InfoNu.nl > Financieel > Geld > België: een Belgische bankrekening openen

België: een Belgische bankrekening openen

België: een Belgische bankrekening openen Veel Nederlanders willen graag een bankrekening openen in België. In het verleden was dat omdat zij op die manier de Nederlandse belastingdienst wilden ontlopen. Tegenwoordig is het vooral omdat veel Nederlanders in België woonachtig zijn of omdat zij voor zaken een rekening bij een Belgische bank willen hebben. Verschillende Belgische banken, zoals Dexia en Axa, bieden deze mogelijkheid ook aan. Voorheen openden veel Nederlanders een rekening in België. Ze deden dat destijds vooral om de belastingdienst te ontlopen. De Nederlandse belastingdienst had namelijk geen toegang tot Belgische rekeningen. Het voordeel van België was dat het dichtbij was en dat er makkelijk met geld naar toe kon worden gereden. Dat kon dan persoonlijk op de Belgische rekening worden gestort. Vaak ging het om zwart geld. Op deze manier liep de Nederlandse belastingdienst miljoenen aan inkomsten mis. Door Europese wetgeving is het echter niet meer mogelijk voor Nederlanders om de belastingdienst te slim af te zijn door hun geld te storten op een Belgische bankrekening. De Belgische banken wisselen de gegevens namelijk uit met de Nederlandse belastingdienst. Dat is het gevolg van nieuwe regels van de Europese Unie. Toen deze regeling tot stand kwam kregen belastingontduikers de mogelijkheid hun vermogen alsnog aan te geven zonder daar een boete over te hoeven betalen. Velen deden dat, terwijl een ander deel hun geld naar een Zwitserse bankrekening overmaakte.

Waarom willen Nederlanders een rekening openen in België?

Het is voor Nederlanders nog steeds mogelijk om een Belgische bankrekening te openen. Er zijn verschillende redenen waarom iemand dat zou willen. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat iemand een bedrijf heeft en daarvoor veel met Belgen handelt. In dat geval is het makkelijker om een Belgische rekening te hebben, omdat anders het geld iedere keer op een ingewikkelde manier, via een internationale transactie, moet worden overgemaakt. Een andere reden waarom Nederlanders een rekening bij een Belgische bank zouden willen hebben is omdat zij met een Belg getrouwd zijn of in België wonen. In dat geval kan het dus ook gewoon praktischer zijn om een rekening te hebben bij een Belgische bank.

Regels voor buitenlanders voor het openen van een rekening bij een Belgische bank

Doordat de Europese regels zijn veranderd is het sinds een aantal jaren mogelijk voor EU-burgers om een rekening te openen bij een bank in een ander land. Bij sommige Belgische banken is het wel alleen nog mogelijk om een rekening te openen wanneer u in België woonachtig bent. U hoeft dus niet de Belgische nationaliteit te hebben, maar wel ingeschreven staan in België. U moet dus kunnen aantonen dat u woonachtig bent in België. Deze banken hanteren de regels zo, omdat zij het liefst willen dat hun klanten bereikbaar zijn, zodat ze bijvoorbeeld in het geval van schulden makkelijk benaderbaar zijn.

Rekening openen in België als niet-Belg

Bij andere banken is het wel mogelijk om als niet-Belg een rekening te openen. U moet dan wel altijd uw identiteitspapieren meenemen en bewijs van inschrijving. In het geval dat u een zakelijke rekening wilt openen moet u ook de statuten en oprichtingspapieren van uw bedrijf laten zien. Deze moeten in het Vlaams of Frans opgesteld zijn. Wanneer u dit heeft aangeleverd kan bij de meeste banken binnen een paar dagen een rekening worden geopend. Er zijn ook verschillende Nederlandse banken die actief zijn in België. Soms is het mogelijk om vanuit de Nederlandse afdeling van deze bank een rekening te openen bij een Belgisch filiaal. Tot de Nederlandse banken die ook in België actief zijn behoren onder andere de ING Bank, Rabobank en ABN Amro. Tot de grootste Belgische banken behoren Axa, Dexia en KBC. Het is mogelijk bij hun zowel een gebruikersrekening als spaarrekening te openen. Deze banken eisen bij het openen van een nieuwe rekening wel dat u een minimumbedrag op deze rekening stort. Meestal gaat het om een bedrag vanaf vijfhonderd euro.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "België: een Belgische bankrekening openen"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!