InfoNu.nl > Financieel > Geld > Groen bankieren een uitstekend alternatief

Groen bankieren een uitstekend alternatief

Groen bankieren een uitstekend alternatief Na de kredietcrisis en het omvallen van een aantal banken wordt het tijd om pas op de plaats te maken. Loopt mijn spaargeld geen risico bij de bank, ondanks de garantieregeling tot 100.000 euro? Kan ik in één keer mijn geld opnemen als ik het nodig heb? Beleggen op de beurs is op dit moment ook geen optie omdat de koersen alle kanten op kunnen gaan. Blijft over groen bankieren. De ideële banken doen het namelijk heel goed in deze conjuncturele slechte tijd.

Groen bankieren

Als ideële banken doen ASN Bank en Triodos Bank het al jarenlang niet onder voor ABN/Amro, Fortis, ING en Rabo. Met hun microkredieten en groenfondsen kunnen deze twee banken zich goed staande houden tussen hun grote broers. En... Het geld wordt nuttig gebruikt. Er wordt geïnvesteerd in groene energie, kunst en cultuur, duurzame energie, duurzaam bouwen en klimaat en met de microkredieten kunnen mensen in arme landen een bedrijfje opzetten. Het mes snijdt dus aan twee kanten.

Meerwaarde

Triodos Bank financiert bedrijven, instellingen en projecten met een meerwaarde op sociaal en cultureel gebied en het milieu. Spaarders en beleggers die kiezen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen en een duurzame samenleving stellen de bank hiertoe in staat.

Er wordt gefinancierd in natuur en milieu zoals biologische landbouw, natuurvoeding, duurzame energie, eco-ontwikkeling en milieutechnologie. Ook wordt er geïnvesteerd in sociale economie. Denk aan Fair Trade, ontwikkelingssamenwerking en maatschappelijke projecten. Cultuur en welzijn staan ook hoog op de lijst zoals onderwijs, kinderopvang en gezondheidszorg.

Dit is slechts een kleine greep uit de de financiële activiteiten van deze bank.

Max Havelaar

De ASN Bank steunt het Max Havelaar Keurmerk dat ervoor zorgt dat boeren in ontwikkelingslanden voor hun producten een eerlijke prijs krijgen en dat zij milieuvriendelijk produceren.

De ASN Bank zet zich in om de duurzaamheid van de samenleving te bevorderen. Bijzonder belangrijke onderwerpen zijn kinderarbeid, dierenleed, klimaat, mensenrechten en gentechnologie.

Beide banken gaan milieuvriendelijk en sociaal bewust op een verantwoorde manier met het geld om. Zij dragen samen met u een steentje bij om de wereld te verbeteren.

Missie

Beide banken zijn financieel onafhankelijke instellingen. Net als elke bank in Nederland maken zij deel uit van het financiële systeem. Na de crisis op de financiële markten hebben deze banken maar in zeer beperkte mate geleden. Zij houden zich nooit bezig met complexe investeringsproducten of aanverwante derivaten om de eenvoudige reden dat het niet past bij hun missie.

Producten

Triodos Bank kent de volgende spaarvormen:

  • Maandsparen
  • Internet sparen
  • Noord-Zuid internetsparen
  • Spaar Deposito
  • Kinder Toekomstplan

ASN Bank kent de volgende spaarvormen:

  • Depositosparen
  • Ideaalsparen
  • Jeugdsparen
  • Sparen Zakelijk

De voorwaarden en de rentepercentages zijn op de website van beide banken te vinden. Bij de ideële banken kun je natuurlijk ook een hypotheek afsluiten, gewoon geld lenen en beleggen in voornamelijk groene fondsen.
Gerelateerde artikelen
Is groensparen of groen beleggen fiscaal slim?Is groensparen of groen beleggen fiscaal slim?Belastingvrij groen sparen of groen beleggen? In 2019 kunt u fiscaal gezien het beste omzien naar de mogelijkheid van va…
Internet bankieren SNS bankInternet bankieren SNS bankDe SNS bank is een Nederlandse bank die de mogelijkheid biedt om de bankzaken via het internet te regelen. Tegenwoordig…
ASN Bank: jeugdsparen 2019 met hoog rendementASN Bank: jeugdsparen 2019 met hoog rendementIn 2019 jeugdsparen voor kind of kleinkind? Dan geeft de ASN bank een hoog rendement van 0,35%. Sparen bij de ASN Bank i…
Sparen: groen sparen & beleggen met belastingvoordeelSparen: groen sparen & beleggen met belastingvoordeelJe kunt je spaargeld wel storten bij een willekeurige bank die de hoogste rente geeft, maar je kunt ook kiezen voor een…
Bronnen en referenties
  • ASN Bank en Triodos Bank

Reageer op het artikel "Groen bankieren een uitstekend alternatief"

Infoteur: Bertvdw
Laatste update: 17-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!