Wat kost een advocaat?

Wat kost een advocaat? Een advocaat inhuren is erg kostbaar. De kosten per uur kunnen oplopen tot een tarief van 400 euro per uur. Geschillen tussen burgers onderling of burgers en instanties kunnen op initiatief van een van de partijen worden voorgelegd aan de rechter. Veel geschillen tussen bijvoorbeeld buren, of winkelier en consument worden uit kostenoverweging niet uitgevochten in de rechtbank. Het probleem is namelijk dat de tarieven van advocaten veel te hoog liggen. Het financieel belang is vaak te klein om dergelijke kosten te rechtvaardigen. Indien u in het gelijk wordt gesteld krijgt u meestal de gemaakte kosten terug, maar zekerheid bestaat hier niet over.

Uurtarieven

De uurtarieven variëren sterk. Ze zitten tussen de 70 en 400 euro. Een gemiddelde rechtszaak kost de advocaat gemiddeld 15 uur. De advocatuur heeft geen onderling afgesproken vaste tarieven. De advocaten bepalen zelf wat ze u in rekening gaan brengen. Het is verstandig om hier in het eerste gesprek duidelijkheid over te krijgen. Vraag hoeveel de zaak u waarschijnlijk gaat kosten. Een advocaat kan heel goed inschatten hoeveel uren het hem ongeveer gaat kosten. Hij kan ook aangeven in hoeverre u in aanmerking komt voor geldelijke steun vanuit de overheid. De tarieven kunnen afhankelijk worden gemaakt van het resultaat. Wint u de zaak, dan geldt een hoger tarief. Verliest u de zaak, dan rekent de advocaat een lager tarief. Het systeem van 'no cure no pay' is niet toegestaan in Nederland.

Advocatenoverzicht.nl

Op het initiatief van onze staatssecretaris Albayrak van Justitie, is er een website gelanceerd die de uurtarieven openbaar maakt. De advocaten moeten zich hier zelf voor aanmelden. Het is de bedoeling dat deze vergelijkingssite de prijsconcurrentie in de advocatuur verder aanscherpt. Iedereen is namelijk vrij om zelf een advocaat te zoeken en dat hoeft niet de dure advocaat in uw eigen woonplaats te zijn. De website geeft niet alleen de tarieven, maar ook de specialisatie van het kantoor. In het verleden is al gebleken dat een vergelijkingssite werkt. Voor notarissen is er al enige jaren een vergelijkingssite actief, die de tarieven per kantoor openbaar maakt.

Alternatieven

Ook al neemt u het laagste tarief van 70 euro, een advocaat gaat u veel geld kosten. Een rechtsbijstandsverzekering sluiten kan een uitkomst bieden voor toekomstige geschillen, maar let wel op de beperkingen en voorwaarden. Voor echtscheidingen wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van een mediator. Deze fungeert als schakel tussen de ex-partners om bijvoorbeeld tot een goede verdeling van de financiën te komen. Dit kan veel kosten besparen, omdat een mediator veel goedkoper is dan een advocaat.

Zie ook:
Wat kost een echtscheiding
Wat kost een vakman
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat kost een advocaat?"

Infoteur: Juul
Laatste update: April 2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!