InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Alimentatie: hoe hoog is de indexering van alimentatie

Alimentatie: hoe hoog is de indexering van alimentatie

Alimentatie: hoe hoog is de indexering van alimentatie De kosten voor het dagelijkse levensonderhoud zijn alleen maar gestegen. Daarom moet alimentatie ook omhoog door middel van een indexering. Maar hoe hoog is die indexering van alimentatie? En hoe hoog was de indexering van alimentatie voorgaande jaren?

Alimentatie gaat jaarlijks met een bepaald percentage omhoog

De alimentatie die iemand krijgt voor de kinderen of voor zichzelf gaat elk jaar met een bepaald percentage omhoog. Vaak weten mensen dat niet, maar het is wel een feit. De Minister van Justitie bepaalt hoe hoog het indexeringspercentage is. Die verhoging gaat in als zijn mededeling wordt geplaatst in de Staatscourant en in de landelijke dagbladen. Dit is meestal rond half november van elk jaar.

Wat is indexering van de alimentatie eigenlijk?

Het verhogen van de lonen met een bepaald percentage, bepaalt ook de verhoging van de alimentatie. Er is als het ware een koppeling tussen die beide. Het betekent dus dat als de lonen stijgen, de alimentatie ook hoger wordt.

De indexering van de alimentatie voor 2012

Voor 2012 is bepaald dat er 1,3 procent bij de alimentatie komt

Alimentatie indexering in de jaren voor 2012

De alimentatie indexering voor de andere jaren was:
  • 2006 0,9 procent
  • 2007 1,8 procent
  • 2008 2,2 procent
  • 2009 3,9 procent
  • 2010 2,3 procent
  • 2011 0,9 procent

De ex-partner wil de alimentatie indexering niet betalen

In feite hoeft iemand die recht heeft op alimentatie niets te doen om de verhoging te krijgen. In januari veranderen namelijk gewoon alle bedragen automatisch. Daarvoor hoeft iemand niet naar de rechter en er hoeven ook geen speciale afspraken voor gemaakt te worden. Maar als de ex-partner de automatische indexering niet wil betalen, dan is het een ander geval. Dan moet de hulp worden gevraagd van een advocaat. Heeft een ex-partner al jaren de indexering niet betaald, dan kan deze verhoging tot 5 jaar terug worden teruggevraagd.

Waarom alimentatie?

De wet zegt dat ouders samen verantwoordelijk zijn voor de verzorging en de opvoeding van hun kind. En dat is zo tot het kind 21 jaar wordt. Normaal gesproken zorgen ouders daar samen voor, omdat ze samen zijn. Maar is dat niet langer het geval, dan moeten partners een financiële regeling treffen. De rechter bepaalt hoeveel geld een ex-partner moet betalen per maand per kind. Dit wordt de zogenaamde kinderalimentatie genoemd. De betaling wordt onderling geregeld.

Partneralimentatie

Er is niet alleen alimentatie voor kinderen, maar ook voor ex-partners. Die moeten dan wel getrouwd zijn geweest of een geregistreerd partnerschap hebben gehad. Ook deze partneralimentatie wordt bepaald door de rechter. Partneralimentatie wordt gegeven als de ex-partner die niet in staat is om zelf helemaal in het eigen levensonderhoud te voorzien. Ook dit moeten de ex-partners onderling regelen als de rechter heeft bepaald hoe hoog het bedrag is. Alleen als er problemen zijn moet weer een advocaat worden ingezet. Ook zijn er instellingen die kunnen worden ingeschakeld als de ex-partner de alimentatie niet of alleen maar zo nu en dan of veel te laat betaald. Zon instelling is het LBIO. In dat geval moet degene die het bedrag moet betalen ook nog eens extra kosten betalen voor die inzet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aftrek alimentatie 2016 en 2017 & alimentatie 2018 en 2019Aftrek alimentatie 2016 en 2017 & alimentatie 2018 en 2019Alimentatie in 2016, 2017, 2018 of 2019 en andere onderhoudsverplichtingen zijn mogelijk een aparte aftrekpost bij uw be…
Alimentatie 2018 wijzigen bij erfenis of vermogenAlimentatie 2018 wijzigen bij erfenis of vermogenDe hoogte van de alimentatie in 2017 of 2018 aanpassen, herzien of wijzigen, meer of minder belastingvoordeel? Bijvoorbe…
Hoogte alimenatie (partneralimentatie)De verplichting om voor elkaar te zorgen loopt door naar de echtscheiding. Dan moet er partneralimentatie worden betaald…
Kinderalimentatie en partneralimentatie berekenenAlimentatie kan betrekking hebben op een kind of een ex-partner. In beide gevallen gaat het om een bedrag om te voorzien…
Alimentatie afkopen: de voordelen en de nadelenAlimentatie afkopen: de voordelen en de nadelenBij een scheiding hoort ook een financiële afwikkeling. Voor veel mensen is dat niet zo heel gemakkelijk, want het vecht…
Bronnen en referenties
  • http://www.lbio.nl
  • Sociaal Raadslieden

Reageer op het artikel "Alimentatie: hoe hoog is de indexering van alimentatie"

Reacties

Alexandra, 07-05-2013 20:19 #2
Mijn zoon is 4 mei 21 jaar geworden, zijn vader heeft hem tot april betaald omdat hij vindt dat de 4 dagen van mei niet mee tellen voor de volle alimentatie kan dit?

Linda Bos, 16-12-2011 15:33 #1
Ik heb een vraag over de indexering van de jaarlijkse alimentatie. Ik lees in het artikel dat je hier in principe niets aan hoeft te doen maar ik heb van mijn ex-partner nog nooit een hoger bedrag gehad. Hoewel hij altijd zijn alimentatie heeft betaald vraag ik me nu toch af hoe ik dit moet aanpakken. Ik hoop dat ik hier een goed advies kan krijgen! Reactie infoteur, 17-12-2011
U kunt hem natuurlijk gewoon vragen om die verhoging over die periode alsnog te betalen. Lukt dat niet, dan zult u toch een advocaat om raad moeten vragen als het u dat waard is.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 16-03-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Alimentatie
Reacties: 2
Schrijf mee!