InfoNu.nl > Financieel > Geld > Betaaldienst bunq: ook sparen

Betaaldienst bunq: ook sparen

Betaaldienst bunq: ook sparen Bunq is een betaaldienst, een bank die de grootbanken wil verslaan. Bunq is echt niet alleen voor hippe jongeren maar voor iedereen die een nieuwe manier van betalen zoekt. Bunq is een fintech startup met bankvergunning, een bedrijf dat het de bestaande banken best moeilijk kan maken. Met de app kun je betalen en geld ontvangen. Je kunt ook een betaalpas en pinpas aanvragen. De kosten die je maakt zijn in het algemeen beperkt, maar veel pinbetalingen kunnen toch duur uitvallen. Bunq is er ook voor zakelijk gebruik, voor zzp'ers, mkb'ers, stichtingen, verenigingen en andere ondernemers. Vanaf 9 mei 2016 is realtime betalen mogelijk, dat betekent direct geld op de rekening na een overboeking. In 2019 kun je kiezen uit bunq zakelijk, bunq premium of bunq pack. Tot slot is er ook bunq.me, een betaalpagina waarvoor je niet eens klant bij bunq hoeft te zijn.

Wat is fintech?

Fintech bedrijven zijn bedrijven die met snelheid, gebruiksgemak en efficiëntie het leven van de bestaande banken moeilijker moeten gaan maken. Het zijn start-ups die via het internet of de smartphone een groot betaalgemak aanbieden. Eerst waren vooral Silicon Valley, New York en Londen the place to be, maar de fintech bedrijven lijken steeds meer mainstream te worden. Het begint bij de jongeren en early adapters, maar nog even en je loopt achter als je op een andere manier gaat betalen.

Wat is bunq voor betaaldienst?

Bunq wil geen bank genoemd worden, maar heeft van de Nederlandse Bank inmiddels wel een bankvergunning gekregen. Bunq wil graag afstand nemen van de bekende banken die vaak toch worden geassocieerd met de blauwe pakken, de gevestigde orde, de stropdas en de oorzaak van de kredietcrisis. Bovendien is het wel handig om je tegen de gevestigde orde af te zetten als je naam wilt maken. Vanaf 2015 is naam maken eenvoudiger dan ooit, nu ook de Nederlandse Bank dit internetbedrijf heeft goedgekeurd. Bunq is immers een internetbedrijf dat met goede en slimme software alle betalingen probleemloos en snel wil laten verlopen. Bunq is is ook een leuk gekozen naam: zet het woord op zijn kop en je krijgt weer bunq. En reken maar dat bunq graag de boel op zijn kop wil gaan zetten.

Wat kan bij bunq?

Ondernemer Ali Niknam werkte drie jaar aan de voorbereiding van betaaldienst bunq. Je kunt er een eigen rekening openen maar je kunt ook wachten op de uitnodiging van een andere bunq'er om een rekening te openen. En daar zie je meteen het social media gedeelte van deze betaaldienst terug. Formeer een kring van vrienden en ga samen aan de slag met bunq. Het is dus alleen een betaaldienst, waarbij je zowel de betaler als de ontvanger van geld kunt zijn. Als je je registreert moet je identificeren via een betaling met een bestaande rekening. Dit doe je met iDeal. Je kunt niet rood staan, hier geen geld lenen, maar vanaf 27 februari 2019 wel een spaarrekening aanhouden. Bunq is er om eenvoudig en snel te kunnen betalen en te sparen.

Wat kost bunq?

Tot 1 augustus 2017 bestond alleen bunq free waarbij je voor een aantal dingen moest betalen en voor een aantal niet. Sinds 1 augustus 2017 is het betaalpakket uitgebreid tot een drietal pakketten:
  • Bunq zakelijk;
  • Bunq premium;
  • Bunq pack.

Maar er is sinds 1 augustus 2017 nog een verandering opgetreden. Er zijn twee prijslijsten. Allereerst de tarieven voor de personen die al voor 1 augustus 2017 rekeninghouder waren, hun tarieven veranderen niet als ze niet voor een upgrade kiezen of bijvoorbeeld extra rekeningen willen openen:

Tabel 1. Kosten betaaldienst bunq, prijslijst 2017 voor iedereen die voor 1 augustus 2017 een rekening had bij bunq:

watprijs
bunq accountgratis
betalen, versturen van betalingengratis
betalen, ontvangen van betalingengratis
betalen, betaalpas9 euro voor vier jaar
pinbetaling binnen Europa4 cent
pinbetaling buiten Europa4 cent plus 1,2% van het transactiebedrag
geldopname binnen Europa0,80
geldopname buiten Europa2,25 plus 1,2% van het transactiebedrag

De tweede prijslijst is voor de nieuwkomers vanaf 1 augustus 2017:

Tabel 2. Tarieven bunq, prijslijst 2019 voor iedereen die vanaf 1 augustus 2017 een rekening opent bij bunq:

Dienst/ prijsbunq businessbunq premiumbunq pack
Kosten pakket per maand9.997.99 19,99
Bankrekeningen25 rekeningen inbegrepen25 rekeningen inbegrepen25 rekening inbegrepen
Extra bankrekeningen (per 25 rekeningen) 19,00 p/m 19,00 p/m19,00 p/m
Betalingen zenden/ontvangen0,10 per betaling/verzoekgratisverschil per account *)
Met iDeal of SOFORT 0,20 per betalinggratisverschilt per account *)
Automatische incasso0,10 per betalingn.v.t.verschilt per account *).
Maestro kaart1 kaart inbegrepen1 kaart inbegrepenverschilt per account *).
Worldwide MasterCard 2 kaarten inbegrepen2 kaarten inbegrepenverschilt per account *).
Vervangende of extra kaart (Maestro/MasterCard) 9,00 per kaart 9,00 per kaartverschilt per account *).
Niet-euro Maestro/MasterCard betalingen en geldopnamen1,5% van het bedrag1,5% van het bedrag1,5% van het bedrag

*) Nieuw is het bunq pack pakket waarbij mogelijk zijn 4 bunq Premium accounts, of 3 bunq Premium accounts + 1 bunq Zakelijk. Wat dit pakket kost is dus afhankelijk van je eigen keuzes.

Bunq.me

Bunq heeft gezien hoe populair de betaalapp tikkie van ABN AMRO is en is in 2018 met een nieuwe betaalpagina gekomen. Op die betaalpagina kun je een link aanmaken (bijvoorbeeld bunq.me/diederik) en versturen naar iemand van wie je nog geld krijgt. Er kan zelfs tot 10.000 euro per keer worden overgemaakt. Hoe het werkt? Je maakt een account aan (gratis), vult je rekeningnummer en e-mailadres in en kunt aan de slag. Zodra is betaald, krijg je een bevestiging via je mail.

Conclusie betalen met bunq, doen of niet?

Bunq zelf zegt dat je het gewoon moet doen en je vrienden zullen het je misschien ook vragen. Het maakt het eenvoudig om ergens een gezamenlijke rekening te betalen en allemaal een bunq rekening hebben kan ook cool zijn. Of het ook in de praktijk zo een vaart zal gaan lopen is nog de vraag. Ook nu heb je een betaalrekening ergens anders nodig om van bunq gebruik te kunnen maken en er zijn al meerdere betaaldiensten op de markt waaruit je kunt kiezen en dat aantal zal alleen maar toenemen. Maar het eens proberen en kijken of het bevalt kan natuurlijk weinig kwaad.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rabobank, de Rabobank en tv bankierenRabobank, de Rabobank en tv bankierenDe Rabobank timmert met allerlei vormen van betalen en financieren aan de weg. Wat nog minder bekend is, is de mogelijkh…
Wie is Regiobank?Wie is Regiobank?De Regiobank is de nieuwe naam voor de SNS Regiobank en daarmee een merk en onderdeel van de Volksbank (voorheen SNS Rea…
Banksparen veilig bij faillissement?Banksparen veilig bij faillissement?Is ook het banksparen bij een bank in 2018 en 2019 veilige manier van sparen bij een faillissement van de bank? Als u ni…
Spaarrekening ook bij Leaseplan bank interessantSpaarrekening ook bij Leaseplan bank interessantSparen bij Leaseplan bank? Deze bank geeft in januari 2019 een rente van 0,35% op de spaarrekening en tot 1,05% op een s…
Spaargarantie depositogarantiestelsel omlaag (spaargeld)?Spaargarantie depositogarantiestelsel omlaag (spaargeld)?Depositogarantiestelsel, wat gaat er gebeuren met de spaargarantie in 2019? Het depositogarantiestelsel regelt de spaarg…
Bronnen en referenties
  • Bunq

Reageer op het artikel "Betaaldienst bunq: ook sparen"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 26-02-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!