Gerrit Nieuwenhuis, 19-12-2017
Beste redactie,
Het is inmiddels al weer jaren geleden dat ik bij de ING navraag heb gedaan over een, voor mij, bijzondere ontdekking.
Op het identiteitsbewijs van mijn overleden vader stond een aantekening dat er, in het jaar 1945, een bedrag van fl. 100,00 was gestort bij de Nederlandse Middenstandsbank te Hengelo. Het bedrag staat vermeld met een officiële stempel en handtekening. Bij navraag werd mij medegedeeld, dat dit niet meer voor de bank te controleren was. Dus nul op het rekwest. Vreemd lijkt mij. Wat kan ik ondernemen om de ING actie te laten ondernemen?
Reactie infoteur, 09-02-2019
Beste Gerrit Nieuwenhuis,
U zou eens contact kunnen opnemen met de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), tel. (020) 550 28 88.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Van den Bosch Jozef, 03-03-2015
Beste ik heb van de bank de melding gekregen dat ik een slaapende rekening heb en ze hebben deze afgesloten ze hebben het bedrag dat er nog opstond 44€ op nul gezet en dan afgesloten
Hoe kan het bedrag opeisen?
Reactie infoteur, 09-02-2019
Beste Van den Bosch,
Neem contact op met de bank en vraag om dit geld op uw (gewone) rekening te storten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Annemarieke, 12-03-2014
Ik leef nog maar hoe kan ik nu de slapende rekeningen van mijzelf en mijn partner opvragen, dat is mij niet duidelijk, nergens een link te vinden om dit te checken, alleen erover te lezen? wie heeft er de gouden tip op welke website je dit kan checken?
Reactie infoteur, 13-03-2014
Beste Annemarieke,
In Nederland bestaat die website nog niet (in België wel).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
J. M. Schipper, 01-12-2011
Bij het overlijden van mijn schoonmoeder (92) vond ik een aantal levens verzekeringen van de maatschappy NV De Centrale. De verzekeringen zijn in de jaren 40 van vorige eeuw afgesloten. Waar is die maatschappij gebleven?
Reactie infoteur, 01-12-2011
Beste J. M. Schipper,
Ik kon dit vinden:
http://www.dnb.nl/binaries/2011-09%20Oude%20polissen%20levensverzekeraars%20en%20begrafenisfondsen%20OKT%202011_tcm46-160086.pdf
Het beste kunt u anders contact opnemen met De Nederlandsche Bank.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
R. F. Krommendijk, 17-02-2011
In 2002 zijn wij verhuisd naar duitsland, volgens onze informatie zijn destijds al onze verzekeringen toen ook hiervan opde hoogte gesteld. toch blijkt er een verzekering op het oude adres achter gebleven te zijn; een man-vrouw van de NN, op de meisjes naam van mijn vrouw met ook mij als verzekerde daar op de verzekering is in 1990 afgesloten.
Voor de verhuizng (juni 2002) was het opgebouwde winst recht Eur 1050,- en waren wij inmiddels 6 jaar getrouwd.
Bij het opruimen van een aantal oude papieren is de map met polis en jaaropgaven boven water gekomen en heb ik een status verzoek gedaan bij de NN.
Hieronder het antwoord:
Geachte heer Krommendijk,
Bedankt voor uw e-mail waarin u ons vraagt naar de status van uw Man/Vrouw-polis.
Ik heb dit graag voor u nagekeken. Uit onze gegevens blijkt dat de polis niet meer bestaat. De reden hiervoor is dat er op de polis een premieachterstand is ontstaan. Nationale-Nederlanden heeft er alles aan gedaan om u te kunnen bereiken. Helaas leverde dat niet het gewenste resultaat op. De polis is door ons beëindigd en is de waarde van de polis vanaf dat moment renteloos gereserveerd.
Het gaat om een bedrag van 1.219,88 euro.
Mijn vraag is als volgt ; is er nog rente te verhalen op het openstaande saldo?
Met vriendelijke groet,
R.F. Krommendijk
Reactie infoteur, 18-02-2011
Beste R.F. Krommendijk,
Het hangt van de polisvoorwaarden af of u de achterstallige rente kunt krijgen. Misschien houdt dat wel op als er geen premie meer wordt betaald. Zo niet dan zou ik zeker ook om de achterstallige rente vragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
P. Siebesma, 11-04-2008
Ik ben houder van een z.g. slapende rekening omdat ik sinds 1984 geen transacties op die rekening heb uitgevoerd. Nu ik mijn geld wil opvragen stelt de betreffende bank doodleuk dat zij een bewaartermijn van 7 jaar aanhouden en zij, met dat antwoord, de kwestie als afgerond beschouwen. In uw artikel wordt wel gewag gemaakt dat de wettelijke rechthebbende het geld zou moeten kunnen opvragen maar hoe dat dan moet gebeuren en zeker bij de hier beschreven tegenwerking van de bank, staat daarbij niet aangegeven. Bestaat er een orgaan waar ik met deze ervaring kan aankloppen?
Reactie infoteur, 11-04-2008
Een aantal wegen zijn er mogelijk:
1. Omdat u de bank niet noemt, is het goed om u ook te informeren bij De Nederlandsche Bank (0900-5200520).
2. Denk ook aan de de Nederlandse Vereniging van Banken (Postadres: Postbus 3543, 1001 AH Amsterdam
Telefoon: (020) 550 28 88). Zie het NVB jaarverslag 2006 op blz. 16 over verjaarde rekeningen (http://www.nvb.nl/scrivo/asset.php?id=41861).
3. Tot slot kan het KiFid wellicht wat voor u doen:
http://financieel.infonu.nl/geld/7123-klachteninstituut-financiele-dienstverlening-kifid.html