem. Eind van de maand volgt er een storting van het inkomen, maar het saldo zal laag uitvallen door de eerdere roodstand. Hierdoor blijven gezinnen achter de feiten aan lopen
Nut van een huishoudboekje?
Vroeger werd alles contant betaalt. Dit in minder handig dan de mogelijkheden die wij tegenwoordig hebben, maar het geeft wel duidelijk inzicht in de inkomsten en uitgaven. U weet precies hoeveel u hebt en hoeveel u dus uit kunt geven. U kunt niet meer uitgeven dan u bezit. Consumenten geven onbewust meer uit dan noodzakelijk. Door goed overzicht te hebben van de uitgaven, kunt u het beter sturen. In een huishoudboekje kunt u precies bijhouden waar het geld is gebleven. De vaste maandelijkse lasten kunt u begin van de maand al inzichtelijk maken. Van het geld dat overblijft worden de overige lasten betaald. De meeste consumenten zullen het systeem te omslachtig vinden, toch is het verstandig om het eens twee maanden lang bij te houden waar het geld blijft. Dit kunt u eenvoudig doen door alle betalingen op een dag op te schrijven.
Elektronisch huishoudboekje: TIM
Er verschijnen steeds meer elektronische huishoudboekjes. ING heeft bijvoorbeeld onlangs “TIM” geïntroduceerd. Tim deelt uw uitgaven automatisch in naar categorie. Het systeem herkent bepaalde betalingen en kent deze toe aan een categorie. Indien u bij de Shell gaat tanken, zal TIM deze kosten herkennen als kosten voor vervoer. Een overgemaakt bedrag naar een goed doel zal het systeem scharen onder categorie giften of goede doelen. Niet alle transacties zullen in de juiste categorie terecht komen. Zodra u start met dit elektronische huishoudboekje moet u bepaalde afschrijvingen zelf toekennen aan een categorie. Vergelijkbare transacties zullen in de toekomst wel herkend worden. Helaas is dit alleen nauwkeurig te krijgen indien u alles met uw bankpas heeft betaald en niet contant. Geld opnames kunnen namelijk niet ondergebracht worden in een categorie. Toch hebt u door dit systeem een goed inzicht in uw vaste lasten en andere uitgaven.
Zelf via Excel beheren
U kunt op het internet gratis excelsheets downloaden om zelf een bestandje bij te houden om uw geld te beheren. Per uitgave moet u zelf zorgen voor een indeling. De sheet telt automatisch alle bedragen op. Dit systeem kunt u goed combineren met het op schrift bijhouden van uw uitgaven.