InfoNu.nl > Financieel > Geld > Leven als een vrek

Leven als een vrek

Leven als een vrek Proberen zuinig te leven is een goed uitgangspunt. U kunt ook helemaal doorslaan door ook weer te besparen op de kosten waar al fors op bespaard is. Vrijwel iedereen gaat besparen indien dit mogelijk is. De voorwaarde is wel dat het de kwaliteit van het leven niet moet aantasten. Besparingen door een huismerk cola te kopen in plaats van een topmerk levert een besparing op. Indien blijkt dat de cola gewoon niet lekker is, kiest u de volgende keer weer gewoon voor een duurdere merk die u wel lekker vindt. Besparen kan ook een manier van leven worden. Het kan een dwangmatig karakter krijgen door altijd te streven naar grotere besparingen.

Vrek

Een vrek is iemand die zeer zuinig leeft. Door de besparingen beschikt hij waarschijnlijk over veel geld waar hij eigenlijk niets aan heeft, omdat hij erop blijft zitten. Er zijn gevallen bekend dat een vrek tot een uiterste gaat besparen op eten en drinken. Hij dronk uitsluitend water, brood en vogelzaad. Dit vogelzaad bevat veel voedingsmiddelen en is erg goedkoop in vergelijking met levensmiddelen. Een vrek heeft geen bepaald financieel doel want hij zal er altijd moeite mee blijven houden om het geld uit te geven zoals andere mensen dat doen.

Besparen op?

Iedereen wil besparen op de maandelijkse lasten. Eigenlijk moet iedereen de bankafschriften kritisch bekijken op onzinnige maandelijkse uitgaven, maar het moet geen levenswijze worden. De verwarming op 17 graden zetten en met een jas in de woonkamer zitten kan niet de bedoeling zijn. Van rijk tot arm bespaart op de uitgaven. Ook de upper class gaat inkopen doen bij discountzaken zoals Zeeman en Wibra. Waarom zou u 8 uitgeven voor een handdoek terwijl deze met dezelfde kwaliteit bij een goedkope winkel liggen met een prijskaartje van 2.

Leven van een vrek

Het leven van een vrek zal weinigen echt gelukkig maken. Besparen op uitgaven is een zeer goed streven, maar zo goedkoop mogelijk leven zonder dat daar een dwingende reden voor is lijkt een onjuiste manier van denken. Het vergaren van zoveel mogelijk geld kan gezien worden als een vreemde gewoonte. Waarom vermogen vergaren als u er niets mee doet? Veel ouderen die zijn opgegroeid in financieel moeilijke tijden hebben ook een overdreven zuinigheid over zich. Ze besparen geld door sober te leven ondanks een redelijk vermogen op de spaarrekening. Omdat ze gewend zijn om zuinig te leven, kunnen ze het niet over hun hart verkrijgen om onnodig veel geld uit te geven.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Leven als een vrek"

Reactie

Alysa, 07-07-2011 04:07 #1
Zelf heb ik iemand gekend die de verwarming pas aanzette wanneer het minder dan 10 graden was in zijn woonst, de verwarming op 17 zetten is in die context dan uiters royaal!

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 20-11-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!