InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bespaartips om direct mee te beginnen

Bespaartips om direct mee te beginnen

Kent u dat: als het loonstrookje komt, ziet het er zo rooskleurig uit, maar al snel daarna kijkt u bedrukt naar uw saldo en vraagt u zich af waar het geld toch gebleven is. Van het hard bij elkaar gewerkte loon, blijft na aftrek van alle lasten maar weinig over om leuke dingen van te doen. Wat kunt u hieraan doen?

Energie en Internet

Overstappen op een andere energie- of internetleverancier, neemt even inspanning en tijd. Op internet zijn vele vergelijkingssites te vinden. Het loont zeker de moeite daar uw postcode in te geven en de uitkomsten te vergelijken. De concurrentie tussen de verschillende energie- en internetleveranciers is groot. Voor u als consument betekent dat dat er regelmatig goede acties zijn met grote welkomstkortingen en –cadeaus. Het overstappen naar een andere energie- of internetleverancier kost tijd en wellicht zit u nog met een contract die nog een tijd loopt. Wat kunt u echter nu direct al doen om kosten te besparen?

Overzicht

Het belangrijkste is weten wat u uitgeeft. Bent u een gemakkelijke pinner, dat kan het een tip voor u zijn om envelopjes te maken met boodschappengeld en tankgeld, waarbij geldt op=op. Dit geeft u meteen inzicht in hoeveel u kunt uitgeven aan een bepaalde last. Besparen op de dagelijkse uitgaven kunt u nu al doen. We geven dagelijks geld uit aan boodschappen of andere relatief kleine dingen. Hierop valt echter behoorlijk te besparen! Hierbij alvast een aantal tips.

Boodschappen

Denkt u eens aan boodschappen doen, is alles wat u koopt noodzakelijk? Heeft u dat tijdschrift wel echt nodig en ga eens voor een huismerk. Let ook op wat in de aanbieding is, maar denk eraan geen producten in de aanbieding te kopen die u achteraf gezien helemaal niet nodig had. Houdt u zich aan uw boodschappenlijstje.

Geen tijd om te koken?

Kant en klare maaltijden zijn vaak duur. Kook een ruime hoeveelheid van te voren en vries het in porties in, zodat u dat kunt gebruiken als u eens geen tijd heeft om te koken.

Kinderen

“Mama, mag ik snoep, mama mag ik speelgoed?” Het is een bekende vraag voor ouders in de winkel. Laat uw kinderen thuis of spreek van te voren af dat ze niets krijgen of tot een bepaald bedrag.

Marianne, een ouder van een 4-jarige dochter vertelt: “het was vaak lastig, mijn dochter vroeg tijdens het boodschappen doen steeds om snoep, kindertoetjes en tijdschriften. Ik vond het moeilijk om nee te zeggen omdat ik dacht: “wat maakt dat nou uit, die paar dingetjes”. Maar toen ik ging rekenen, waren die paar dingetjes bij elkaar een behoorlijk bedrag per maand. Daarnaast was ik ook bang voor een scene in de winkel; je kent dat wel, van die kinderen die liggen te krijsen op de grond met zo’n blozende moeder ernaast. Ik heb nu duidelijk met haar afgesproken dat ze één ding per week mag kiezen, snoep of een tijdschrift. Kindertoetjes maak ik nu zelf, bijvoorbeeld een bakje yoghurt met Roosvicee versierd met hagelslag of Smarties. Vaak mag ze haar toetje zelf versieren, dat is een feest! Ik heb uitgerekend dat ik hierdoor 20 euro per maand bespaar en mijn dochter leert dat je nu eenmaal niet alles kunt kopen. Twee vliegen in één klap!”

Tanken

Uiteraard rijdt uw auto niet op water, maar er zijn wellicht autoritjes die u prima met de fiets kunt doen. Wanneer u gaat tanken, houdt u het dan bij het tanken. Een zak snoep of blikje drinken is bij een benzinestation vaak driemaal zo duur als in een supermarkt.

Lunchen

Veel mensen lunchen in de bedrijfskantine. Maar brood van huis meenemen, scheelt u al snel een tientje per week.

Spontane aankopen

Een bekend fenomeen: u ziet iets en u kunt het gewoon niet laten liggen. Vervolgens gebruikt u het nooit. Probeert u impulsaankopen zoveel mogelijk te vermijden, houdt u het bij wat u echt nodig heeft.

Bent u op weg geholpen?

We hopen dat wij u met deze tips alvast kunnen laten beginnen met de eerste besparingen. Geld moet rollen zegt men, maar toch het liefst terug in uw eigen portemonnee!
© 2014 - 2019 Anienhuis1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De slechtste bespaartipsDe slechtste bespaartipsOp het internet wordt u overladen met bespaartips. Sommige tips zijn zo zinloon dat het slechte bespaartips zijn. Onders…
Hoe kun je besparen en wat zijn de bespaartips?Hoe kun je besparen en wat zijn de bespaartips?Alles wordt duurder en je krijgt zelf minder geld. Het wordt dan ook tijd om te gaan besparen om wel rond te kunnen kome…
Bespaartips voor de minimaBespaartips voor de minimaMensen die maandelijks moeten rondkomen van zeer geringe bedragen, moeten moeite doen om de touwtjes aan elkaar te knope…
Sparen tijdens recessie: hoe kun je sparen na ontslag?Sparen tijdens recessie: hoe kun je sparen na ontslag?Heb je geluk dan heb je nog een baan, maar voor circa een half miljoen anderen ligt dat anders. De recessie grijpt om zi…

Reageer op het artikel "Bespaartips om direct mee te beginnen"

Infoteur: Anienhuis1
Gepubliceerd: 14-03-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!