InfoNu.nl > Financieel > Geld > Tips om op zorgkosten te besparen

Tips om op zorgkosten te besparen

Tips om op zorgkosten te besparen De zorgkosten stijgen, maar je kunt soms veel geld besparen op soms onvermoede manieren. Elk jaar wisselen veel mensen van zorgverzekering of nemen hun aanvullende polis onder de loep om geld te besparen. Er zijn veel meer manieren om je zorguitgaven te drukken.

Internet- of budgetpolis

De inhoud van de basisverzekering is bij elke zorgverzekeraar gelijk, omdat de overheid deze vaststelt. De belangrijkste verschillen zijn het aantal gecontracteerde zorgverleners en de verplichting om bepaalde zaken, zoals het bestellen van medicijnen, via internet te doen. Als je weinig zorg nodig hebt en niet erg hecht aan een bepaalde hulpverlener, kun je kiezen voor een budgetpolis. Als je de jaarlijkse premie van de zorgverzekering in één keer betaalt, krijg je soms korting.

Voordelen en kortingen

Veel zorgverzekeraars bieden voordelen en kortingen, ook voor wie niet aanvullend is verzekerd. Zo geven sommige zorgverzekeraars korting op een bril bij een bepaalde brillenzaak of krijg je korting op onder meer ooglidcorrecties, ontharen of haartransplantaties bij bepaalde behandelcentra. Soms kun je via de werkgever of vereniging een collectieve zorgverzekering afsluiten. Ook dit kan behoorlijk schelen in de kosten.

Eigen risico

Bij iedere basiszorgverzekering geldt een verplicht eigen risico. Als je dit jaar het eigen risico al hebt ‘opgemaakt’, begin dan alvast met een behandeling of haal een medicijn alvast voor volgend jaar. Als je volgend jaar weinig zorgkosten verwacht, kun je het verplichte risico (€ 360 in 2014) verhogen met een vrijwillig deel, dat dit jaar varieert van € 100 tot € 500. Dit drukt de premie, soms met enkele tientjes per maand. Neem alleen een vrijwillig eigen risico als je onverwachte zorgkosten zelf direct kunt betalen.

Huisartsenpost

Bij spoed kun je vaak beter naar de huisarts of de huisartsenpost gaan dan naar het ziekenhuis. Voor huisartsenzorg betaal je namelijk geen eigen risico, terwijl dit bij een bezoek aan de spoedeisende hulp wel het geval is.

Vergelijken

Niet alle behandelingen vallen onder de basisverzekering. Als je niet aanvullend verzekerd bent, moet je deze zelf betalen, bijvoorbeeld een ooglidcorrectie of spataderbehandeling. De prijsverschillen kunnen hoog oplopen. Ook voor een ingreep die de basisverzekering vergoedt, loont het soms de kosten van klinieken te vergelijken - zeker bij een hoog eigen risico.

Ingreep door de huisarts

Voor veel ingrepen moest je vroeger naar het ziekenhuis. Tegenwoordig kun je dit in sommige gevallen ook door de huisarts laten doen. De huisarts is meestal goedkoper. Je betaalt geen eigen risico, en voor een behandeling in het ziekenhuis wel.

Zelfzorgmedicijn

Als je het eigen risico nog niet hebt opgemaakt en van de dokter een zelfzorgmiddel voorgeschreven krijgt, kun je dit het beste gewoon in de winkel halen. Voor een hoestdrankje op recept kun je bij de apotheek al gauw € 13 kwijt zijn, terwijl het als zelfzorgmiddel bij de drogist slecht € 6 kost.

Zorgtoeslag

De zorgtoeslag is een bijdrage in de kosten van de zorgverzekering. Als je alleen woont, mag het verzamelinkomen niet meer zijn dan € 28.482 (2014) per jaar. Bij samenwonen, al dan niet met kinderen, geldt een verzamelinkomen van maximaal € 37.145 (2014). Hoe hoog de toeslag uitvalt, kun je uitrekenen op de website van de Belastingdienst.

Kinderen

Verzeker kinderen mee bij de ouder met de uitgebreidste verzekering. Kinderen staan bijgeschreven op de polis van één van de ouders. Zij betalen geen premie en hebben geen eigen risico. Ook zijn ze automatisch - en meestal gratis - verzekerd voor het aanvullende pakket van de ouder bij wie ze meeliften. Heb je bijvoorbeeld recht op negen fysiotherapiebehandelingen, dan hebben je kinderen dat ook.
© 2014 - 2019 Arts1984, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoogte van de zorgpremie afhankelijk van gezondheidHoogte van de zorgpremie afhankelijk van gezondheidDe zorgverzekeraar Menzis heeft in september 2012 een spaarsysteem geïntroduceerd. Verzekerden met een gezonde levenssti…
Oververzekerd tegen zorgkostenOververzekerd tegen zorgkostenU kunt ook te veel willen verzekeren. Uw zorgverzekeraar biedt u de mogelijkheid om aanvullende verzekeringen af te slui…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Andibreit, Pixabay
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/eigen-risico-zorgverzekering
  • http://www.belastingdienst.nl/zorgtoeslag/

Reageer op het artikel "Tips om op zorgkosten te besparen"

Infoteur: Arts1984
Laatste update: 16-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!