InfoNu.nl > Financieel > Geld > Met sterke argumenten afdingen op prijs, en korting krijgen

Met sterke argumenten afdingen op prijs, en korting krijgen

Met sterke argumenten afdingen op prijs, en korting krijgen Afdingen en onderhandelen over de publicatieprijs is steeds gebruikelijker. Veel verkopers zijn bereid (extra) korting te geven, mits u daar wel om vraagt. Maar u dient wel enkele logische regels in acht te nemen. Vraag nooit zo maar naar een prijsverlaging, maar denk na over goede argumenten. Met steekhoudende argumenten is de kans groter dat u de gevraagde korting kunt bedingen op uw aanschaf, dan met slap gepraat.

Beargumenteer uw verzoek

Als u naar een lagere prijs vraagt dan geoffreerd, is het belangrijk dat u de verkoper een argument geeft waarmee zij of hij, zonder gezichtsverlies, inderdaad een reden heeft de prijs van het prijskaartje of offerte te verlagen. Vraag dus nooit alleen maar “kunt u iets van de prijs afdoen”, want de verkoper kan dan eenvoudig antwoorden dat hij dit niet kan omdat het product eigenlijk al heel voordelig is geprijsd. In plaats daarvan geeft u hem/haar redenen (een alibi) waarom hij de prijs wel omlaag zou kunnen doen. Denk dus eerst na.

Voorbeelden van argumenten om af te dingen

  • u heeft hetzelfde product elders goedkoper gezien, of aangeboden gekregen via een prijsopgave, en u kunt dit hard maken (bijv. offerte tonen)
  • het artikel is al weer enige tijd op de markt en er zijn inmiddels moderner uitvoeringen, maar hou het positief en suggereer niet dat hij een incourante winkeldochter probeert te verkopen als dat niet zo is
  • het product is niet meer 100% nieuw omdat er een krasje of vlekje opzit, of omdat het lange tijd in de etalage stond
  • u wilt u eigenlijk breder oriënteren, maar kan dat niet in deze winkel die niet veel merken en soorten in het assortiment heeft
  • als u tevens nog iets anders wil aanschaffen vraag dan naar een speciale setprijs, voor de beide artikelen
  • weet u helemaal niets te bedenken zeg dan dat uw budget deze prijs niet toelaat, maar u bent wel bereid gelijk te beslissen en direct bij aflevering te betalen als...

Zorg ervoor dat anderen in de winkel niet kunnen meeluisteren

Het is natuurlijk niet prettig voor de verkoper als iedereen hoort dat uw argumenten hout snijden. En een prijsconcessie doen aan u, terwijl de gehele winkel daarvan getuige is zal hij niet snel doen. Ook is het niet bepaald fijntjes als u bijvoorbeeld uw zoontje bij u heeft, want de verkoper zou zich als volwassene voor schut gezet kunnen voelen. Maakt u deze fouten, dan is de kans dat de verkoper aan uw verzoek toegeeft niet erg groot.

Let ook op dat u geen verkeerde signalen afgeeft

Het is natuurlijk logisch dat de verkoper in geen geval mag voelen dat u, ook als hij de prijs niet laat zakken, toch wel gaat kopen. Dus als u (of een metgezel!) constant met begerige blikken naar het product kijkt, maakt u uw onderhandelingspositie bepaald niet sterker. In zo'n geval kunt u hem/haar beter niet meenemen.

Timing is ook belangrijk bij het afdingen

Zoek bij voorkeur een rustig moment uit, zodat de verkoper alle tijd voor u heeft. Het ligt voor de hand dat iemand die nog allerlei zaken moet regelen, eerder is geneigd het gesprek af te kappen. Denk ook aan de wet van vraag en aanbod. Want datgene wat schaars is heeft natuurlijk een hogere vraagprijs dan iets dat aan de straatstenen niet te slijten is. Dus heeft het weinig zin om naar korting op schaatsen te vragen als het al 14 dagen vriest en de fabrikanten de vraag niet aankunnen. Als u daarentegen een kachel wil kopen aan het eind van een kwakkelwinter, heeft u een goede kans een leuk bedrag van de kachelprijs af te krijgen.

Blijf te allen tijde correct

U dient de verkoper met goede argumenten te overtuigen waarom hij iets van de prijs moet afdoen. Zelfs het argument
“ik kan het niet betalen” is beter dan niets. Maar blijf altijd respectvol. Als u gaat eisen in plaats van vragen, is de kans groot dat de verkoper denkt “ik laat me als eenvoudig werknemer niet kleineren” en dat hij u fijntjes laat weten dat hij deze dingen altijd aan de lopende band tegen de volle prijs verkoopt en er dus geen enkele reden is om de prijs te verlagen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geen korting geven; je prijs niet verlagenGeen korting geven; je prijs niet verlagenEen prijsverlaging kun je inzetten om een consument of klant te verleiden om jouw product of dienst te kopen. Een lagere…
Afdingen: zo onderhandel je juistAfdingen: zo onderhandel je juistIn de handel geldt niet elke prijs als wet. Klanten kunnen dus zeker bij verkopers een korting bedingen. En ook buiten d…
Onderhandelen over de prijsOnderhandelen over de prijsOnderhandelen over de prijs kunt u doen bij het kopen van een huis, maar ook bij het aankopen van elektronica en andere…
Hypotheek, is ING bank echt zo voordeligHypotheek, is ING bank echt zo voordeligIn grote reclame campagnes wijst de ING bank op kortingen op de hypotheek, tot voor kort van maar liefst 15%. Is de ING…
Vraag altijd veel korting anders betaal je veel te veelVraag altijd veel korting anders betaal je veel te veelBij onderhandelingen moet je altijd meer vragen dan je hoopt te krijgen. De biedende partij zal immers nooit gelijk akko…

Reageer op het artikel "Met sterke argumenten afdingen op prijs, en korting krijgen"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 25-04-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Slimmer winkelen
Schrijf mee!