InfoNu.nl > Financieel > Geld > Voor- en nadelen van een zakelijke rekening

Voor- en nadelen van een zakelijke rekening

Voor- en nadelen van een zakelijke rekening Veel ondernemers hebben een zakelijke rekening. Er zitten verschillende voordelen aan het hebben van een zakelijke rekening. Zo is het voor de boekhouding een stuk overzichtelijker. Ook straalt het professionaliteit uit. Andere voordelen zijn het gebruik van Ideal en automatische incasso's. Het grootste nadeel zijn de kosten. Die kunnen fors oplopen. Voor sommige ondernemers is het daarom aan te raden een extra particuliere rekening te openen in plaats van een zakelijke rekening.

Overzichtelijk

Wie een eigen bedrijf begint krijgt te maken met de vraag of het handig is om een eigen zakelijke rekening te openen. Dit betekent een rekening die alleen bedoeld is voor alle zakelijke transacties. Het is niet verplicht bij wet, maar er zitten wel enkele voordelen aan. Het grootste voordeel van een zakelijke rekening is waarschijnlijk dat het overzichtelijk is. Bij een privérekening lopen zakelijke betalingen en privébetalingen door elkaar heen. Dat kan het geheel onoverzichtelijk te maken. Ook kan het na verloop onduidelijk worden waar een bepaalde betaling ook al weer voor was, of betalingen zijn moeilijk vindbaar. Een bedrijf dat te maken heeft met minimaal tien zakelijke transacties per maand doet er goed aan een eigen zakelijke rekening te openen. Meestal zal de boekhouder dat ook eisen, omdat deze zeker niet het onderscheid kan maken tussen zakelijke- en privébetalingen.

Professionele uitstraling

Een tweede voordeel is dat het richting eventuele klanten een stuk serieuzer staat. Een eerste indruk richting (potentiële) klanten en opdrachtgevers is heel belangrijk. Een zakelijke rekening, inclusief de bedrijfsnaam, staat beter, omdat het aangeeft dat u de zaken serieuzer neemt en niet bijvoorbeeld zomaar een bijklussende freelancer bent die naast zijn gewone werk ook wat wil verdienen. Zeker voor wie met veel verschillende klanten te maken heeft doet er goed aan om een zakelijke rekening te openen.

Incasso en Ideal

Een zakelijke rekening biedt ook meerdere extra opties. Zo is het bij de meeste banken mogelijk om op aanvraag geld te incasseren van de rekening van klanten. Klanten moeten daar dan natuurlijk wel toestemming toe hebben gegeven, meestal door middel van een ondertekend formulier. Een andere extra mogelijkheid die een zakelijke rekening biedt is een koppeling met Ideal. Dit is het meest gebruikte online betalingssysteem in Nederland. Deze optie is vooral handig voor ondernemers met bijvoorbeeld een webwinkel. De meeste banken staan deze opties pas na een jaar toe, dus het is wel verstandig om van te voren informeren wat de termijn is die er voor de staat bij de betreffende bank waar u een rekening wilt openen.

Profiteren van kortingen

Een laatste voordeel is dat u profiteert van bepaalde kortingsacties. Banken hebben geregeld aanbiedingen voor startende ondernemers die bij hun een zakelijke rekening hebben lopen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om korting te krijgen op een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering of een aantrekkelijk pensioenspaarplan. Het blijft echter zaak daar ook kritisch op te blijven.

Kosten van een zakelijke rekening

Wat is dan het grootste nadeel? Dat is zonder de twijfel de kosten. Een privérekening kost doorgaans slechts een paar euro per kwartaal. Zakelijke rekeningen zijn een stuk duurder. Anno 2015 bood Knab de goedkoopste zakelijke rekening. De kosten daarvan waren 5 euro per maand. De eerste duizend transacties waren gratis, maar daar bovenop werd 10 cent per transactie betaald. Op die manier kan toch een aardig deel van uw marge worden weggesnoept.

Privérekening gebruiken als zakelijke rekening

Wie de kosten van een zakelijke rekening niet vindt opwegen tegen alle voordelen kan er voor kiezen om een tweede privérekening te openen. U doet er wel goed aan van te voren na te gaan of het bij uw bank is toegestaan om een privérekening te gebruiken als zakelijke rekening. Verschillende banken hebben daar verschillende regels voor.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Voor- en nadelen van een zakelijke rekening"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!