InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Hoogte van de zorgpremie afhankelijk van gezondheid

Hoogte van de zorgpremie afhankelijk van gezondheid

Hoogte van de zorgpremie afhankelijk van gezondheid De zorgverzekeraar Menzis heeft in september 2012 een spaarsysteem geïntroduceerd. Verzekerden met een gezonde levensstijl hebben recht op voordelen. Zorgverzekeraars hebben er baat bij om de zorgkosten zo laag mogelijk te houden. Mensen met een gezonde levensstijl maken gemiddeld minder zorgkosten dan mensen met een ongezonde levensstijl. Er moet echter een onderscheid worden gemaakt tussen gezondheid en een gezonde levensstijl. Mensen met een slechte gezondheid moeten niet gestrafd worden voor het feit dat zij hoge zorgkosten maken. Hierdoor kan het principe van het verzekeren namelijk in gevaar komen.

Gezamenlijk de zorgkosten dragen

De zorgkosten voor mensen met een goede gezondheid zijn laag, terwijl de zorgkosten voor mensen die veel zorg nodig hebben niet op te brengen zijn zonder een zorgverzekering. Gezamenlijk moeten wij genoeg geld betalen zodat de totale zorgkosten hiermee kan worden betaald. De zorgpremie is voor iedereen gelijk. Dit kan ook niet anders, want een zorgverzekering zou anders onbetaalbaar zijn voor mensen die veel zorg nodig hebben. Verzekeraars mogen geen hogere premie rekenen voor de basisverzekering afhankelijk van de gezondheid van de verzekerde.

Spaarsysteem van Menzis

Menzis beloont verzekerden met een gezonde levensstijl. Er kan bijvoorbeeld tot 35 eigen risico bespaard worden in het geval een verzekerde gaat stoppen met roken. Andere voordelen zijn bijvoorbeeld kortingen op dieetadviezen en op fysiotherapiebehandelingen. De totale korting kan oplopen tot 250 in drie jaar tijd. Dit is een goed initiatief, maar de grenzen met criteria voor gezondheidsissues moeten goed bewaakt worden. De beloningen moeten niet te hoog worden en de voordelen moeten ook te realiseren zijn voor verzekerden die minder gezond zijn.

Mensen met slechte gezondheid moeten steeds meer betalen voor zorg

De premie voor de basisverzekering is voor iedereen gelijk, maar dat wil nog niet zeggen dat de kosten ook gelijkmatig verdeeld zijn over alle verzekerden. Ten eerste moeten verzekerden met een slechtere gezondheid steeds vaker kiezen voor een aanvullende verzekering naast de basisverzekering. De basisverzekering wordt steeds verder uitgekleed, waardoor er eerder een aanvullende verzekering afgesloten moet worden om de noodzakelijke dekking te krijgen. Ten tweede wordt het eigen risico steeds verder verhoogd.

Eigen risico zorgt voor hoge zorgkosten voor de claimende verzekerden

Het eigen risico is bij het verzekeren bedoeld als ontmoediging om te claimen. Voor de zorgverzekering zal de ontmoediging minder een rol spelen. Het eigen risico is een manier om de pijn te leggen bij de mensen die veel claimen op de zorgverzekering en het is een manier om de zorgpremie relatief laag te houden.

De zorgkosten sterk gestegen sinds 2006

Sinds de introductie van de huidige zorgverzekering zijn de kosten flink gestegen. Voor een deel is dit veroorzaakt door verhoging van de premie en voor de rest door verborgen verhogingen. De gemiddelde premie voor de zorgverzekering (basisdekking plus aanvullende dekking) is gestegen van 1.317 in 2006 naar 1.651 in 2012. De verborgen verhogingen bestaan uit beperkingen van de dekkingen en door het eigen risico. In eerste instantie werd een deel van de betaalde premie terugbetaald bij niet of weinig claimen op de polis (no claim regeling). Deze compensatie kon oplopen tot 255. Tegenwoordig is het omgedraaid. De verzekerden betalen een eigen risico die per 2013 verhoogd is naar 350.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://blog.zorgkiezer.nl/wp-content/uploads/2011/11/Factsheet-Evaluatie-Zorgverzekering-2006-20121.pdf

Reageer op het artikel "Hoogte van de zorgpremie afhankelijk van gezondheid"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 22-09-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!