InfoNu.nl > Financieel > Geld > Besparen voor stelletjes: samenwonen

Besparen voor stelletjes: samenwonen

Besparen voor stelletjes: samenwonen Zijn jullie al jaren gelukkig samen maar wonen jullie nog steeds apart? Wordt het dan niet eens tijd om te gaan samenwonen? Het is niet alleen heel gezellig, maar biedt ook nog eens financiële voordelen. Veel kosten zijn voor je hele huishouden en die kun je dus delen. Denk maar eens aan de kosten van verzekeringen en abonnementen die je kunt delen. Andere uitgaven, zoals eten, doe je wel per persoon maar doordat je samen bent, kun je voordeliger inslaan. Zo zijn er veel zaken waarop je zult besparen als je gaat samenwonen.

Besparen door samenwonen

Huur en hypotheek

Ga je samen een huis huren, dan betaal je samen de huur. Je hebt misschien een iets grotere woning nodig dan wanneer je alleen blijft, maar de huur van twee woningen zal in het algemeen veel hoger zijn dan de huur van één iets grotere woning. Ook de kosten van de stoffering en inrichting kun je samen delen.

Ga je een woning kopen, dan kun je samen een hogere hypotheek krijgen, als jullie allebei werken. Ben je wat minder zeker van je relatie, zorg dan dat je hypotheek zo laag blijft dat één van jullie hem ook alleen kan betalen. De lasten deel je wel met zijn tweeën, dus je bent goedkoper uit dan wanneer je alleen koopt. De hypotheekrente kun je aftrekken van het inkomen van degene die het meest verdient. Als een van jullie in het hoogste inkomstenbelastingtarief valt, kun je zo veel mogelijk van de rente van het inkomen van die persoon aftrekken. Hierdoor kun je je belastingteruggave verhogen.

Onderhoud en verbetering van de woning

Elk huis heeft onderhoud nodig. Ook als je huurt, zal je zelf zorg moeten dragen voor het kleine onderhoud. Heb je een koopwoning, dan komt al het onderhoud voor jouw rekening. Als je die rekening met zijn tweeën kunt delen, ben je per persoon minder kwijt. Sommige kosten kunnen aardig oplopen. Als bijvoorbeeld de cv-ketel vervangen moet worden, ben je al snel minimaal duizend euro kwijt. Ook andere investeringen in het huis, zoals de aanschaf van zonnepanelen of uitgaven voor energiebesparende maatregelen, zijn een stuk goedkoper als je de kosten kunt delen.

Energie en water

Samen in één huis verbruik je minder energie. Je zit samen voor dezelfde televisie, je hebt licht van dezelfde lamp en je geniet van de warmte van dezelfde verwarming. Als je ieder apart in een kamer gaat zitten en daar tv kijkt of achter je computer zit, ben je nog steeds goedkoper uit als je in één huis woont. Je betaalt namelijk niet alleen voor de hoeveelheid gas en elektriciteit die je verbruikt, maar ook het zogenaamde vastrecht. Dit is een vast bedrag en hangt niet af van je verbruik.

Voor water geldt hetzelfde. Veel water zal je waarschijnlijk niet besparen door te gaan samenwonen, aangezien de grootste waterverbruikers in huis de douche, toilet, wasmachine en afwasmachine zijn. Al deze zaken zullen per persoon even vaak gebruikt worden als wanneer je apart woont. Door echter alle was op een hoop te gooien zal het makkelijker zijn een wasmachine vol te krijgen. Daardoor was je efficiënter. Ook de afwasmachine zal sneller vol zijn waardoor je minder vaak een halflege machine aanzet. En als je echt water wilt besparen, ga je samen onder de douche.

Gemeentelijke belastingen en waterschapsbelastingen

Sommige gemeentelijke belastingen en waterschapsbelastingen gelden per huishouden, andere zijn afhankelijk van het aantal personen in het huishouden. De volgende belastingen betaal je per adres en betaal je dus maar één keer als je samenwoont:
  • Rioolheffing
  • Onroerende zaak belasting
  • Watersysteemheffing ingezetenen
  • Watersysteemheffing eigenaren

De onroerende zaakbelasting en de watersysteemheffing eigenaren zijn afhankelijk van de waarde van je woning en van de vraag of je wel of niet eigenaar bent. Als je groter gaat wonen omdat je met zijn tweeën bent, zullen deze bedragen dus wel toenemen, maar als je huis niet twee keer zo duur is als twee aparte huizen, ben je voordeliger uit.

Andere belastingen hebben tarieven voor eenpersoonshuishoudens en meerpersoonshuishoudens. Bij een meerpersoonshuishouden maakt het niet uit of het gaat om twee, drie of nog meer personen. Hierbij is het soms zo dat het tarief voor een meerpersoonshuishouden lager is dan tweemaal het eenpersoonstarief. Het kan ook voorkomen dat het tarief voor meerpersoonshuishoudens zelfs driemaal het eenpersoonstarief is. Op totaalniveau zal je echter samen minder kwijt zijn dan apart. De volgende belastingen zijn afhankelijk van het aantal personen in het huishouden:
  • Afvalstoffenheffing
  • Zuiveringsheffing

Erfbelasting

Het is niet leuk om over na te denken, maar het is mogelijk dat één van jullie overlijdt. Als je samenwoont zonder getrouwd te zijn of een geregistreerd partnerschap aangegaan te zijn, dan moet je een testament maken als je wilt dat je partner van je erft. De volgende vraag is dan hoeveel erfbelasting je partner moet betalen. Als je partner voor de erfbelasting bent, heb je dezelfde rechten als mensen die getrouwd zijn. Als partner heb je bijvoorbeeld een vrijstelling van ruim 0,6 miljoen euro van de erfenis, terwijl een willekeurige andere erfgenaam al over het bedrag boven 2.122 euro (in 2016) belasting moet betalen. Voor laatstgenoemde is het belastingtarief ook nog eens veel hoger.

Je wordt vanzelf partner voor de erfbelasting als je vijf jaar op hetzelfde adres ingeschreven staat. Duurt dat je te lang, dan moet je een samenlevingscontract afsluiten bij een notaris. Dit contract moet wel minimaal zes maanden voor het overlijden afgesloten zijn. Je wordt nog sneller partner voor de erfbelasting als je trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat.

Huishoudelijke apparaten

Iedereen heeft wel een aantal dure apparaten in huis, zoals een wasmachine, koelkast, grote tv of afwasmachine. Het spreekt voor zich dat als je samenwoont, je van al deze spullen nog maar één exemplaar nodig hebt. Dat geldt natuurlijk ook voor alle kleinere spullen en voor meubilair. Wat je niet meer nodig hebt en niet kunt opslaan voor later, kun je via een verkoopwebsite als Marktplaats verkopen. Als je spullen nog goed zijn, kun je vaak nog een aardig bedrag terugkrijgen. Zijn er spullen die jullie beide niet hebben, dan kun je die natuurlijk ook via Marktplaats proberen te kopen.

Verzekeringen

Er zijn veel verzekeringen die je niet alleen voor jezelf afsluit, maar voor je hele huishouden. Als jullie deze verzekeringen beide hebben, kun je er waarschijnlijk een aantal opzeggen. Als je bezig bent jullie verzekeringen naast elkaar te leggen om te beslissen welke je wilt houden, moet je jezelf ook goed afvragen of je elke verzekering wel nodig hebt. Let er daarnaast op of de verzekeraar van je keuze korting geeft als je er meerdere verzekeringen afsluit. Soms ben je dan goedkoper uit, maar het hoeft niet. Houd het dus goed in de gaten. Van de volgende verzekeringen heb je er niet meer dan één nodig:
  • Aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren
  • Inboedelverzekering
  • Opstalverzekering
  • Rechtsbijstandverzekering
  • Reisverzekering

Abonnementen

Als je eenmaal samenwoont, heb je nog maar één abonnement nodig voor kranten, tijdschriften, televisie, internet en voor telefoon. Abonnementen voor mobiele telefonie moet je meestal wel per telefoon afsluiten, maar ook hier wordt tegenwoordig korting gegeven als er meerdere abonnementen op één adres afgesloten worden. Voorbeelden hiervan zijn te vinden bij KPN en T-Mobile.

Ook de ANWB kent partnervoordeel bij het wegenwachtabonnement: als jij lid bent van de wegenwacht en je partner ook een auto heeft, is deze met minimaal 30% korting verzekerd van pechhulp. Een tweede auto verzekeren op dezelfde polis is ook vaak voordeliger, omdat dan het hoogste aantal schadevrije jaren voor beide auto’s geldt, waardoor één van de twee minder betaalt dan wanneer je twee aparte verzekeringen afsluit.

Eten

Ondanks dat je van samenwonen niet minder gaat eten, kun je hier wel voordeliger uit zijn. Doordat je samen meer verbruikt, kun je meer grootverpakkingen kopen. Die zijn vaak goedkoper dan kleinere verpakkingen. Voor meer personen is het ook makkelijker de juiste hoeveelheden te koken. Beschik je over een ruime diepvries, dan is het nog voordeliger regelmatig een dubbele hoeveelheid te koken, zodat je het later alleen nog maar hoeft op te warmen. Als je alleen woont, zit je dan al gauw met vier porties van hetzelfde, terwijl je met zijn tweeën dezelfde hoeveelheid in twee keer op hebt. Samenwonen kan dus zelfs tot meer variatie in je maaltijden leiden, ook omdat twee personen meer verschillende gerechten kennen en kunnen bereiden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Erven en samenwonen in 2018 en 2019: gevolgen partnerErven en samenwonen in 2018 en 2019: gevolgen partnerWie erft er van wie, als u gaat samenwonen? Wie in 2018 of 2019 gaat samenwonen, een LAT-relatie heeft of eerder ging sa…
De wettelijk verschillen tussen samenwonen en trouwenSoms weten mensen niet zo goed wat het beste voor hen is als het om wettelijke zaken gaat: trouwen, een samenlevingsover…
Tweetrapstestament uitgewerkt in een voorbeeldTweetrapstestament uitgewerkt in een voorbeeldMet de tweetrapstestament kunt u na overlijden van uw partner geld besparen aan erfbelasting, maar het testament heeft o…
Bij samenwonen financiën goed regelenBij samenwonen financiën goed regelenMensen die gaan samenwonen, moeten de zaakjes goed op orde hebben. Bij het beëindigen van de samenleving kan een samenle…
WOZ-waarde is ook bepalend voor de erfbelastingWOZ-waarde is ook bepalend voor de erfbelastingDe WOZ-waarde wordt bepaald door de gemeente. Indien u de waarde te hoog vindt, moet u bezwaar aantekenen. Een lagere WO…
Bronnen en referenties
  • http://www.notaris.nl/trouwen-samenwonen-geregistreerd-partnerschap-en-erven
  • http://www.belastingdienst.nl
  • http://www.watermuseum.nl/
  • http://www.anwb.nl/wegenwacht/partner

Reageer op het artikel "Besparen voor stelletjes: samenwonen"

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 26-06-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Besparen
Schrijf mee!