InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wie profiteert van de crisis?

Wie profiteert van de crisis?

Een periode van economische teruggang is slecht voor iedereen. Door toenemende werkloosheid en slechte resultaten van bedrijven lijkt het overal slecht te gaan. Toch zijn er ook bedrijven en consumenten die ervan profiteren. In tijden van crisis gaat het slecht met de gehele financiële huishouding van een land of zelfs van de hele wereld. Het ene bedrijf is een toeleveringsbedrijf van een andere. Bij faillissement van het ene bedrijf worden ook andere bedrijven zwaar geraakt. Door faillissementen verliezen mensen hun baan, en hebben minder te besteden. Deze mensen geven minder uit, waardoor bedrijven minder omzet maken. Toch zijn er voldoende bedrijven en particulieren die hiervan kunnen profiteren.

Autohandelaren en reparateurs

In onzekere tijden gaan particulieren en bedrijven niet zo snel grote bedragen uitgeven. Het aankopen van een nieuwe auto stellen mensen uit of zien er van af. Om geld te besparen kiezen ze voor een goede tweedehands auto in plaats van een nieuwe. Wij kunnen niet zonder de auto, dus de afgedankte auto moet in ieder geval wel vervangen worden. Door te kiezen voor een gebruikte jonge auto, krijgt de consument een degelijke auto voor een redelijke prijs. Ook reparateurs zullen het extra druk krijgen. Er zal eerder gekozen worden voor reparatie van de auto dan voor vervanging. Het aankopen van een nieuwe auto kan hierdoor namelijk uitgesteld worden.

Goedkope supermarkten

Ook de goedkopere supermarkten draaien hogere omzetten in economische slechtere tijden. Ook mensen die de economische crisis niet in de portemonnee voelen, hebben toch de neiging om geld op te potten en niet uit te geven. Supermarkten als Aldi en Lidl hebben goed geprofiteerd van de kredietcrisis. De consument heeft de neiging om minder te letten op luxe en meer op de prijs.

Topdrukte op veilingsites

De consument gaat niet meer voor nieuw, maar kiest voor gebruikte spullen. Dit bespaart namelijk vaak tientallen procenten ten opzichte van het nieuw kopen. Op Marktplaats.nl zijn de effecten van de kredietcrisis duidelijk merkbaar geweest. Zij krijgen maandelijks 6,5 miljoen unieke bezoekers. Normaal gesproken wordt er via Marktplaats meer gekeken naar luxe artikelen, zoals spelcomputers. In slechtere tijden zien zij een stijging in zoekopdrachten naar alledaagse artikelen, zoals kleding en witgoed. Ook aan de verkoopkant is er een toename van bedrijvigheid. Mensen proberen iets extra’s bij te verdienen door ongebruikte artikelen te verkopen.

Gemiddelde prijzen gaan omlaag

De bedrijven en winkels moeten net iets meer doen om te kunnen overleven in een moeilijke periode. Voor het aanschaffen van dure artikelen, is een crisisperiode eigenlijk een ideaal moment. U hebt bijvoorbeeld bij het aanschaffen van een nieuwe auto extra onderhandelingsruimte. Autodealers willen graag een extra auto verkopen en zijn bereid om genoegen te nemen met een kleinere marge dan normaal. Ook voor het kopen van een huis kan dit een goed moment zijn. De huizenmarkt heeft namelijk ook last van economische tegenslagen. Er zullen namelijk minder huizen aangekocht worden, en er worden meer te koop aangeboden. Hierdoor daalt de vraag en stijgt het aanbod. Dit leidt tot lagere verkoopprijzen. Starters kunnen hierdoor een slag slaan doordat ze geen huis hebben die ze eerst moeten verkopen, en de huizenprijzen maken een voor hen gunstige ontwikkeling door.
Gerelateerde artikelen
Opgepast met de kredietkaart!Opgepast met de kredietkaart!Steeds meer mensen beginnen hun kleine aankopen nu ook met een kredietkaart te betalen. Is dat wel slim?

Reageer op het artikel "Wie profiteert van de crisis?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 12-07-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!