InfoNu.nl > Financieel > Geld > Fraude met valse verkeersboetes

Fraude met valse verkeersboetes

Fraude met valse verkeersboetes In 2014 werd door het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) bij justitie aangifte gedaan van fraude met valse verkeersboetes die via nepmails werden verspreid. Maar waaraan kan je als automobilist herkennen dat een opgelegde boete vals is?

Valse betaalherinneringen CJIB

Vanaf mei 2014 worden er, zogenaamd namens het CJIB, betaalherinneringen per e-mail verzonden naar vermeende wanbetalers. Bedoelde e-mails hebben een bedrieglijk echt karakter omdat daarin zelfs het beeldmerk van Justitie wordt gebruikt. In de betrokken mails wordt gesuggereerd dat men tot tweemaal toe een betalingsverzoek heeft genegeerd. Indien de betaling niet binnen enkele dagen “binnen” is , zullen er aanvullende sancties volgen. Concreet wordt aangegeven dat de bankrekening van betrokkene geblokkeerd zal worden indien een openstaande boete niet snel is voldaan.

Hoe weet je dat een aanmaning van CJIB vals is?

Ofschoon de ontvangen aanmaning mede door gebruik van het logo van het Ministerie van Justitie, bedrieglijk echt lijkt, is er toch een aantal aanwijzingen dat het hier om een vorm van internetfraude gaat:
  • het CJIB communiceert uitsluitend schriftelijk (per brief) met verkeersovertreders en niet per e-mail;
  • in de nepmails worden bedragen achter de komma genoemd terwijl het CJIB altijd afrondt op hele euro’s;
  • de nepmail is niet gepersonaliseerd en begint met de aanhef “geachte bestuurder”
  • in de nepmail wordt verzocht om meteen online te betalen met behulp van een zogenaamde “prepaid voucher”, een techniek waarvan het CJIB zich niet bedient;
  • een schrijven van het CJIB vermeldt altijd een uiterste datum van beroep. Die datum ligt altijd 6 weken na de dagtekening;
  • doorgaans is dit soort mails over vermeende betalingsachterstand ook te herkennen aan spel- en taalfoutjes.

Automobilisten die een dreigmail van CJIB ontvangen, moeten zich dus geen angst laten inboezemen, ook niet door een aanstaande blokkering van de bankrekening of een melding aan het Bureau Krediet Registratie (BKR).

Waarschuwing CJIB : nepboete niet betalen

Het Centraal Justitieel Incassobureau drukt mensen op het hart om de verkeersboete niet te betalen en de in het schrijven opgenomen link niet te openen. Het CJIB deed in juni 2014 aangifte van de internetfraude bij het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC). En bij de politie kwamen ook al meerdere meldingen van gedupeerden binnen. Zowel de politie als het NCSC namen de zaak in onderzoek en trachtten uit te vinden wie er achter deze fraude zat.

Fenomeen valse verkeersboete niet nieuw

Overigens is het fenomeen valse verkeersboete niet nieuw. Met name vakantiegangers moeten alert zijn op betaalherinneringen en aanmaningen uit het buitenland. Vaak kan met recht worden getwijfeld aan de echtheid daarvan en bestaan er sterke aanwijzingen dat oplichters aan het werk zijn. Zo zijn er gevallen bekend van automobilisten die (geruime tijd) na afloop van hun vakantie een factuur wegens onbetaalde tolheffing in de bus kregen terwijl men er absoluut zeker van was, dat men nog nooit een tolstation gepasseerd was zonder te betalen.

Oplichters vragen bewust om kleine bedragen. Men stuurt de rekeningen naar mensen waarvan men weet dat ze bijvoorbeeld ooit een tolstation in Italië gepasseerd zijn en het bedrag is dermate klein, dat het geen pijn doet in de beurs. De ontvanger is al gauw in de veronderstelling hij écht iets vergeten is te betalen, kijkt niet goed naar de datum en betaalt het bedrag.

Conclusie en aanbeveling

Ofschoon medio 2014 nog niet precies in beeld was hoeveel mensen er op dat moment de dupe waren van deze vorm van cybercriminaliteit, werd de zaak door Justitie hoog opgenomen. Evenmin was duidelijk op welke wijze mensen voor de nepmails waren geselecteerd. Onder de “vermeende wanbetalers” bevonden zich zelfs medewerkers van CJIB zelf. Eén ding staat vast: officiële instanties vragen nooit per e-mail om een betaling, net zo min als banken per e-mail om uw pincode vragen. Voor al deze zogenaamde “fishingmails” bestaan speciale meldpunten waarnaar je dit soort fraudemails kunt doorzenden zoals valse-email@fraudehelpdesk.nl.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bezwaar maken tegen (hogere) verkeersboetesEen verkeersboete is nooit leuk. Het is weggegooid geld waar niemand een seconde plezier voor heeft gehad. Bovendien wor…
Vals geld en de echtheidskenmerken van eurobankbiljettenVals geld en de echtheidskenmerken van eurobankbiljettenHet aantal valse eurobiljetten in Nederland is hoog, in 2018 werden 50.000 valse biljetten onderschept in Nederland. Hoe…
Verkeersboete 2020: snelheidovertreding en boetesVerkeersboete 2020: snelheidovertreding en boetesDe verkeersboetes 2020 gaan omhoog. Te hard gereden met de auto, een snelheidsovertreding buiten de bebouwde kom als pre…
Buitenlandse verkeersboetes worden in Nederland geïndBuitenlandse verkeersboetes worden in Nederland geïndWie in Europa een verkeersovertreding begaat en daar door de politie bekeurd wordt, heeft grote kans dat hij een acceptg…
Ik bezit vals geld, wat nu?Ik bezit vals geld, wat nu?Iedereen kan ongewenst in het bezit komen van vals geld. Hoe moet u hiermee omgaan? Moet u het zo snel mogelijk uitgeven…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Succo, Pixabay
  • http://www.telegraaf.nl/binnenland/22793875/__Fraudeurs_slaan_toe_met_valse_verkeersboetes__.html

Reageer op het artikel "Fraude met valse verkeersboetes"

Reactie

Peter, 08-09-2015 17:16 #1
Snel op jullie site gevonden dat het om een valse nota gaat. Verkeersovertreding en onmiddellijke betaling aan CJIB Centraal Justitieel Incasso Bureau. De beschrijving komt helemaal overeen met de ontvangen nota per email. Fraude dus. Veel dank voor jullie service, dat scheelt veel geld! vriendelijke groet.

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 29-06-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!