Uitkering en feestdagen: doorbetaald of niet?

Uitkering en feestdagen: doorbetaald of niet? Wie een uitkering ontvangt krijgt van uitkeringsinstantie UWV te horen wat de hoogte van de uitkering per dag is, niet per maand. Bekijk je het betalingsoverzicht op MijnOverheid.nl dan zie je dat je bijvoorbeeld de ww-uitkering per week wordt weergegeven. Er wordt dan steeds gerekend met vijf werkdagen, de weekenddagen worden overgeslagen. Hierdoor bestaat bij veel mensen de vraag of de uitkering over feestdagen wel wordt doorbetaald.

Doorbetaling uitkering op feestdagen

Hoogte uitkering UWV per week bekijken

Ontvang je een uitkering en wil je meer informatie over de opbouw van het bedrag, dan kun je deze inzien op MijnOverheid.nl. Om van deze website gebruik te kunnen maken heb je een inlog met DigiD nodig. In je Berichtenbox tref je je persoonlijke berichten, waaronder de aankondiging dat je uitkering is overgemaakt. In je Digitaal Klantdossier voor Werk en Inkomen vind je een overzicht van de gegevens die betrekking hebben op uitkeringen van het UWV. Onder het tabje Details Uitkeringen UWV. Dit ziet er dan bijvoorbeeld als volgt uit:
Bedrag Betalingsperiode Van Tot en met
xweek11/05/202015/05/2020
xweek18/05/202022/05/2020

Je ziet dus dat steeds een overzicht wordt gegeven van je uitkering per week en dat alleen de werkdagen maandag tot en met vrijdag worden weergegeven en dat de weekenddagen worden overgeslagen. Ontvang je voor het eerst (weer) een uitkering dan heb je van het UWV bericht gekregen over de hoogte hiervan. Deze wordt niet per week of per maand berekend maar per dag. Wil je weten wat de hoogte van je uitkering per week wordt, dan moet je dit bedrag dus ook niet vermenigvuldigen met 7, maar met 5. Leg je dit naast het overzicht op MijnOverheid.nl, dan kun je zien hoeveel belasting wordt betaald over je uitkering.

Wordt een uitkering doorbetaald bij feestdagen?

Een ww-uitkering wordt zoals in het overzicht te zien is per vijf dagen betaald. De hoogte van je uitkering per maand wordt dus bepaald door het aantal werkdagen per maand. Hierbij wordt geen rekening gehouden met of er in die vijf dagen ook feestdagen zitten. Zo zul je dus bijvoorbeeld in je overzicht van 2020 de periode 21-12 tot en met 25-12 aantreffen. Ondanks dat in die periode Eerste Kerstdag op een werkdag valt, is je uitkering even hoog als in de week ervoor.

Een WAO- of WIA-uitkering wordt altijd berekend over 21,75 dagen per maand en is daarom iedere maand hetzelfde. Het aantal feestdagen per maand heeft dus geen invloed op de hoogte van je uitkering.

Zelf met uitkering op vakantie tijdens feestdagen

Met een ww-uitkering heb je recht op 20 vakantiedagen per jaar, oftewel vier weken. Mensen ouder dan 57,5 jaar hebben recht op 13 vakantieweken. Je uitkering wordt dan doorbetaald. Maak je deze dagen niet op dan kunnen niet worden meegenomen naar het volgende kalenderjaar. Neem je vakantie op, dan moet je dit doorgeven aan het UWV. Nationale feestdagen en algemeen erkende christelijke feestdagen (die op een werkdag vallen), worden niet van de vakantiedagen afgetrokken. Wanneer je dus bijvoorbeeld vakantie opneemt in een week waarin een feestdag zit, dan hoef je hiervoor geen vijf maar vier dagen vakantie op te nemen. Alhoewel je dus wel een uitkering krijgt over feestdagen, gelden ze wel als 'gratis' vakantiedagen.

Als je geen sollicitatieplicht hebt, hoef je een vakantie of verblijf in het buitenland van minder dan vier weken niet door te geven aan het UWV. Dit geldt ook voor vakanties langer dan vier weken mits deze in Nederland zijn. Je moet dan wel zorgen dat je bereikbaar bent voor het UWV.

Feestdagen 2020

In 2020 worden geen vakantiedagen afgetrokken op de volgende data:
  • Nieuwjaarsdag: woensdag 1 januari 2020
  • Goede vrijdag: vrijdag 10 april 2020
  • Pasen (eerste en tweede paasdag): zondag 12 en maandag 13 april 2020
  • Koningsdag: maandag 27 april 2020
  • Bevrijdingsdag: dinsdag 5 mei 2020
  • Hemelvaartsdag: donderdag 21 mei 2020
  • Pinksteren (eerste en tweede pinksterdag): zondag 31 mei en maandag 1 juni 2020
  • Kerstmis (eerste en tweede kerstdag): vrijdag 25 en zaterdag 26 december 2020

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geen uitbetaling AOW ontvangenGeen uitbetaling AOW ontvangenHebt u nog geen AOW ontvangen deze maand, ook al is de uitbetalingsdatum vandaag en zou de AOW vandaag worden gestort? S…
WW-uitkering berekenen - Hoeveel geld krijg ik?Een baan verliezen is erg vervelend. Dit betekent een enorme terugval in inkomsten, ook als je minder uren moet gaan wer…
Vanaf wanneer krijg ik AOW?Vanaf wanneer krijg ik AOW?Vanaf 2013 gaat voor het eerst in meer dan 55 jaar de pensioenleeftijd omhoog. Per 1 oktober 2012 is besloten om de pens…

Leven onder de armoedegrensLeven onder de armoedegrensWat is dat eigenlijk, leven onder de armoedegrens? Ook werkende mensen leven vaak onder de armoedegrens. Hoeveel mensen…
Bronnen en referenties
  • UWV
  • Belastingdienst
  • http://www.arbeidsrechter.nl/verplichting-behoud-ww-uitkering-sollciteratieplicht
  • http://www.internetwerkt.nl/forum/topic/10553-loon-over-feestdagen/
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/officiele-feestdagen

Reageer op het artikel "Uitkering en feestdagen: doorbetaald of niet?"

Reactie

Frans Marijnissen, 19-12-2014 15:01 #1
Mag ik vragen waar die 13 weken vakantie vandaan komen en volgens mij is oudjaarsdag gewoon een werkdag.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 06-06-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: WW-uitkering
Reacties: 1
Schrijf mee!