InfoNu.nl > Financieel > Geld > De rol van de Nederlandsche Bank en AFM als toezichthouders

De rol van de Nederlandsche Bank en AFM als toezichthouders

De rol van de Nederlandsche Bank en AFM als toezichthouders Toezichthouders zijn nodig, het financiële stelsel waarmee we elke dag te maken hebben is in belangrijke mate gebaseerd op vertrouwen. Op het vertrouwen dat ons geld veilig bij de spaarbank staat en het vertrouwen dat de toezichthouders hun werk goed doen. Dit financiële toezicht is een kerntaak van De Nederlandse Bank, Bureau Financieel Toezicht en de AFM. Wat betekent dit toezicht voor u?

De Europese Centrale Bank

De Europese Centrale Bank, de ECB is in financieel opzicht de grote broer van De Nederlandse Bank, DNB. Waar de ECB systematisch toezicht houdt op conjuncturele en structurele ontwikkelingen in het eurogebied, richt DNB zich op het financiële stelsel in Nederland.

Vertrouwen financiële markten

Vertrouwen vormt het fundament onder de werking van de financiële markten en daarom staat de bescherming van dit vertrouwen centraal in het toezicht door DNB. Verstoringen in de financiële sector moeten daarbij zo veel mogelijk worden vermeden. Zowel op landelijk als micro niveau. Burgers en ondernemingen moeten immers kunnen vertrouwen op de financiële producten die worden aangeboden. Om dit waar te kunnen maken zijn in Nederland op grond van de Wet op het financiële toezicht, Wft, drie (grote) toezichthouders actief. Te weten:
  • DNB;
  • De AFM;
  • Bureau Financieel Toezicht.

Toezicht DNB

Om zijn rol als toezichthouder waar te maken, past DNB vijf vormen van toezicht toe. Bij elkaar moeten ze ons vertrouwen in de financiële wereld borgen:
  1. Systeemtoezicht. Daarbij richt DNB zich op het bewaken van de stabiliteit van het financiële stelsel als geheel,
  2. Prudentieel toezicht. Dit is toezicht op de soliditeit en solvabiliteit van beleggingsinstellingen, beleggingsondernemingen, geldtransactiekantoren, kredietinstellingen, pensioenfondsen, trustkantoren en verzekeraars. De kwaliteit van de bedrijfsvoering en bestuurders wordt in de gaten gehouden,
  3. Integriteitstoezicht. Gelet wordt op de naleving van specifieke integriteitswetten en regelgeving,
  4. Oversight toezicht. Er is toezicht op de snelle en veilige afwikkeling van betalingen en effectentransacties, en
  5. Materieel toezicht. Dit betreft onze pensioenen. Er wordt op toegezien dat de bepalingen in statuten en reglementen van pensioenfondsen en verzekeraars in lijn zijn met de pensioenwet- en regelgeving in ons land.

Mocht het toch fout gaan met een financiële instelling, dan kunt u in veel gevallen terugvallen op het depositogarantiestelsel van DNB. Bij rekeningen bij een spaarbank is 100.000 euro volledig door DNB gegarandeerd, per persoon per instelling. Hoe veilig is uw geld bij de bank, weet u dat?

Toezichthouder Bureau Financieel Toezicht BFT

BFT houdt toezicht op notarissen, belastingadviseurs, accountants en deurwaarders. Meer weten? BFT is het bureau financieel toezicht, toezicht op advocaten.

Toezicht AFM

De AFM is belast met het gedragstoezicht op financiële markten. Houdt iedereen zich aan de regels en worden de afnemers van financiële producten afdoende geïnformeerd? Financiële markten moeten efficiënt en correct werken. De AFM wil dit bevorderen via ordelijke en transparante marktprocessen. De consumentenbescherming is daarbij een forse loot aan de boom. Klanten moeten immers zorgvuldig behandeld worden. De financiële bijsluiter is hierbij een welkom hulpmiddel, maar in de praktijk blijkt het helaas nog wel eens mis te gaan. Niet zozeer omdat de bijsluiter of brochure onjuist zou zijn, maar eerder omdat het toezicht van de AFM zich beperkt tot geldbedragen onder de 50.000 euro. Het is dan ook de vraag of dit bedrag niet verder moet worden verhoogd. Dit kunt u echter de AFM niet verwijten, maar de politiek die de taken van de AFM heeft bepaald. De AFM heeft toegezegd nog stringenter te zullen toezien, maar wel binnen zijn wettelijke taken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De vermogensmarktDe vermogensmarktVermogensmarkt: markt waar vraag en aanbod van geld bij elkaar komen. De overschothuishoudingen dragen hun besparingen o…
De financiële bijsluiter, doe er uw voordeel meeDe financiële bijsluiter, doe er uw voordeel meeDe complexe financiële producten, zoals de beleggingen in een beleggingsfonds vereisen in 2018 een goede financiële bijs…
Bigbank, nieuwe spaarbank in NederlandBigbank, nieuwe spaarbank in NederlandBigbank is buitenlandse spaarbank waar u kunt sparen met een hoge spaarrente op een spaardeposito. U kunt zo deposito sp…
De Financiele Bijsluiter: de feitenDe Financiele Bijsluiter: de feitenDe Financiële Bijsluiter: je hebt er vast wel eens van gehoord, maar wat is het nou precies en waar hoort het bij? De Fi…
De drie beste spaartipsDe drie beste spaartipsIedereen lijkt op zoek te zijn naar een zo hoog mogelijke spaarrente. Sinds het omvallen van Icesave letten spaarders oo…

Reageer op het artikel "De rol van de Nederlandsche Bank en AFM als toezichthouders"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 21-08-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Toezicht op uw geld
Schrijf mee!