InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bureau Financieel Toezicht - toezicht op advocaten

Bureau Financieel Toezicht - toezicht op advocaten

Bureau Financieel Toezicht - toezicht op advocaten De AFM is samen met De Nederlandse Bank, DNB, ook in 2019 verantwoordelijk voor het toezicht op de financiële instellingen. Het Bureau Financieel Toezicht, BFT, houdt toezicht op bepaalde vrije beroepsgroepen en dus ook toezicht op de advocaten en notarissen. Een goede reden om bij de rol van het BFT stil te staan. Inmiddels is er een verdubbeling van het aantal notarissen waarop een verscherpt toezicht wordt toegepast, kunt u advocaten dan financieel nog vertrouwen?

Bureau Financieel Toezicht BFT, wat doet die?

Het Bureau Financieel Toezicht, BFT, is toezichthouder op bepaalde vrije beroepen. Het is in 1999 ontstaan. Dit als opvolger van de toenmalige toezichthouder op de boekhouding van notarissen, het Centraal Bureau van Bijstand. Het BFT is een zelfstandig bestuursorgaan, ZBO, wat wil zeggen dat het enerzijds zelfstandig is en anderzijds gelieerd aan de overheid. Het BFT wordt dan ook gesubsidieerd door het Ministerie van Justitie. Het BFT zetelt in Utrecht.

Financieel toezicht 2019

Het BFT houdt allereerst financieel toezicht op circa 1400 notarissen en 350 gerechtsdeurwaarders. U en ik moeten zo goed mogelijk worden beschermd tegen een déconfiture van een notaris of gerechtsdeurwaarder. Daarom houdt het BFT toezicht. Zeker moet namelijk zijn dat het geld dat aan een notaris is toevertrouwd en het geld dat een gerechtsdeurwaarder van debiteuren heeft ontvangen, op de juiste manier wordt bewaard en tijdig en volledig aan betrokkenen wordt uitbetaald. Het BFT houdt dit in de gaten en rapporteert over zijn bevindingen aan de Kamer van Toezicht of de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders.

Wid en Wet MOT

Sinds 1 juni 2003 zijn twee aanvullende wetten van toepassing op het werkveld van het BFT:
  • De Wet identificatie bij dienstverlening, WID.
  • De Wet Melding Ongebruikelijke Transacties, Wet MOT.

Beide wetten zijn per 1 augustus 2008 vervangen door de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme, WWFT.

Welke beroepsgroepen zijn onder toezicht?

Wat betreft WWFT ziet het BFT samen met anderen toe op veel meer beroepsgroepen, te weten:
  1. De notaris, notarissen;
  2. De advocaten;
  3. De accountants;
  4. De belastingadviseurs;
  5. De bedrijfseconomische adviseurs;
  6. De onafhankelijke juridische adviseurs.

De sector Financieel Toezicht van het BFT moet toezicht houden op de juiste, volledige bewaring en tijdige uitbetaling aan rechthebbenden van gelden die aan een notaris zijn toevertrouwd en gelden die een gerechtsdeurwaarder van debiteuren heeft ontvangen.

Financieel toezicht op advocaten

De meest opvallende uit deze groep is misschien wel de groep van advocaten, in beginsel niet een financiële dienstverlener. Ook voor hen geldt echter dat de administratie adequaat dient te zijn. Hoge contante betalingen aan een advocaat zijn niet toegestaan. Mocht dat niet het geval zijn dan kan dit aanleiding zijn tot het instellen van een tuchtrechtelijke klacht tegen de desbetreffende advocaat. Om een mogelijke inbreuk op de geheimhoudingsplicht en een beroep op het verschoningsrecht bij voorbaat zo beperkt mogelijk te houden, moeten de documenten en overige gegevens die de advocaat volgens de WWFT moet bewaren, zo veel mogelijk in een afgescheiden gedeelte van het dossier worden bewaard.

Slot

Ook advocaten moeten direct een verrichte of voorgenomen ongebruikelijke transacties melden aan het Meldpunt Ongebruikelijke Transacties te Zoetermeer. Het BFT houdt voor ons het in de gaten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De rol van de Nederlandsche Bank en AFM als toezichthoudersDe rol van de Nederlandsche Bank en AFM als toezichthoudersToezichthouders zijn nodig, het financiële stelsel waarmee we elke dag te maken hebben is in belangrijke mate gebaseerd…
Wie als financieel adviseur kiezen in 2019 (Adfiz)?Wie als financieel adviseur kiezen in 2019 (Adfiz)?Wie kunt u in 2019 het beste als uw financieel adviseur kiezen. Waarop moet u dan letten? Een goed financieel advies kos…
Invoering van een verplichte integriteitstoets door overheidmijn kijk opInvoering van een verplichte integriteitstoets door overheidIn de media komen steeds meer berichten dat de Invoering van een verplichte integriteittoets voor de ambtenaar, politici…
Wat kost een notaris: hoeveel notariskosten?Wat kost een notaris: hoeveel notariskosten?Een testament opstellen of de aankoop van een huis gaat via de notaris en dat betekent dus notariskosten betalen, maar b…
Flitskredieten zijn verbodenEen flitskrediet is een lening voor een korte periode tegen lage rentelasten. Door trucjes toe te passen konden aanbiede…

Reageer op het artikel "Bureau Financieel Toezicht - toezicht op advocaten"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 02-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Toezicht op uw geld
Schrijf mee!