InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Oververzekerd tegen zorgkosten

Oververzekerd tegen zorgkosten

Oververzekerd tegen zorgkosten U kunt ook te veel willen verzekeren. Uw zorgverzekeraar biedt u de mogelijkheid om aanvullende verzekeringen af te sluiten bovenop de basisverzekering. Biedt de basisverzekering niet voldoende dekking tegen zorgkosten? Iedere Nederlander is verplicht om de basisverzekering af te sluiten. Deze verzekering biedt dekking tegen de standaard zorgkosten. Verzekerden die de dekking in dit standaardpakket onvoldoende vinden, kunnen kiezen voor een aanvullende dekking. Tegen een meerpremie kunt u deze afsluiten bij uw zorgverzekeraar. U moet deze aanvulling uitsluitend afsluiten als deze voor u noodzakelijk is.

Dekking basisdekking beoordelen

Voordat u kunt beoordelen of een aanvullende verzekering noodzakelijk is, moet u eerst de dekking van de basisverzekering beoordelen. In hoeverre kunt u met deze dekking uit de voeten? U weet niet welke dekkingen u komend jaar een beroep op moet gaan doen, maar sommige kosten kunt u wel al inschatten. Indien u bijvoorbeeld medicijnen nodig hebt die niet onder de basisdekking vallen, moet u waarschijnlijk toch zorgen voor een aanvullende dekking.

Verzekeraars met elkaar vergelijken

De dekking in de basisverzekering verschilt niet tussen verzekeraars. De aanvullende dekkingen worden door de verzekeraars zelf samengesteld. Dit maakt het moeilijk vergelijkbaar, maar het loont de moeite om de vergelijking toch te gaan maken. U moet verschillende opties tegenover elkaar zetten en voor uzelf beoordelen wat u wel en niet belangrijk vindt in een aanvullende verzekering. Vervolgens kunt u de premies van de verschillende opties met elkaar vergelijken.

Zitten er grote verschillen in de aanvullende dekkingen?

Ja, de verschillen zijn zeer groot. Verzekerden die zoeken naar de aanvullende verzekering die het beste past bij hun ziektebeeld, kunnen het beste informatie inwinnen bij een belangenorganisatie of patiëntenvereniging gericht op het betreffende ziektebeeld. De verzekeraar voegen de dekkingen toe die zij zelf zien als een toegevoegde waarde. De onderlinge verschillen kunnen groot zijn. Iedere aanvullende verzekering bevatten ook dekkingen die u niet nodig hebt. Dit kunt u niet voorkomen. U moet zelf afwegen of de aangeboden dekkingen een toegevoegde waarde voor u zijn tegen de premie die de verzekeraar er voor vraagt.

De goedkoopste verzekeraar hoeft niet de slechtste te zijn

Ten onrechte wordt vaak gedacht dat de goedkoopste verzekeraar de slechtste dekking biedt en de duurdere verzekeraars de beste. Jaren achtereen was Anderzorg (onderdeel van Menzis) de goedkoopste verzekeraar wat betreft de basisverzekering. Ondanks de lage premie werd de verzekeraar gemiddeld toch goed beoordeeld. Op de diverse vergelijkingssites kunt u naast de premie ook de kwaliteit van de verzekeraars met elkaar vergelijken. Bezoekers hebben hun eigen verzekeraar beoordeeld zodat er een duidelijk beeld komt over de kwaliteit van de zorgverzekeraars.

Kan ik aanvullende dekkingen beëindigen?

Jaarlijks per 1 januari kunt u de zorgverzekering aanpassen of beëindigen. Dit is dus het moment om te besluiten of u de aanvullende dekking in stand wilt laten of op gaat zeggen. Het is vaak ook mogelijk om een goedkopere aanvullende dekking te kiezen. De meeste verzekeraars hanteren namelijk meerdere aanvullende pakketten.

Weinig zorgkosten? Kies een verhoogd eigen risico

U kunt op uw zorgpremie besparen door een verhoogd eigen risico te kiezen. De verzekeraar geeft u namelijk als beloning een korting op uw zorgpremie. Als u verwacht geen of nauwelijks zorgkosten te betalen, is een extra eigen risico een slimme manier om geld te besparen. Indien u in het betreffende jaar wel hoge zorgkosten moet maken, is het achteraf geen goede keuze geweest.
Gerelateerde artikelen
Hoogte van de zorgpremie afhankelijk van gezondheidHoogte van de zorgpremie afhankelijk van gezondheidDe zorgverzekeraar Menzis heeft in september 2012 een spaarsysteem geïntroduceerd. Verzekerden met een gezonde levenssti…
Eigen risico zorgverzekeringEigen risico zorgverzekeringDe overheid stelt een basis-zorgverzekering in ons land verplicht. En die basisverzekering kent in 2013 een verplicht ei…

Reageer op het artikel "Oververzekerd tegen zorgkosten"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 27-10-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!