InfoNu.nl > Financieel > Geld > Beleggingstip: beleggen in aandelen

Beleggingstip: beleggen in aandelen

Aandelen zijn op lange termijn onbetwist de best renderende belegging, zo leert ons de geschiedenis. Maar de schommelingen van de markt moet u daar als aandelenbelegger wel bijnemen. Geduld, spreiding van uw portefeuille, herbeleggen van dividenten,bijkopen van aandelen zijn hierbij belangrijke begrippen.

Geduld

Niemand zal ontkennen dat beleggen in aandelen risico’s inhoudt. Dat is de laatste jaren wel duidelijk gebleken. En niet alleen met de beurs als geheel maar ook met afzonderlijke aandelen komen ongelukken wel eens voor. Zelfs als het er prima aan toe gaat op de markten. Op de beurs is het niet altijd rozengeur en maneschijn.

Toch moet u zich ook op die risico’s niet verkijken. Want als u het verstandig aanpakt, kunnen die best binnen de perken blijven. Als u een aantal basisregels maar niet uit het oog verliest. Een eerste regel die u als belegger nooit uit het oog mag verliezen, stelt dat u uw geld pas op de beurs mag beleggen als u het tien jaar kan missen. Op korte termijn zijn er immers geen zekerheden op de beurs maar op lange termijn wel. Op een periode van tien jaar kwam het sinds de tweede wereldoorlog nooit voor dat de beurs niet uit de rode cijfers kwam. Sterker nog: op lange termijn brengt geen enkele belegging het er beter vanaf dan de beurs.

Zo waren bijvoorbeeld de jaren ‘70 barslecht voor de beurs.
In 1973 begonnen de koersen aan een daling die jaren duurde. En in 1978 stond de beurs nog altijd lager dan op de top in 1973. Maar tijdens de jaren ‘80 volgde een inhaalmanoeuvre dat mocht gezien worden. En alles bij elkaar was het rendement tijdens die volledige periode best de moeite: tussen 1972 en 1989 behaalde de Brusselse beurs een gemiddeld rendement van 11,1 procent per jaar. Op de beurs wordt uw geduld altijd beloond. Maar dan moet u natuurlijk wel de tijd hebben om te wachten wanneer het een tijdje wat tegen zit. En niet meteen de benen nemen als de hel losbarst.

Dividenden herbeleggen

Een tweede basisregel die u nooit mag verwaarlozen stelt dat u uw dividenden steeds moet herbeleggen. Bega dus niet de fout uw dividendinkomsten elk jaar op te maken door er eens lekker mee te gaan eten. Want op termijn maakt dat een heel verschil. Onderzoekheeft aangetoond dat uw gemiddeld rendement ongeveer 4 procent hoger ligt wanneer u de dividenden herbelegt. Of met cijfers: had u tussen 1952 en 1998 uw dividenden systematisch opgebruikt dan had u slechts een gemiddeld rendement behaald van 5,7 procent per jaar. Mits herbelegging van uw dividenden had u zoals gezegd een rendement van 9,9 procent per jaar gehaald.

Wil u op een eenvoudige manier uw dividenden herbeleggen? Kies dan voor een aandelenbevek of-sicav. De beheerders beleggen de ontvangen dividenden dan automatisch opnieuw. En dat doet de inventariswaarde van de deelbewijzen stijgen. Bovendien geniet u dan ook van een ruime spreiding van uw beleggingen. Aandelenfondsen zijn immers altijd in tientallen verschillende aandelen belegd. En dat brengt ons meteen bij onze derde vuistregel die u als aandelenbelegger altijd moet respecteren: zorg voor voldoende spreiding in uw portefeuille.

Spreiding

Een eenvoudig voorbeeld leert snel waarom. Stel dat u in de euforie rond de technologieaandelen al uw spaarcenten had belegd in de aandelen van één bedrijf, namelijk Lernout & Hauspie. In die periode zag het er voor dat bedrijf immers bijzonder goed uit. Maar ondanks de hoog gespannen verwachtingen liep het helemaal mis. Wie die misstap heeft gezet, heeft er wellicht zijn leven lang spijt van. Maar zorgt u voor voldoende spreiding in uw portefeuille, of in vakjargon:
diversificatie, dan voelt u dergelijke klappen minder hard. En dan heeft u tenminste nog wat andere aandelen over om het verlies weer goed te maken.

Belegt u liever niet in een beleggingsfonds, dan kan u ook zelf een mooi gespreide aandelenportefeuille samenstellen. Minimum vijf aandelen moeten daar zeker in zitten. En tien is nog beter. Maar overdrijven is ook niet goed. ‘Met aandelen is het als met kinderen,’ zo zegt een beurswijsheid. ‘Koop er nooit meer dan je aan kan.’ En daarmee bedoelt men dat u voldoende tijd en interesse moet hebben om ze allemaal voldoende op te volgen.Want anders riskeert u te lang te blijven zitten met aandelen die u beter al veel vroeger had verkocht.

Kopen en bijkopen

En dan is er nog een vierde belangrijke wijsheid die u als aandelenbelegger goed voor ogen moet houden. Wil u een optimaal resultaat behalen met uw aandelenbelegging pas dan een strategie toe van regelmatig kopen. Of met andere woorden: investeer op regelmatige tijdstippen (eenmaal per maand, per kwartaal of per halfjaar) een vast bedrag in aandelen. En negeer daarbij de beursvoorspellingen van analisten. Systematisch aandelen kopen, in goede en kwade dagen, is het enige wat u moet doen. Op die manier koopt u ook als de koersen laag staan. En daar profiteert u later van wanneer de koersen weer stijgen.

Onderzoek heeft uitgewezen dat uw gemiddeld rendement op die manier met ongeveer 3,5 procent per jaar toeneemt. Of weer met de cijfers: systematisch beleggen op vaste tijdstippen had u tussen 1952 en 1998 een gemiddeld rendement opgeleverd van 13,4 procent per jaar in plaats van 9,9 procent. En zo wordt u rijk zonder dat u het merkt. Gaat het er in de toekomst hetzelfde aan toe en belegt u systematisch elk jaar 2.500 euro, dan mag u na twintig jaar rekenen op een vermogen van om en bij de 200.000 euro. Lang leve de geduldige kleine belegger!
Gerelateerde artikelen
Slapend rijk worden: succesvol zijn met beleggen in aandelenSlapend rijk worden: succesvol zijn met beleggen in aandelenSlapend rijk worden is niet onmogelijk, maar over het algemeen moet je er veel inspanningen voor leveren. Een van de mog…
Beginnen met aandelenJe hebt flink gewerkt en wat centen opzij gezet en besluit dat je wel eens een gokje wilt wagen, en wel met aandelen. Ma…
Waarom beleggen via beleggingsfondsen?Steeds meer mensen kiezen bij het beleggen voor beleggingsfondsen. Het beleggen via beleggingsfondsen biedt namelijk voo…
Beurs: beleggen in aandelen met een hoog dividendBeurs: beleggen in aandelen met een hoog dividendBeleggers van aandelen hebben de ambitie om op lange termijn een aardige meerwaarde te realiseren. De bedoeling is om aa…
Bronnen en referenties
  • Bron: Geldwijzer

Reageer op het artikel "Beleggingstip: beleggen in aandelen"

Infoteur: Guy1962
Gepubliceerd: 18-01-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!