InfoNu.nl > Financieel > Geld > Duitsland: een Duitse bankrekening openen

Duitsland: een Duitse bankrekening openen

Duitsland: een Duitse bankrekening openen Veel Nederlanders openen een rekening bij een Duitse bank. Dat was voorheen omdat de zij op deze manier de Nederlandse belastingdienst wilden ontlopen. Tegenwoordig is het omdat steeds meer Nederlanders in Duitsland woonachtig zijn of veel zaken doen met Duitsers. Iemand die een rekening wil openen in Duitsland moet dat in eigen persoon doen. De grootste Duitse banken zijn de Commerzbank en de Deutsche Bank. Een relatief groot aantal Nederlanders wil een rekening openen in Duitsland. Zij hebben daar verschillende redenen voor. In het verleden was het omdat zij op die manier de Nederlandse belastingdienst konden ontlopen. De Nederlandse belastingdienst had namelijk geen toegang tot buitenlandse rekeningen. Daardoor was het makkelijk om zwart geld bij een Duitse bank te stallen. Duitsland is relatief goed bereikbaar vanuit Nederland, dus het geld kon contant op de Duitse rekening worden gestort. Het kon eventueel ook weer worden opgenomen wanneer dat nodig mocht zijn. Op deze manier liep de Nederlandse belastingdienst veel inkomsten mis, zonder dat zij er veel aan kon doen.

Belasting ontduiken en de inkeerregeling

Aan deze manier van belastingontduiken is sinds een aantal jaren een einde gekomen. Dit komt door de nieuwe regelgeving van de Europese Unie. Onder druk van de EU zijn banken meer gaan samenwerken. Banken moet nu ook de gegevens van buitenlanders verstrekken aan de belastingdienst van dat land. Daardoor is het niet meer mogelijk om de belasting te ontduiken door geld te stallen bij een Duitse bank. Toen deze regelgeving in 2009 verplicht kwam er een inkeerregeling. Nederlandse belastingontduikers konden eenmalig hun kapitaal aanmelden bij de belastingdienst. Zij hoefden er dan slechts belasting over te betalen en kregen geen boete. Veel mensen maakten van deze mogelijkheid gebruik. Een ander deel besloot alsnog hun geld op te nemen en over te zetten op een Zwitserse bankrekening. Zwitserland heeft een streng bankgeheim, ook al staat dat ook onder druk.

Waarom openen Nederlanders een rekening bij een Duitse bank?

Tegenwoordig hebben veel mensen een rekening bij een Duitse bank, omdat zij in Duitsland woonachtig zijn of omdat het voor zaken handig zijn. Er is een relatief groot aantal Nederlanders dat in Duitsland woont. Dit komt omdat zij een Duitse partner hebben of omdat zij in de grensstreek woonachtig zijn. Veel Nederlanders wonen in de grensstreek, omdat de huizen daar goedkoper zijn. Vaak hebben zij ook een hypotheek lopen bij een Duitse bank. Duitsland is ook de belangrijkste handelspartner van Nederland. Veel Nederlanders hebben daarom uit praktische overweging een rekening geopend bij een Duitse bank. Op deze manier is het veel makkelijker om geld over te maken. Zij hebben dan een zakelijke rekening.

Rekening openen bij een Duitse bank

Het is voor buitenlanders mogelijk om bij elke Duitse bank een rekening te openen. Er moet bij het openen van een privérekening of spaarrekening wel altijd een identiteitscontrole worden uitgevoerd. Dit betekent dat de persoon in kwestie de rekening altijd in eigen persoon moet openen. Hij moet zijn paspoort tonen en een bewijs waaruit blijkt waar hij woont. Bij het openen van een zakelijke rekening moet de persoon in kwestie ook de statuten en oprichtingspapieren meenemen. Deze moeten in het Duits of Engels zijn opgesteld. De grootste Duitse banken zijn Commerzbank en Deutsche Bank. Het is ook mogelijk om een rekening te openen bij een Nederlandse bank die in Duitsland actief is. Tot de Nederlandse banken die in Duitsland actief zijn behoren onder andere de ING Bank, Rabobank en ABN Amro. De ING Bank heeft bijvoorbeeld haar hoofdkantoor in Frankfurt am Mainz.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Duitsland: een Duitse bankrekening openen"

Reacties

Erol, 09-03-2016 08:23 #5
Hallo Joop,
Bij welke bank kan het allemaal online?

Joop, 06-11-2015 19:55 #4
Is allemaal heel simpel en alles kan online.
Normaal heb je een postident nodig maar het gaat ook met video call.
Ik heb in Nederland en Duitsland bij de ING een rekening.

Stojko, 20-02-2015 21:51 #3
Hoe moet je aantonen dat je in Nederland woont als je en rekening opent?

Hoosje, 16-12-2014 10:18 #2
Ik vraag mij af dat als je uitgeschreven bent van Nederland maar je hebt wel een Duitse bankrekening of je dan belastingplichtig bent?

Hartman, 14-04-2014 10:38 #1
Ik wil U er op attent maken dan de banken die zowel in Duistand alswel in Nederlang actief zijn van U verlangen als U in Duitsland een rekening bij deze wilt openen U daar zelf naartoe moet. Oftewel ik kan niet bij een Nederlandse ING filiaal een Duitse ING rekening openen.

Infoteur: Simcha
Laatste update: 20-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Economie Duitsland
Reacties: 5
Schrijf mee!