InfoNu.nl > Financieel > Geld > Spaarbank & uitvoerder Loyalis is nu ook spaarbank

Spaarbank & uitvoerder Loyalis is nu ook spaarbank

Spaarbank & uitvoerder Loyalis is nu ook spaarbank Het ABP beheert zeer grote bedragen aan pensioengeld. De uitvoerder van het ABP, Loyalis, ontpopt zich inmiddels met Loyalis Ideaal Sparen als spaarbank voor particuliere spaarders. Een nog hogere rente vindt u echter bij de Leaseplan bank of MoneYou. Het is altijd verstandig om de ontwikkeling van de marktrente te volgen, maar per november 2014 kunt u geen gewone spaarrekening meer openen maar in 2015 kunt u wel geld storten op uw lijfrenteplan en zo een gegarandeerd kapitaal opbouwen.

Het ABP

Het Algemeen burgerlijk Pensioenfonds ABP beheert en belegt enorme sommen aan pensioengeld. Voor het ABP is APG de uitvoerder die naar schatting 218 miljard euro voor het pensioenfonds belegt. Maar APG doet meer dan dat. Met Loyalis, volle dochter van APG, betreedt Loyalis nu ook de spaarmarkt.

Grootbanken als spaarbank

De grote banken hebben lange tijd lage rentes vergoed op een spaarrekening. Enerzijds wellicht goed koopmanschap, anderzijds is het misbruik van het feit dat Nederlanders hun bank en spaarbank gewoonlijk trouw blijven. Maar de Nederlander weet inmiddels ook beter. Er zijn allerlei niche spaarbanken die nog steeds aanlokkelijke rentes bieden. Vooral ook de spaardeposito’s van deze spaarbanken zijn zeer interessant te noemen.

Loyalis IdeaalSparen

Loyalis IdeaalSparen biedt nu een rente van 2%. Zonder voorwaarden en flexibel. De rekening kunt u simpel online beheren. U kunt sparen en opnemen wanneer het u wilt, zonder voorwaarden. Er is geen minimale inleg en er zijn geen kosten. Het opvallende bij Loyalis IdeaalSparen is dat er drie rente staffels zijn, waarbij de rentevergoeding lager wordt naarmate u meer spaart. De staffels (tot november 2014):
  • Tot en met € 100.000 krijgt u 2,1% rente;
  • Boven € 100.000 tot en met € 1.000.000 krijgt u 1,6% over het bedrag dat boven € 100.000 ligt;
  • Over het tegoed boven € 1.000.000 is de rente 1,6%.

Wie veilig wil sparen en zeker onder het depositogarantiestelsel van De Nederlandse Bank wil vallen, spaart maximaal 100.000 euro per persoon per instelling. Via huisbank Kas Bank valt Loyalis namelijk volledig onder het depositogarantiestelsel van De Nederlandse Bank.

Wat is een Lijfrenteplan bij Loyalis?

Het lijfrenteplan leidt na enige jaren tot een eindkapitaal als koopsom voor uw periodiek lijfrente, uw periodieke uitkering. De koopsom is een gegarandeerd eindkapitaal en niet op basis van beleggingen opgebouwd. Vervolgens zijn der drie mogelijkheden:
  • U kiest voor een levenslange oudedagslijfrente;
  • U kiest voor een tijdelijke oudedagslijfrente;
  • U kiest voor een overbruggingslijfrente.

Loyalis zorgt hiervoor. Voor meer details over de mogelijkheden van een lijfrentepolis verwijs ik naar het artikel lijfrente, wat zijn de mogelijkheden bij lijfrente?

Slot

We weten dat er krapte op de kredietmarkt is ontstaan door de krediet crisis. Banken doen dus erg hun best om ook via de spaarders geld op te halen. Maar er lijkt ook een autonome beweging op gang te komen, waarbij meer banken de spaarmarkt betreden en een mooie rente bieden. Nu is Loyalis een nieuwe toetreder vanuit de sector van pensioenen. Ook pensioenfonds biedt particulieren inmiddels een spaarrekening aan. Dat maakt het voor spaarders interessante tijden, met volop keuzemogelijkheden om het spaargeld over meerdere banken te spreiden. Overigens bent u momenteel veel beter af bij MoneYou. Deze bank is een volle dochter van ABN AMRO en biedt 1,4% rente op een kwartaalrekening. Een rekening bij MoneYou laat zich eenvoudig en gratis openen via internet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
ASN Bank: jeugdsparen 2019 met hoog rendementASN Bank: jeugdsparen 2019 met hoog rendementIn 2019 jeugdsparen voor kind of kleinkind? Dan geeft de ASN bank een hoog rendement van 0,35%. Sparen bij de ASN Bank i…
Spaarrekeningen en bankenSpaarrekeningen en bankenBanken en hun verschillende spaarrekeningen. Wat is het depositogarantiestelsel en welke banken vallen hieronder? Wat zi…
Spaargeld veilig stellen: spaargeld 2019 en 2020Spaargeld veilig stellen: spaargeld 2019 en 2020Uw spaargeld in 2019 en 2020, is het veilig? Een faillissement van uw bank en de redding van een bank hebben directe gev…
ASN Bank en depositogarantiestelselASN Bank en depositogarantiestelselIs uw spaargeld veilig bij de ASN Bank in 2019? Valt deze bank onder het depositogarantiestelsel en wat als die failliet…
Depositogarantiestelsel 2019 en 2020Depositogarantiestelsel 2019 en 2020Ook met het depositogarantiestelsel is sparen niet zonder risico. Let voor uw spaargeld bij een Nederlandse of buitenlan…

Reageer op het artikel "Spaarbank & uitvoerder Loyalis is nu ook spaarbank"

Reactie

Piet, 29-09-2008 12:40 #1
De Nederlandse Bank geeft mij niet de bevestiging dat Loyalis inderdaad onder het depositogarantiestelsel valt. Vreemd? Reactie infoteur, 29-09-2008
Beste Piet,

1.Loyalis heeft zelf geen bankvergunning en valt dus ook niet onder het depositogarantiestelsel, maar biedt een spaarrekening aan die loopt via de Kas Bank. En de Kas bank heeft wel een bankvergunning, die valt onder het depositogarantiestelsel.
2.Voor een dergelijke constructie heeft ook pensioenfonds PGGM gekozen. Zie hiervoor het artikel:
http://financieel.infonu.nl/geld/23433-pggm-introduceert-nieuwe-spaarrekening-pggm-vrij-sparen.html

Met vriendelijke groet,
geld2you

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 28-05-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Koopsompolis
Reacties: 1
Schrijf mee!