InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bespreken van de erfenis met de kinderen

Bespreken van de erfenis met de kinderen

Bespreken van de erfenis met de kinderen Op financiële kwesties na het overlijden rust vaak een taboe tussen ouders en kinderen. Kinderen durven het niet bespreekbaar te maken, en de ouderen willen er niet aan denken. Door het overlijden van de ouders ontstaan vaak grote problemen tussen broers en zussen onderling. Zonder dat er veel op papier staat moeten ze vaak de spullen opruimen en verdelen. In andere gevallen is er een testament waar sommige kinderen niet tevreden mee zijn. De ene voelt zich benadeeld, want een bepaald item is hem of haar beloofd. De andere broers en zussen willen echter niet dat dit item naar diegene toe gaat. De meeste problemen zijn niet te voorkomen, maar door dit onderwerp vóór het overlijden te bespreken, kunnen er vooraf veel problemen voorkomen worden. Het verdriet is vaak groot na het overlijden en kan eenvoudig omslaan is een hoog oplopende ruzie.

Gemiddelde nalatenschap

Jaarlijks overlijden er ongeveer tussen de 125.000 en 150.000 Nederlanders. Gezamenlijk laten ze 10 miljard euro aan geld na. De hoogte van de nalatenschap wordt hoger doordat mensen een afbetaalde eigen woning in hun bezit hadden. In 66 procent van de sterfgevallen gaat het om een nalatenschap tot 50.000,- In tien procent van de gevallen gaat het om een erfenis van meer dan 200.000,=. Er zitten soms meer schulden dan baten in een nalatenschap. In 1 procent van de gevallen overtreft de schulden (behalve een hypotheek op de woning) de bezittingen.

Testament opmaken en kosten testament

Sommige mensen leggen het nodige vast om de nabestaanden te helpen na het overlijden. Hieruit blijkt hoe de overledene wenst dat zijn geld en goederen terecht gaan komen. Mensen zonder testament hebben nooit de moeite genomen om dit op te stellen of hebben dit niet gedaan om kosten te besparen. De kosten van een testament verschillen per notariskantoor. De prijzen van een testament liggen ongeveer tussen de 200,- en 400,- per persoon waar een testament voor opgesteld moet worden.

Voordeel van het bespreekbaar maken?

Het grootste voordeel is dat er na het overlijden minder problemen tussen de broers en zussen zal ontstaan. Ook de broers en zussen krijgen dan te horen dat een bepaald gezinslid een speciaal object beloofd is. De overige gezinsleden kunnen hier dan gelijk op reageren. Bij grote vermogens kan het vooraf bespreken veel successierechten besparen. Door gezamenlijk naar de notaris te gaan, kunnen notarissen constructies samenstellen. Hierin kan bijvoorbeeld een schenkingsplan worden opgenomen. Hierin kan afgesproken worden dat gedurende het leven van de ouders jaarlijks het maximale bedrag op papier geschonken gaat worden aan de kinderen. Over het geschonken bedrag hoeft geen successierechten meer betaald worden.

Wanneer ontstaan er problemen en onenigheden?

Zodra één van de ouders blijft leven ontstaan er geen problemen. Alle bezittingen gaan over het algemeen naar de langstlevende en de kinderen houden een niet opeisbaar tegoed op de overgebleven ouder. Zodra beide ouders overleden kunnen de eerste problemen al ontstaan doordat één van de kinderen benoemd gaat worden als executeur. Ook dit probleem is te verhelpen door als ouder hier een keer over te spreken met de kinderen. Vaak denken mensen dat dit gezinslid in een gunstiger positie komt, maar dit is niet het geval. Tenminste uitgaande van de eerlijkheid van de mens.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Geldenrecht.nl

Reageer op het artikel "Bespreken van de erfenis met de kinderen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 08-07-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!