Bureau Krediet Registratie, ook wel BKR genoemd
Het Bureau Krediet Registratie staat bekend onder de afkorting BKR en de meeste consumenten weten dat het BKR in Tiel gevestigd is. Het BKR informeert banken, telecombedrijven en andere kredietverstrekkers over het leen- en aflosgedrag van consumenten in Nederland. Het BKR legt in het Centraal Krediet Informatiesysteem, ofwel CKI de betalingsverplichtingen vast van consumenten.
Het doel van het
BKR is tweeledig. Enerzijds dient zij te voorkomen dat consumenten meer lenen dan zij kunnen aflossen, anderzijds draagt zij bij aan het beperken van de financiële risico’s van de deelnemers (kredietverschaffers).
Wanneer registratie
Het BKR registreert alle kredietverleningen. In Nederland zijn er een groot aantal verschillende kredietvormen, waaronder, hypotheek, schuldregelingen, doorlopend krediet en telecommunicatievoorziening.
In de praktijk werken bedrijven in de volgende bedrijfstaken met het BKR:
- Banken
- Volkskredietbanken
- Hypothecaire kredietverstrekkers
- Credit card organisaties
- Aanbieders mobiele telefonie
- Thuiswinkelbedrijven
Wat is niet bekend bij het BKR
Het BKR registreert niet huurschulden, belastingschulden, of niet betaalde rekeningen en dergelijke. De studieschuld is ook niet geregistreerd bij het BKR. Dit laatste hoeft dan ook geen belemmering te zijn voor een kredietverstrekker, maar het is wel verstandig om dit te melden aan de kredietverstrekker. Zodoende kan de kredietverstrekker een betere inschatting maken van uw mogelijkheden om aan de maandelijkse verplichtingen te voldoen.
Hypothecaire kredieten zijn in principe niet bekend bij het BKR, tenzij er voor een periode langer dan 120 dagen een termijnbedrag niet betaald is.
Welke gegevens worden geregistreerd
In het CKI worden de volgende gegevens geregistreerd:
- moment van aangaan van het krediet
- het geleende bedrag, of het maximaal te lenen bedrag
- het moment waarop het krediet moet zijn afgelost
- het daadwerkelijk aflossen
- de kredietsoort
- en eventuele bijzonderheden tijdens de loop van het krediet
Daarnaast worden de noodzakelijk persoonsgegevens vastgelegd zoals:
- Geboortenaam
- Voorletters
- Geboortedatum
- Adres
- Postcode en woonplaats
Voorwaarden voor registratie
De gegevens worden alleen vastgelegd als aan de volgende voorwaarde is voldaan:
- de looptijd is tenminste drie maanden
- het geleende bedrag is minimaal 500 euro, maar niet meer dan 125.000 euro
- het krediet is verstrekt aan een consument, niet aan een bedrijf
Bijzonderheden die vastgelegd worden
Indien er betalingsproblemen zijn wordt er gesproken van bijzonderheden en dit wordt in het CKI vastgelegd met een bijzonderheidscode. Alle organisaties die deelnemen in het BKR zijn verplicht om achterstandsmeldingen door te geven. Echter voordat zij dit doorgeven dienen zij de consument te waarschuwen dat bij langer wachten met betalen hun betalingsachterstand geregistreerd wordt bij het BKR.
Bij een achterstandsmelding wordt dan de code A (achterstand), aangegeven bij het desbetreffende krediet. Als deze later wordt ingelopen, dan verandert de code in H (herstel).
Bijzonderheidscodes
Naast de 'A' en de 'H' zijn er nog vier bijzonderheidscodes, namelijk:
- Code 1: Er is een aflossings- of schuldregeling getroffen, nadat de achterstandssituatie is ontstaan.
- Code 2: De (restant)vordering is opeisbaar gesteld.
- Code 3: Er is een bedrag van € 250 of meer afgeboekt.
- Code 4: De kredietnemer blijkt/bleek onbereikbaar.
Wie hebben beschikking over de gegevens
Het BKR verstrekt uitsluitend informatie over een consument aan aangesloten organisaties of aan de consument zelf. Andere bedrijven of consumenten hebben dus geen toegang tot informatie over anderen.
Hoe vraag ik mijn gegevens bij het BKR op?
In het verleden kon dit alleen via uw bank, waar u papieren moest invullen, maar nu heeft BKR ook de optie om dit via de site te doen. Dit is relatief eenvoudig, maar door de hoge bezorgkosten wel veel duurder dan via de bank.
Via de bank
U kunt naar uw eigen bank gaan en daar een aanvraag indienen. Bij het indienen van de aanvraag dient u te betalen voor de aanvraag, waarna u een papieren aanvraag via de post krijgt toegezonden. Voor het bezorgen van de aanvraag (gedaan bij de bank) betaalt u niks extra's.
Via BKR.nl
Via de site van BKR kan de consument zijn eigen gegevens opvragen. Hier zijn kosten aan verbonden, voor het opvragen van de informatie en voor het bezorgen van brief bij u thuis. Als u via de bank uw gegevens opvraagt hoeft u geen bezorgkosten te betalen.
Als u doorlopend inzage wilt hebben in uw gegevens bij het BKR, dan is er de optie om een abonnement af te sluiten. Met het standaard abonnement heeft u een jaar lang inzage in de geregistreerde informatie. Als u kiest voor het premium abonnement heeft u inzage in wie uw gegevens opvragen, maar ook krijgt u een melding wanneer de gegevens wijzigen. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van BKR.
Beslissing BKR
In tegenstelling wat veel consumenten denken, beslist het BKR niet over een krediet. Het BKR verstrekt uitsluitend informatie op basis waarvan de kredietverstrekker vervolgens een beslissing neemt.