Te dure merkartikelen kopen is vaak weggegooid geld
Je kunt je geld maar een keer uitgeven. Als je een vriend of vriendin hebt, die koopverslaafd is en zinloze elektronica, overbodige kleding, tassen en schoenen aanschaft, zul je op ander gebied de tering naar de nering moeten zetten. Dat kan door dure merkartikelen te vervangen door B-merk producten. Want de pinda's van dure Calvé pindakaas groeien heus niet aan andere bomen dan de pindakaas van de Deka of Jumbo. En dat geldt voor meer dure merkartikelen, waarvoor dikwijls goede alternatieven zijn die dezelfde kwaliteit bieden, maar dan tegen een veel gunstiger prijs. Let echter wel op dat de apotheek exact het medicijnenmerk geeft, dat de arts of specialist voorschrijft.
Als jij of je partner niet met geld kunnen omgaan en steeds worden verleid tot zinloze aankopen, zul je met elkaar moeten praten, en je afvragen of je echt zo gelukkig wordt van al die onzinnige dure spullen. Tegelijk kun je op je huishoudelijke bestedingen sterk bezuinigen door alleen maar in goedkope zaken te kopen, reclamefolders uit te pluizen. En zaterdagmiddag laat naar de supermarkt gaan voor afgeprijsde producten. En stoppen met dure merkproducten.
Het voorbeeld van de pindakaas
De potjes pindakaas van een onbekend merk komen uit de zelfde fabriek als de potjes pindakaas van het dure merk. Er worden ook echt geen andere goedkopere pinda’s voor die goedkopere pindakaas gebruikt. Het enige verschil is, dat ons d.m.v. dure reclame wordt voorgehouden dat die duurdere pindakaas veel gezonder is voor onze kinderen. Zolang we dat blijven geloven verdient de fabrikant die dure reclame dubbel en dwars terug.
De wet van vraag en aanbod
De prijs van een artikel wordt meestal niet bepaald door de kwaliteit (kostprijs+winst), maar door de wet van vraag en aanbod. Het mooiste voorbeeld daarvan is de prijs van een aandeel. Het is niet de werkelijke waarde (dat zoveelste deel van de betreffende onderneming) die wordt betaald, maar het is de prijs die de markt er bereid is voor te geven.
De fictie van het merkartikel
Een merk is vaak niet meer dan fictie. Dikwijls wordt door de fabrikant het zelfde product onder een ander merk tegen een beduidend lagere prijs verkocht. Vroeger had je naast Philips het veel goedkopere merk Aristona. Maar beiden werden tegen de zelfde kwaliteit in de zelfde fabriek gemaakt. Uitsluitend het omhulsel van het apparaat en de verpakking waren verschillend. De reden van de fabrikant voor dit tweesporen beleid was, dat kopers die een Philips TV te duur vonden, dan wellicht de voordeliger geprijsde Aristona TV kochten. (beter weinig winst dan helemaal geen winst was, en is nog steeds de gedachte).
Bij
geneesmiddelen, ligt het anders. Kies daar altijd voor het medicament dat je arts voorschrijft, en laat je door de apotheek geen ander merk in de maag splitsen. Want op gebied van onze gezondheid nemen we natuurlijk geen risico, enkel omdat een derde partij (verzekeraar of apotheker) meer aan onze kwaal wil verdienen. Vooral niet omdat de bijwerkingen van goedkopere medicijnen nog wel eens tegenvallen.
Leveranciers verkopen graag meerdere merken
Ook de producent van het duurdere merkartikel verkoopt tevens graag goedkopere producten. De fabrikant eet dan eigenlijk van twee walletjes. En zolang de consument niet in de gaten heeft dat het vaak om identieke artikelen gaat, slaagt hij daarin. Dat geldt niet alleen voor fysieke producten, maar is ook schering en inslag in de dienstverlening zoals bij banken, verzekeringsmaatschappijen enz. Of voor energie, want er is behalve de prijs geen enkel verschil tussen de stroom van Eneco of noem maar op.
Kleding
Ook alle dure sportschoenen en kledingmerken komen vandaag de dag uit de zelfde Chinese fabrieken. Zolang we er ons bewust van zijn dat we een extra prijs betalen voor het merkartikel is er niets aan de hand. Misschien hebben we het er juist wel voor over om in die mooie schoenen van dat statusmerk te lopen.
Echte rommel bestaat niet meer
Maar als het gaat om gebruikswaarde en prijs/kwaliteit-verhouding leert de praktijk dat kiezen voor het goedkoopste op de lange termijn vaak het voordeligst is. En vergeet niet dat veel(technische) spullen alleen al door de tijd veel van hun waarde verliezen. Weinigen zullen hun digitale compactcamera of computer echt verslijten. Want lang voor het zover is wordt al een betere vaak goedkopere versie aangeschaft.
Lees verder