Betalingsverkeer niet voor iedereen makkelijk toegankelijk
Er is de laatste tientallen jaren al veel veranderd om onze samenleving toegankelijk te maken voor iedereen. Maar helaas is dat nog niet op alle gebieden volledig het geval waardoor een groep mensen nog niet geheel mee kunnen doen met de samenleving. Een probleemgebied is nog de toegankelijkheid van het betalingsverkeer in een aantal situaties. Hoewel ook op dat gebied veel is verbeterd vinden kwetsbare groepen dikwijls toch dat ze onvoldoende gehoord worden.
Probleem in kleine dorpen met betalingsverkeer
Betalen met betaalpas is enorm toegenomen en veel financiële zaken worden op
internet afgewikkeld met gevolg dat
banken filialen zijn gaan afstoten en pinautomaten zijn verdwenen. Vooral in kleine dorpen missen mensen soms service dicht bij huis of de mogelijkheid om kortbij te pinnen.
Betaalmethoden en kwetsbare ouderen
Maar ook nieuwe betaalmanieren kunnen voor sommigen problemen opleveren. Pinpas en internetbankieren zijn niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Maar zo vanzelfsprekend als het gebruik hiervan voor de een is zo ontoegankelijk is het voor de ander. Kwetsbare groepen kunnen maar moeilijk toegang vinden tot die moderne betaalmethoden. Voor visueel gehandicapten is elektronisch betalingsverkeer in winkels een obstakel. Ook voor mensen met een motorische handicap of voor
ouderen is deze vorm van betalen niet altijd makkelijk. Daarbij speelt ook het gebrek aan eenduidigheid en de vormgeving een belangrijke rol.
Verschil in modellen en systemen
Betaalterminals zijn er in grote variatie zowel binnen als buiten Nederland en dat maakt het er voor blinden en slechtzienden niet makkelijker op. Ook bestaat er dikwijls verschil in het aantal acties dat moet worden uitgevoerd en is de volgorde van die acties niet altijd gelijk. Als de plaats van de correctieknop en de ok knop telkens anders is kunnen fouten snel worden gemaakt.
Organisaties pleiten voor verbetering toegankelijkheid
Maar er is gelukkig een aantal organisaties dat zich met het verbeteren van de toegankelijkheid en bereikbaarheid bezighoudt.
MOB, LVKK en VNG
Het MOB (Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer) heeft een speciale werkgroep opgericht om problemen rond de toegankelijkheid en de bereikbaarheid aan te pakken en op te lossen. Ook bestaat er een samenwerkingsverband tussen het MOB en de LVKK (Landelijke Vereniging voor Kleine Kernen) en de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) die gezamenlijk een folder hebben ontwikkeld “Betaaldiensten: bereikbaar voor iedereen” die ook verschenen is in grote letter, in braille en in spraak.
ANBO
Een andere instantie die zich inzet om knelpunten op dit gebied op te lossen is de ANBO (Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen). Deze bond stelt zich ten doel om op te komen voor zowel de collectieve als de individuele rechten van de ongeveer 180.000 leden boven de leeftijd van 50 jaar.
CG-Raad en Platform VG
De CG-Raad (Chronisch Zieken en Gehandicapten Raad Nederland) hield zich bij het verzorgen van de belangen voor de leden ook bezig met de toegankelijkheid en bereikbaarheid van zaken die met het betalingsverkeer te maken hebben. Sinds januari 2014 zet zij die taak voort na een fusie met het Platform VG.
Unie KBO, PCOB, NVOG en NOOM
De grootste organisatie op dit gebied met eveneens een inzet voor verbetering van de toegankelijkheid van het betalingsverkeer is de Unie KBO (Unie Katholieke Bond van Ouderen) met in totaal meer dan 300.000 leden. In samenwerking met de organisaties
PCOB, NVOG en NOOM vragen zij aandacht voor de kwetsbare ouderen.
CSO
Ook de CSO houdt zich bezig met de toegankelijkheid en stelt dat de ouderen niet uit het oog mogen worden verloren waar het gaat om de steeds verdergaande digitalisering van het betaalverkeer.