InfoNu.nl > Financieel > Geld > Speciale rekening voor vaste lasten, de vaste lastenrekening

Speciale rekening voor vaste lasten, de vaste lastenrekening

Speciale rekening voor vaste lasten, de vaste lastenrekening Een goede financiële administratie valt of staat met een goed overzicht. U moet weten wat er maandelijks binnenkomt, en wat er weer uit gaat. Een vaste lastenrekening kan u hierbij helpen. Door maandelijks teveel geld uit te geven, kunt u geleidelijk een grote schuld opbouwen. Dit moet u zien te voorkomen, want het kost veel geld om opgebouwde schulden weer in te lopen. Bij te laten betalingen loopt u namelijk het risico dat schuldinningen uit handen wordt gegeven, waardoor de kosten op gaan lopen. Om gaten te dichten moet u mogelijk een lening afsluiten. De rentevergoeding die u hierover moet betalen, kan flink oplopen.

Overzicht krijgen door vaste lasten van een aparte rekening af te laten schrijven

Door over het afgelopen jaar na te gaan waar u uw geld aan hebt uitgegeven, kunt u overzicht krijgen over uw vaste lasten. Om uw financiële positie eenvoudiger inzichtelijk te krijgen, kunt u een tweede betaalrekening openen. Op één betaalrekening laat u het inkomen op binnenkomen, van een andere rekening gaat u de vaste lasten betalen. Zodra het inkomen binnen is gekomen, gaat u het bedrag dat u periodiek aan vaste lasten moet betalen, overzetten naar de nieuw te openen vaste lastenrekening. Van deze rekening laat u de vaste bedragen afboeken.

Het bedrag dat op uw reguliere betaalrekening blijft staan, moet u van rond zien te komen. Hier moet u onder andere de boodschappen van betalen, maar ook kleding en incidentele lasten. Dit geld is dus niet over, maar u splitst de vaste lasten en de overige uitgaven.

Voordelen van een vaste lastenrekening

Door deze methode aan te houden, staat er altijd voldoende geld op de rekening om de vaste lasten te kunnen betalen. Tekorten kunnen eventueel optreden op de reguliere betaalrekening, maar u loopt niet het risico dat de vaste lasten niet afgeschreven kunnen worden. Bij problematische schulden is het probleem vaak dat de vaste lasten niet meer voldaan kunnen worden, met alle gevolgen van dien. Door de vaste lastenrekening kunt u ook eenvoudiger achterhalen hoe het mogelijk is dat u iedere maand geld tekort komt. Deze methode dwingt u om overzicht te scheppen.

Wat valt onder de definitie vaste lasten?

Het gaat hierbij om periodiek terugkerende kosten. Hierbij kunt u denken aan de huur of de hypotheek, het voorschot voor de energiemaatschappij, de premies voor de diverse verzekeringen maar ook schulden die u aan het afbetalen bent. Het zal over het algemeen gaan om maandelijkse betalingen, maar een andere periode is ook mogelijk.

Jaarlijkse betalingen opvangen

Ook de jaarlijkse vaste lasten moet u meenemen in de splitsing tussen de rekeningen. U moet uw maandelijkse storting op de vaste lastenrekening op de totale kosten afstemmen. Over een jaar gerekend moeten de vaste lasten te betalen zijn met de stortingen op de speciale rekening.

Het blijft een manier op te schuiven met geld, waardoor u overzicht krijgt. U krijgt er niet meer geld door, maar u zult er eerder achter komen dat er teveel geld uit wordt gegeven. Op basis van het overzicht wat u krijgt door deze splitsing, kunt u ook maatregelen nemen om uw inkomsten en uitgaven beter in balans te brengen.
Gerelateerde artikelen
Loon per vier weken vraagt om disciplineLoon per vier weken vraagt om disciplineDe meeste werknemers ontvangen hun salaris eens per maand op vaste dagen. Salaris uitbetaalt krijgen per vier weken vraa…
Salaris per vier weken of per maandDe meeste werknemers krijgen uitgekeerd per maand. Enkele werknemers ontvangen salaris per vier weken. Jaarlijks ontvang…
Overzicht in financiën voorkomt schuldenVoorkomen dat u in de financiële problemen komt, begint met een goed overzicht over uw geldzaken. Zodra er namelijk grot…
Goedkoopste betaalrekeningen 2013Goedkoopste betaalrekeningen 2013Steeds vaker moet u betalen voor de diensten van banken. De tarieven voor een betaalrekening blijven stijgen, terwijl in…
Voorkom dat je onverwacht sterk in inkomen achteruit gaatVoorkom dat je onverwacht sterk in inkomen achteruit gaatJe kunt door ziekte of ongeval in de WIA terechtkomen (voorheen WAO). Een forse achteruitgang van je geldelijk inkomen i…
Bronnen en referenties
  • http://blog.eyeopen.nl/slim-met-geld/marieke-bespaart/

Reageer op het artikel "Speciale rekening voor vaste lasten, de vaste lastenrekening"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 22-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!