InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wie profiteert van een historisch lage rente?

Wie profiteert van een historisch lage rente?

Wie profiteert van een historisch lage rente? De Europese Centrale Bank hield in 2018 de rente historisch laag, nul procent, maar wie profiteert er van de lage rente? Welke partijen en personen hebben een voordeel als de rente omlaag gaat? Hoe lang gaat dat duren? Een lage spaarrente en hypotheekrente lijken goed nieuws, maar wie spaargeld heeft, wil een hoog rendement op zijn geld en wie een huis huurt heeft niets aan een lage hypotheekrente. Bovendien sloopt een lage rente uw pensioen. Blijft de rente ook de rest van 2019 zo laag?

Mario Draghi van de Europese Centrale Bank

Mario Draghi houdt de rente laag en banken die hun geld willen stallen bij de ECB moeten daarvoor zelfs een vergoeding betalen aan de ECB. De president van de Europese Centrale Bank, Mario Draghi, wil via een lage rente de economie in de EU stimuleren en de rente op de schulden beheersbaar houden. Nogal wat zuidelijke landen gingen bijna kopje onder door hoge rentelasten. Zolang de rente laag blijft, is de rente op de staatsschulden beter beheersbaar. Dit komt het vertrouwen in de verschillende landen en de EU ten goede. Maar wat merkt u ervan?

Wat gaat de spaarrente doen?

De spaarrente is van allerlei factoren afhankelijk. Als de banken graag uw geld willen hebben, zijn ze bereid daarvoor een hogere spaarrente te geven. Spaargeld verbetert de balans van een bank en daarom zal een bank altijd een zekere hoeveelheid spaargeld willen ontvangen en daarvoor een redelijke rente wil geven. Maar als de ECB de rente laag blijft houden en de inflatie laag blijft, ligt het voor de hand dat de spaarrente omlaag gaat. Niet fijn voor wie al jaren trouw spaart. Enkele jaren terug kon men nog van een hoge rente rentenieren, maar dat lijkt voorlopig voorbij. Een lagere spaarrente lijkt in het verschiet te liggen.

Wat gaat de hypotheekrente 2018 en 2019 doen?

Als de rente bij de ECB omlaag gaat, zal dat de hypotheekrente niet ongemoeid laten. Dit heeft al een drukkende werking op de hypotheekrente en de daling lijkt nog niet voorbij. Wie een huis wil kopen met hypotheek of de hypotheekrente moet vernieuwen, profiteert direct van een lagere rente. Dit kan ook voordelig zijn voor wie een woning bezit. Kan zijn, want misschien moet u daarvoor wel uw hypotheekrente eerst oversluiten.

Wat doet de rente op staatsleningen en obligaties?

De rente op staatsobligaties kunnen niet los worden gezien van het vertrouwen in een land. Zo lenen Nederland en Duitsland bijna gratis geld om de staatsschuld te kunnen financieren. Historisch laag dus. De rentelasten zijn laag, daardoor kan het begrotingstekort lager zijn en neemt de staatsschuld minder snel toe.

Wat doet de leenrente?

De hypotheekrente is een rente voor leningen met een wat langere looptijd. Ook de leenrente op andere leningen zal waarschijnlijk wat dalen. Het is tamelijk verrassend dat dat nog niet op grote schaal gebeurt. Een hoge leenrente lijkt gerechtvaardigd als er veel vraag is naar geld of als de risico's groot zijn. Van beide lijkt geen sprake en toch is de rente op een persoonlijke lening of doorlopend krediet nauwelijks gedaald. Daar staat nog een forse daling op til, lijkt het.

Blijft de rente laag in 2019?

Dat de ECB de rente laag hield en houdt, nul procent in maart 2016 en daarna zelfs een negatieve rente, is uit nood geboren. De economie verloopt volgens een cyclus, het gaat op en neer. We komen uit een kredietcrisis, er zijn nog vele schulden en de wereldhandel trekt nog niet erg aan. Dat heeft allemaal een dempend effect op de rente. Als het weer beter gaat met de economie, u en ik er meer vertrouwen in krijgen en meer gaan besteden, zal de rente in tal van sectoren omhoog gaan. En het ging in 2017 en 2018 duidelijk beter, reden waarom de ECB in 2019 het opkoopprogramma belooft af te bouwen. Dat betekent dat ook de rente in 2019 verder omhoog kan gaan zeker als we in 2019 geconfronteerd gaan worden met hogere looneisen. Een hoger loon betekent immers meer inflatie en dat leidt vervolgens tot een hogere rente. Niemand weet nog wanneer dat precies zal zijn, maar voor 2019 worden verdere verbeteringen verwacht en dan kan later in het jaar de rente ook weer omhoog gaan. Misschien wel veel sneller dan de bedoeling is, want na een periode van bijna deflatie of desinflatie kan ook een periode van hoge inflatie ontstaan en tegen die tijd zijn we al weer vergeten dat de rentes ooit historisch laag waren. Profiteer van de lage rente zolang dat nog kan. Voor uw leningen, maar ook als u wilt beleggen op de beurs. Meevallers bestaan meestal niet erg lang en als ze er zijn, kunt u ze maar het beste oppakken. Tot die tijd is een lage rente slecht voor uw pensioen en goed voor de woningmarkt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wie profiteert van een historisch lage rente?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 11-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Hoogste spaarrente 2019
Schrijf mee!