Eurobiljetten traceren met EuroBillTracker

EuroBillTracker
- Wat is EuroBillTracker?
- Hoe werkt het?
- Hits bij het invoeren van een biljet
- Verspreiding van eurobiljetten
- Where's George
Wat is EuroBillTracker?
EuroBillTracker is een niet-commercieel project dat iedereen in staat stelt het pad dat eurobiljetten afleggen te kunnen volgen. Je zal op de website dan ook geen advertenties tegenkomen. De site werd opgericht op 1 januari 2002 door Philippe Girolami, Anssi Johansson en Marko Schilde. Zij onderhouden de website tot op de dag van vandaag. Inmiddels is hij vertaald in 17 talen, waaronder Nederlands. Via de site kun je bijvoorbeeld zien dat een biljet dat jij vandaag invoert ook in handen is geweest van een andere deelnemers die het drie jaar geleden als wisselgeld kreeg toen hij een pakje sigaretten kocht in Madrid, Spanje. Of jij geeft het uit bij de Albert Heijn en een andere deelnemer ontvangt het daar weer als hij boodschappen gaat doen.Hoe werkt het?
Om deel te nemen moet je een account aanmaken op de site. Dit is zeer eenvoudig en je hoeft je deelname ook niet via de mail te bevestigen. Via de knop 'Nieuw biljet' ga je naar een scherm waar je de gegevens on kunt vullen over het biljet dat jij op dat moment in je bezit hebt. Dit gaat als volgt:[OLIST]Selecteren wat de waarde van het biljet is.
Voor de Short Code in. Dat is een code die in kleine letters op voorzijde van het biljet staat. Bij de 5 Euro staat dit bijvoorbeeld in een rechthoekig vlakje en bij de 10 Euro in een sterretje.
Voer het serienummer in. Dit is het nummer dat op de achterzijde in de rechter bovenhoek en de linker onderhoek van elk biljet staat en dat begint met een letter gevolgd door elf getallen.
Vul desgewenst iets in bij opmerkingen. Het is leuk hier in te vullen waar je het biljet gekregen hebt en optioneel of het een nieuw of gebruikt biljet is. Dit kan in het Nederlands, maar voor gebruikers uit andere landen is het fijn als je dit in het Engels doet.
Voer de stad in. Dit gaat niet om je woonplaats of plaats waar je bent tijdens het invoeren, maar de plaats waar je het biljet ontvangen hebt.
Vul het land in. Dit is het land waar je het biljet gekregen hebt.
Vul de postcode in. Dit is de postcode van de locatie waar je het biljet ontvangen hebt, zonder spatie. Het mag ook een regiocode zijn.
Klik op Ok. Hierna krijg je een bevestiging en zie je in welk land het biljet is gedrukt.[/OLIST]
Hits bij het invoeren van een biljet
Als je een biljet invoert dat al in het systeem staat, of iemand anders voert na jou hetzelfde briefje nogmaals in, dan noemen we dat een hit. Beide gebruikers worden hier dan beide van op de hoogte gesteld. Dagelijks voeren de deelnemers bij elkaar duizenden biljetten in!Zodra je je eerste hit hebt gehad krijg je op je persoonlijke pagina te zien waar jouw biljet is opgedoken. Het kan in dezelfde stad zijn, maar het kan ook de andere kant van Europa zijn. Je krijgt de verplaatsing ook te zien op een kaart. Bij veel hits zal deze kaart vol komen te staan met pijltjes naar diverse plaatsen.
In je statistieken wordt ook bijgehouden hoeveel biljetten van welke waarde je hebt ingevoerd en waar je internationaal, nationaal en in jouw stad op de ranglijst staat van aantal ingegeven biljetten. Soms krijg je pas je eerste hit na 300 ingaven, maar als je geluk hebt al bij de eerste! Tot nu toe heeft de site al honderdduizenden hits geregistreerd.
Verspreiding van eurobiljetten
Het is natuurlijk niet alleen maar nutteloos tijdverdrijf. Een andere functie van de website is dat ze nauwkeurig bijhouden hoe het zit met de verspreiding van de eurobiljetten. Op de site kun je in mooie taartdiagrammen zien hoeveel van de biljetten uit Nederland of een ander land nog daadwerkelijk circuleren in het land van herkomst en waar de overige euro's gebleven zijn. Zo circuleert momenteel 6.8% van alle eurobriefjes die in Europa gebruikt zijn in Nederland.Je kunt er ook zien dat eind januari 2002, de maand van invoering van de euro, 94% van alle in Nederland gedrukte biljetten nog in Nederland was. Precies een jaar later was dit nog maar 59%, weer een jaar later 41%, en nu nog veel minder.