Wat is een crowdfunding-campagne?
Crowdfunding is de nieuwste manier om een project of nieuw bedrijf te financieren. Je gebruikt hiervoor dan geen bank, maar gebruikt hiervoor de 'crowd' ofwel de menigte. Je verzamelt dus donaties van heel veel verschillende mensen. En als iedereen een klein bedrag bijdraagt, kun je vrij grote bedragen binnen halen om jouw project of droom te realiseren.
Wat is crowdfunding precies
Crowdfunding is een manier van geld inzamelen voor een project, een bedrijf, een goed doel, of voor het maken van een product wat iemand heeft ontworpen. Het bijzondere aan crowdfunding is dat dit gehele bedrag bij elkaar wordt gesprokkeld door mensen om kleine donaties te vragen. Dus bijvoorbeeld een uitvinder die €10.000 nodig heeft om zijn uitvinding op de markt te krijgen, maar geen lening van de bank kan krijgen, kan zijn project met crowdfunding toch realiseren. Bij crowdfunding vraagt hij allemaal particulieren om een klein bedrag te doneren. Donateurs kunnen zelf kiezen aan welke projecten ze willen bijdragen en hoeveel ze willen bijdragen.
Vaak is er een beloning voor het geven van een donatie. Bij €10 krijg je bijvoorbeeld een persoonlijk bedankkaartje thuisgestuurd, bij €20 krijg je het product wat wordt geproduceerd thuisgestuurd, €30 krijg je een persoonlijke consult via skype, voor €40 krijg je een rondleiding door het atelier van de kunstenaar, enz.
Op een crowdfunding-projectpagina krijg je uitgebreide uitleg over de crowdfunding campagne en wat de oprichters ermee willen bereiken. Meestal is er een reclame-filmpje opgenomen met uitleg over het project, een voorbeeld van het project, en met de oproep om te doneren. Op deze pagina wordt ook uitgelegd wat voor eventuele beloningen er kunnen worden gekregen voor een donatie.
Voor wie is crowdfunding bedoeld?
Iedereen die een interessant project wil opzetten kan hiervoor een crowdfunding-pagina aanmaken. De meeste crowdfunding-campagnes proberen tussen de €5.000 en de €20.000 op te halen. Je zult vaak wel moeten verantwoorden hoeveel geld je nodig hebt tegenover je donateurs. Verder staat er vaak een tijdslimiet op een project. Dit kan verschillen per site, maar als je dus niet binnen de gestelde tijd aan jouw gewenste bedrag kunt komen kan je hele project hielp stuk lopen.
Bedenk ook wel op dat er veel werk in een crowdfunding-campagne gaat zitten. Je moet een goede tekst schrijven om jouw project aantrekkelijk te maken voor donateurs, een professioneel filmpje over jouw project en/of product is meestal ook een vereiste. Dan volgt een periode van intensief promoten en zoveel mogelijk donateurs werven. En nadat je campagne succesvol was en is gesloten moet je het project ook daadwerkelijk gaan waarmaken. En je moet iedereen die heeft gedoneerd zijn of haar beloning gaan toesturen.
Er zijn verschillende sites waarop je verschillende soorten crowdfunding-projecten kunt opzetten. Er zijn sites voor kunstenaars, fotografen, filmmakers, uitvinders, kleine bedrijven, goede doelen, milieuprojecten en nog veel meer. Dus voor je überhaupt een campagne gaat opzetten moet je goed nadenken bij welke site jouw project het beste past.
Hoe promoot je jouw crowdfunding-project
Als je je crowdfunding-campagne eenmaal hebt opgezet moet je hem ook nog promoten. Als niemand weet dat jij de meest geweldige campagne hebt opgezet kan ook niemand geld geven. Vaak is het handig om de pagina eerst naar familie, vrienden en bekenden te sturen. Zo kun je al wat donaties verzamelen voordat je de pagina naar het grote publiek stuurt. Het voordeel hiervan is dat mensen eerder doneren als ze zien dat anderen dat ook al hebben gedaan. Verder kunnen je familie en vrienden je wellicht nog bruikbare feedback geven op hoe je je projectpagina hebt opgebouwd en welke informatie ze eventueel nog missen. Vraag familie en vrienden ook om de link naar de pagina door te sturen naar anderen, en te delen op Facebook en Twitter.
Na je vrienden en familie is het zaak ook de rest van de wereld op de hoogte te brengen van jouw project. Dus deel de pagina regelmatig op je eigen Facebook en Twitter. Schrijf een persbericht over je project en stuur dat naar de relevante media. Probeer aandacht te genereren voor je project in kranten, tijdschriften en op relevante websites. Hoe meer je jouw project weet te promoten, hoe groter de kans dat je je gestelde doelen en bedragen haalt binnen de daarvoor gestelde tijd.
Waarom zou je zelf geven aan een crowdfunding-project
Als je een project de moeite waard vindt zou je kunnen overwegen om te doneren. Vaak staat er ook iets leuks tegenover voor de donateur. Je krijgt bijvoorbeeld het product wat ontwikkeld wordt thuisgestuurd, of je krijgt een persoonlijke workshop, een cd van de band, een optreden thuis, een kunstwerk of nog wat anders.
Maar ook als je niet wat krijgt, maar je vindt het project heel bijzonder kun je wat bijdragen. Dit gebeurt bijvoorbeeld vaak bij goede doelen, of projecten die een positieve bijdrage leveren aan milieubehoud. Mensen hebben hier een affiniteit mee en willen graag bijdragen. Doordat je zelf kunt kiezen hoeveel je bijdraagt is het heel laagdrempelig, en kun je al voor heel weinig geld toch het gevoel hebben dat je iets belangrijks hebt gedaan.
© 2014 - 2024 Mieka, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
- www.onepercentclub.com (ontwikkelingsprojecten)
- www.voordekunst.nl
- www.nieuwspost.nl (journalistiek)
- www.crowdaboutnow.nl
- www.kickstarter.com
- www.cinecrowd.nl