Hoe doneren wij aan goede doelen?
Een groeiend aantal hulporganisaties doet een beroep op solidariteit van burgers en bedrijven. Serieuze organisaties kunnen worden herkend aan specifieke criteria. Ofschoon donaties van burgers slechts een klein deel vormen van het totale volume aan donaties, doneren wij Nederlanders doorgaans ruimhartig en royaal aan hulporganisaties, goede doelen en kansarmen in de samenleving.
Aantal donoren is stijgend
Peilingen over het donatiegedrag van burgers onder non-profit organisaties, hebben uitgewezen dat niet alleen de gedoneerde bedragen in de voorbije decennia omhoog gingen, maar ook het aantal donoren. Als men ook de organisaties meetelt die actief zijn op het gebied van dierenwelzijn,
sport,
vrije tijd en zelfhulp, dan neemt parallel daaraan overigens ook het aantal inzamelingsbureau’s toe.
Loyaliteit bij donoren neemt af
Uit donor-enquêtes is ook duidelijk gebleken dat donoren meer en meer aan verschillende doelen doneren. Midden jaren negentig van de vorige eeuw bijvoorbeeld werd nog veruit het meest gedoneerd aan gehandicapten, kinderen, ziektebestrijding alsook aan het behoud en de bescherming van het milieu. Sedert toen nam het aantal donaties voor behoud en de bescherming van het milieu licht af. Daarentegen vertoonde de noodhulp voor catastrofes in binnen- en buitenland, ontwikkelingshulp en de
armen in Nederland een opvallende stijging.
Ook geld inzamelen is onderhevig aan trends
De donoren veranderen dus vaker dan vroeger van hulporganisatie. De loyaliteit aan een organisatie heeft afgenomen. Ook in de markt van donaties spelen trends dus een rol. Zo hadden organisaties voor aidshulp in de jaren tachtig geen moeite om gelden te werven. Anno 2015 is geld inzamelen ook voor hen moeilijker.
Werken aan aandacht van gulle gevers loont
De vele inzamelingsorganisaties en het groeiende aantal “wisselende” donoren zorgen voor een steeds heviger strijd om de “donatiekoek”. Het grootste stuk van die koek krijgt diegene die effectief de meeste aandacht weet te trekken. Steeds meer organisaties professionaliseren daarom hun fondsenwerving door het inhuren van ervaren fondsenwervers of werken samen met gespecialiseerde bedrijven.
Zekerheid dat gelden daadwerkelijk bij noodlijdenden terechtkomen
Enerzijds dus het professionaliseren van inzamelingsacties, anderzijds werken aan zo veel mogelijke informatiestromen. Al die bedelbrieven, wervingsacties en inzamelingsactiviteiten maken het gulle gevers niet gemakkelijk om een keuze te maken. Welke projecten en welke organisaties verdienen mijn steun, vragen velen van hen zich af. Ook willen ze de zekerheid dat hun donatie echt bij de noodlijdenden terechtkomt en niet in de zakken van dubieuze figuren verdwijnt.
Richtlijnen voor effectieve inzameling van gelden
Organisaties die zonder winstoogmerk actief zijn en voldoen aan bepaalde normen, kunnen baat hebben bij keurmerken van officiële organisaties. Tot die normen behoren:
- een goed functionerende interne en externe controle;
- transparante en bonafide verantwoording van rekeningen en transacties;
- waarheidsgetrouwe informatie over de activiteiten;
- afzien van al te opdringerige reclame.
Tips voor gulle gevers
Ontbreekt een officieel keurmerk, dan betekent dat overigens nog niet dat de organisatie onbetrouwbaar is. Geldgevers kunnen zich in deze gevallen het beste laten leiden door de volgende tips:
- laat u niet pressen voor donaties. Het is uw eigen vrije beslissing of en hoeveel u wilt doneren;
- laat u ook niet te snel overhalen om uw donatie over te maken via automatische incasso;
- verlang in geval van twijfel een jaarverslag of jaarrekening. Die moeten op een zakelijke en gedetailleerde manier informatie bieden.
Collecte aan de deur
Collectanten aan de deur of via de telefoon worden steeds meer gerekruteerd bij betaalde fondsenwervers. Geëngageerde vrijwilligers zijn steeds moeilijker te vinden voor dit werk. Het hoeft niet verkeerd te zijn, maar het vereist wel transparantie. Wie collecteert op straat, moet duidelijk maken waar het geld voor wordt gebruikt en voor welke organisatie hij/zij werkt. Aangesprokenen kunnen in deze situaties het beste documentatie verlangen, die men vervolgens in alle rust thuis kan nalezen.