Betalingsverkeer niet voor iedereen makkelijk toegankelijk

Betalingsverkeer niet voor iedereen makkelijk toegankelijk Er is de laatste tientallen jaren al veel veranderd om onze samenleving toegankelijk te maken voor iedereen. Maar helaas is dat nog niet op alle gebieden volledig het geval waardoor een groep mensen nog niet geheel mee kunnen doen met de samenleving. Een probleemgebied is nog de toegankelijkheid van het betalingsverkeer in een aantal situaties. Hoewel ook op dat gebied veel is verbeterd vinden kwetsbare groepen dikwijls toch dat ze onvoldoende gehoord worden.

Probleem in kleine dorpen met betalingsverkeer

Betalen met betaalpas is enorm toegenomen en veel financiële zaken worden op internet afgewikkeld met gevolg dat banken filialen zijn gaan afstoten en pinautomaten zijn verdwenen. Vooral in kleine dorpen missen mensen soms service dicht bij huis of de mogelijkheid om kortbij te pinnen.

Betaalmethoden en kwetsbare ouderen

Maar ook nieuwe betaalmanieren kunnen voor sommigen problemen opleveren. Pinpas en internetbankieren zijn niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Maar zo vanzelfsprekend als het gebruik hiervan voor de een is zo ontoegankelijk is het voor de ander. Kwetsbare groepen kunnen maar moeilijk toegang vinden tot die moderne betaalmethoden. Voor visueel gehandicapten is elektronisch betalingsverkeer in winkels een obstakel. Ook voor mensen met een motorische handicap of voor ouderen is deze vorm van betalen niet altijd makkelijk. Daarbij speelt ook het gebrek aan eenduidigheid en de vormgeving een belangrijke rol.


Verschil in modellen en systemen

Betaalterminals zijn er in grote variatie zowel binnen als buiten Nederland en dat maakt het er voor blinden en slechtzienden niet makkelijker op. Ook bestaat er dikwijls verschil in het aantal acties dat moet worden uitgevoerd en is de volgorde van die acties niet altijd gelijk. Als de plaats van de correctieknop en de ok knop telkens anders is kunnen fouten snel worden gemaakt.

Organisaties pleiten voor verbetering toegankelijkheid

Maar er is gelukkig een aantal organisaties dat zich met het verbeteren van de toegankelijkheid en bereikbaarheid bezighoudt.

MOB, LVKK en VNG

Het MOB (Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer) heeft een speciale werkgroep opgericht om problemen rond de toegankelijkheid en de bereikbaarheid aan te pakken en op te lossen. Ook bestaat er een samenwerkingsverband tussen het MOB en de LVKK (Landelijke Vereniging voor Kleine Kernen) en de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) die gezamenlijk een folder hebben ontwikkeld “Betaaldiensten: bereikbaar voor iedereen” die ook verschenen is in grote letter, in braille en in spraak.

ANBO

Een andere instantie die zich inzet om knelpunten op dit gebied op te lossen is de ANBO (Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen). Deze bond stelt zich ten doel om op te komen voor zowel de collectieve als de individuele rechten van de ongeveer 180.000 leden boven de leeftijd van 50 jaar.

CG-Raad en Platform VG

De CG-Raad (Chronisch Zieken en Gehandicapten Raad Nederland) hield zich bij het verzorgen van de belangen voor de leden ook bezig met de toegankelijkheid en bereikbaarheid van zaken die met het betalingsverkeer te maken hebben. Sinds januari 2014 zet zij die taak voort na een fusie met het Platform VG.

Unie KBO, PCOB, NVOG en NOOM

De grootste organisatie op dit gebied met eveneens een inzet voor verbetering van de toegankelijkheid van het betalingsverkeer is de Unie KBO (Unie Katholieke Bond van Ouderen) met in totaal meer dan 300.000 leden. In samenwerking met de organisaties
PCOB, NVOG en NOOM vragen zij aandacht voor de kwetsbare ouderen.

CSO

Ook de CSO houdt zich bezig met de toegankelijkheid en stelt dat de ouderen niet uit het oog mogen worden verloren waar het gaat om de steeds verdergaande digitalisering van het betaalverkeer.
© 2014 - 2024 Rickandie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Contactloos betalen: de nieuwe betaalmethodeBetalen met je betaalpas zonder dat je je pincode hoeft in te vullen? De nieuwste ontwikkeling is het contactloos betale…
Contant geld, voor alle zekerheidContant geld, voor alle zekerheidSinds de komst van de pinpas heeft het elektronisch betalingsverkeer een enorme vlucht genomen, en kun je vrijwel overal…
Pinnen: Kosten betalen voor pinnen in EU-landen mag nietSteeds vaker moeten mensen die in andere landen binnen de EU geld pinnen daarvoor betalen. Zo berekent de Duitse Kreissp…
Openingstijden, betalingsverkeer banken: feestdagen 2020/'21Openingstijden, betalingsverkeer banken: feestdagen 2020/'21Zijn de banken open op de feestdagen in 2020/'21 en 2022 en wanneer dan wel? Voor die vraag staan we elke keer als de fe…

Geld is een wettig betaalmiddelGeld is een wettig betaalmiddelNatuurlijk is geld een wettig betaalmiddel, zullen vele mensen zeggen. Toch ligt het mogelijk net allemaal iets genuance…
Euro, herdenkingsmunt en verzamelmuntEuro, herdenkingsmunt en verzamelmuntVele jaren waren Nederlanders gewend aan de letter f met daar achter een getal van een wisselend aantal cijfers gevolgd…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Svdmolen, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
  • http://www.betaalvereniging.nl/kaartbetalingen/bereikbaarheid-betalingsverkeer/
  • https://iederin.nl/themas/toegankelijkheid/betalingsverkeer/
  • http://www.dnb.nl/betalingsverkeer/mob/actuele-onderwerpen/toegankelijkheid-en-bereikbaarheid/
Rickandie (1.164 artikelen)
Laatste update: 05-05-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.