InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Ook minima moeten maandelijks sparen

Ook minima moeten maandelijks sparen

Geld sparen is een goede manier om geldzorgen in de toekomst te voorkomen. Door een geldbuffer op te bouwen kunt u in moeilijke tijden vertrouwen op een vangnet. De praktijk is echter anders. Wij Nederlanders sparen wel geld op, maar zodra wij een leuk bedrag gespaard hebben gaan wij het consumeren. Vooral voor de minima, en andere mensen die maandelijks met moeite rond kunnen komen, is het belangrijk om te gaan sparen. Nederlanders zijn zeer spaarzaam van aard. Wij zijn zuinig en het geld dat wij overhouden zetten wij veilig weg op een spaarrekening. Een enkeling durft het aan om te gaan beleggen, tot het moment dat weer eens duidelijk blijkt dat beurskoersen ook kunnen dalen in plaats van stijgen. Op dat moment stapt de particuliere belegger weer over op het sparen. Op het internet kunnen u inmiddels tientallen vergelijkingssites vinden die zich richten op het vergelijken van de spaarrentes. Het sparen heeft als nadeel dat het relatief weinig geld opbrengt, maar aan de andere kant biedt het wel zekerheid. Mensen die hoge rendementen nastreven zullen meer risico’s moeten nemen en maken daardoor ook kans op een negatief rendement. Helaas is niet iedereen in de positie om te kunnen sparen. Deze groep heeft al moeite genoeg om maandelijks rond te komen. Toch zou ook deze groep moeten gaan sparen?

Sparen, maar waarvan?

Grote groepen Nederlanders zitten op het sociaal minimum. Ze moeten rondkomen van het minimum loon of zelfs slechts een percentage daarvan. Hoewel het zeer veel moeite kost om rond te komen, is het van groot belang om toch maandelijks een bedrag(je) te sparen. Gezinnen die met het reguliere maandelijkse inkomen niet kunnen sparen, komen in de problemen zodra zich een financiële tegenslag voordoet. Deze is namelijk onmogelijk op te vangen. Een lening sluiten kan meestal wel wat de geldverstrekkers betreft, maar gebaseerd op het maandelijkse uitgavenpatroon is het onmogelijk om de schuld terug te betalen. Elke maand gaat het beschikbare geld namelijk op, dus is er geen ruimte om extra lasten te creëren.

Toch geld vrijmaken

Gezinnen die niet kunnen sparen, doen er toch verstandig aan om nu al maatregelen te treffen voordat het te laat is. U kunt beter nu gaan besparen dan op het moment dat het al te laat is. Zodra er schulden gemaakt zijn zal het veel lastiger zijn om de geldzaken weer op orde te krijgen. In dat geval krijgt u namelijk te maken met een hoog rentepercentage voor een lening. U hebt dus de keus om nu te gaan sparen met een (klein) rendement, of na het ontstaan van schulden geld vrijmaken om de lening mee af te lossen tegen een hoge rentevergoeding.

Voorbeeldberekening

Om onvoorziene uitgaven op te vangen moet er een lening worden afgesloten voor €5.000. In dit geval ga ik uit van een doorlopend krediet met een rentepercentage van 9 procent. Jaarlijks gaat de lening u €450 aan rente kosten. Per maand moet u rekening houden met een betaling van aflossing en rente van 2 procent van de hoofdschuld, dus €100 per maand. Vanaf dit moment moet u maandelijks flink gaan besparen om €100 beschikbaar te hebben om schulden af te lossen. Had u dit in het verleden gedaan, dan had u eerst rente ontvangen over het spaarbedrag en had u bij de onvoorziene uitgaven niet of minder hoeven te lenen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ook minima moeten maandelijks sparen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 27-08-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!