Een crowdfunding-campagne starten
Of je nu op zoek bent naar donaties voor een goed doel, het ontwikkelen van een revolutionair nieuw product, of het inzamelen van geld voor je favoriete hobby, crowdfunding kan een zeer effectief middel zijn voor het verkrijgen van financiële steun voor je project. Hoewel om geld vragen via de telefoon of door persoonlijk van deur tot deur te gaan theoretisch ook valt te beschouwen als een vorm van crowdfunding, wordt de term in hoofdzaak geassocieerd met online fondsenwerving.
Crowdfunding, hoe pak je dat aan?
Crowdfunding is de
financiering van een project door het inzamelen van veel kleine geldbedragen bij een groot aantal mensen, meestal via het internet. Terwijl sommige organisaties of personen ervoor kiezen om via een eigen website hun geldinzameling te promoten, kiezen veel anderen voor een van de vele crowdfunding-platforms die speciaal zijn ontwikkeld om crowdfunding-campagnes mogelijk te maken en te faciliteren.
Fondsenwerving vergt gedegen voorbereiding
Net als andere vormen van fondsenwerving zoals bijvoorbeeld
sponsoring, zal ook een crowdfunding-campagne een stuk soepeler verlopen, als er een gedegen voorbereiding aan vooraf is gegaan. Hieronder vind je een aantal essentiële stappen die je moet doorlopen voordat je de wereld van crowdfunding kunt betreden.
Werk aan een overtuigende boodschap
Voordat je online om geld gaat vragen, moet je ervoor zorgen dat je een duidelijke en overtuigende boodschap hebt om potentiële geldgevers te overtuigen om te
doneren aan jouw campagne. Dat betekent het ontwikkelen van een idee dat verder gaat dan simpelweg om geld vragen. Heb je eenmaal een helder beeld van de redenen achter je fondsenwerving, zorg er dan voor dat die redenen duidelijk in je boodschap worden gecommuniceerd. Aangezien veel crowdfunding-platforms al kant en klare templates bezitten voor het presenteren van een campagne, zullen sommige aspecten van je boodschap al voor een deel worden bepaald door het platform dat je kiest.
Wees duidelijk en gedetailleerd
Hoe dan ook, of je nu communiceert met een video, een lied, of een grafiek, je boodschap moet duidelijk overkomen:
- voor een crowdfunding-campagne die een non-profit activiteit wil ondersteunen, kan het betekenen dat je uitlegt hoe de donaties worden besteed en wie er zullen profiteren van de ontvangen gelden;
- als je probeert om geld in te zamelen voor de vervaardiging van een nieuw product, moet je een gedetailleerde toelichting geven over de werking van het product, over de wijze van produceren, en misschien over de totale kosten daarvan;
- en als je geld vraagt voor een filmproductie of een ander creatief product, is het aan te bevelen om een voorbeeld van eerder werk te geven.
Wat ook het object van je crowdfunding-campagne is, die campagne zal waarschijnlijk veel beter presteren als die een duidelijke en gedetailleerde beschrijving geeft van je project.
Stel duidelijke doelen
Ook als het te financieren project nog niet tot in detail en in uitgewerkte vorm paraat is, moet je duidelijke en haalbare doelen stellen:
- als je geld in wil zamelen voor het vervaardigen van een nieuw type fiets, geef dan duidelijk aan hoeveel geld nodig is om een bepaald aantal fietsen te produceren. Een concreet doel zoals een vooraf vastgesteld aantal producten voor een concreet bedrag, heeft bij crowdfunding meer kans van slagen dan een vaag en dubbelzinnig plan voor een nieuw type vervoermiddel;
- en als je geld probeert in te zamelen voor een goed doel, bijvoorbeeld om de honger in de wereld tegen te gaan, is het misschien handiger als je die campagne in kleinere doelen opdeelt. Een campagne voor bestrijding van de honger in specifieke regio's in plaats van een campagne met open eindjes.
Wees concreet
De doelstellingen van een crowdfunding-campagne moeten ook zo veel mogelijk concrete details bevatten. Zo moet een muziekband op zoek naar middelen voor een nieuw album, details over de verwachte verschijningsdatum van dat album bieden. Een crowdfunding- campagne die simpelweg stelt dat er een album zal worden uitgebracht als het klaar is, zal waarschijnlijk minder geldgevers aantrekken.
Hanteer haalbare doelstellingen
Als het crowdfunding-platform dat je gebruikt, vereist dat je campagne binnen een bepaalde tijd wordt voltooid, zorg er dan voor dat je de juiste doelen stelt voor
de tijd die je is toegemeten. Met andere woorden, probeer niet om in één etmaal een miljoen binnen te halen, tenzij je echt gelooft dat dit een haalbare doelstelling is.
Blijf betrokken en volg de campagne op de voet
Als je crowdfunding-campagne eenmaal loopt, zorg er dan voor dat je daarbij betrokken blijft door het plaatsen van voortgangsrapportages en informatieve updates. Daardoor stel je niet alleen je huidige donateurs op de hoogte, het zal waarschijnlijk ook nieuwe geldgevers aantrekken omdat je daarmee je betrokkenheid demonstreert voor het project dat je probeert te financieren.