InfoNu.nl > Financieel > Geld > Uitkering en feestdagen: doorbetaald of niet?

Uitkering en feestdagen: doorbetaald of niet?

Uitkering en feestdagen: doorbetaald of niet? Wie een uitkering ontvangt krijgt van uitkeringsinstantie UWV te horen wat de hoogte van de uitkering per dag is, niet per maand. Bekijk je het betalingsoverzicht op MijnOverheid.nl dan zie je dat je bijvoorbeeld de ww-uitkering per week wordt weergegeven. Er wordt dan steeds gerekend met vijf werkdagen, de weekenddagen worden overgeslagen. Hierdoor bestaat bij veel mensen de vraag of de uitkering over feestdagen wel wordt doorbetaald.

Doorbetaling uitkering op feestdagen

Hoogte uitkering UWV per week bekijken

Ontvang je een uitkering en wil je meer informatie over de opbouw van het bedrag, dan kun je deze inzien op MijnOverheid.nl. Om van deze website gebruikt te kunnen maken heb je een inlog met DigiD nodig. In je Berichtenbox tref je persoonlijke berichten, waaronder de aankondiging dat je uitkering is overgemaakt. In je Digitaal Klantdossier voor Werk en Inkomen vind je een overzicht van gegevens die betrekking hebben op uitkeringen van het UWV. Onder het tabje Details Uitkeringen UWV. Dit ziet er dan bijvoorbeeld als volgt uit:
Bedrag Betalingsperiode Van Tot en met
€ xweek26/11/201830/11/2018
€ xweek03/12/201807/12/2018

Je ziet dus dat steeds een overzicht wordt gegeven van je uitkering per week en dat alleen de werkdagen maandag tot en met vrijdag worden weergegeven en dat de weekenddagen worden overgeslagen. Ontvang je voor het eerst (weer) een uitkering dan heb je van het UWV bericht gekregen over de hoogte hiervan. Deze wordt niet per week of per maand berekend maar per dag. Wil je weten wat de hoogte van je uitkering per week wordt, dan moet je dit bedrag dus ook niet vermenigvuldigen met 7, maar met 5. Leg je dit naast het overzicht op MijnOverheid.nl, dan kun je zien hoeveel belasting wordt betaald over je uitkering.

Wordt een uitkering doorbetaald bij feestdagen?

Een ww-uitkering wordt zoals in het overzicht te zien is per vijf dagen betaald. De hoogte van je uitkering per maand wordt dus bepaald door het aantal werkdagen per maand. Hierbij wordt geen rekening gehouden met of er in die vijf dagen ook feestdagen zitten. Zo zul je dus bijvoorbeeld in je overzicht van 2018 de periode 24-12 tot en met 28-12 aantreffen. Ondanks dat in die periode Eerste en Tweede Kerstdag op een werkdag vallen, is je uitkering even hoog als in de week ervoor.

Een WAO- of WIA-uitkering wordt altijd berekend over 21,75 dagen per maand en is daarom iedere maand hetzelfde. Het aantal feestdagen per maand heeft dus geen invloed op de hoogte van je uitkering.

Zelf met uitkering op vakantie tijdens feestdagen

Met een WW uitkering heb je recht op 20 vakantiedagen per jaar, oftewel vier weken. Mensen ouder dan 57,5 jaar hebben recht op 13 vakantieweken. Je uitkering wordt dan doorbetaald. Maak je deze dagen niet op dan kunnen niet worden meegenomen naar het volgende kalenderjaar. Neem je vakantie op, dan moet je dit doorgeven aan het UWV. Nationale feestdagen en algemeen erkende christelijke feestdagen (die op een werkdag vallen), worden niet van de vakantiedagen afgetrokken. Wanneer je dus bijvoorbeeld vakantie opneemt in een week waarin een feestdag zit, dan hoef je hiervoor geen vijf maar vier dagen vakantie op te nemen. Alhoewel je dus wel een uitkering krijgt over feestdagen, gelden ze wel als 'gratis' vakantiedagen.

Als je geen sollicitatieplicht hebt, hoef je een vakantie of verblijf in het buitenland van minder dan vier weken niet door te geven aan het UWV. Dit geldt ook voor vakanties langer dan vier weken mits deze in Nederland zijn. Je moet dan wel zorgen dat je bereikbaar bent voor het UWV.

Feestdagen 2018

In 2018 worden geen vakantiedagen afgetrokken op de volgende data:
  • Nieuwjaarsdag 2018 (maandag 1 januari 2018)
  • Goede vrijdag 2018 (vrijdag 30 maart 2018)
  • 2e Paasdag 2018 (maandag 2 april 2018)
  • Koningsdag 2018 (vrijdag 27 april 2018)
  • Hemelvaartsdag 2018 (donderdag 10 mei 2018)
  • 2e Pinksterdag 2018 (maandag 21 mei 2018)
  • 2e Kerstdag 2018 (dinsdag 25 december en woensdag 26 december 2018)
1ste Paasdag, Bevrijdingsdag en 1ste Pinksterdag vallen in 2018 al in een weekend en dit zijn dus sowieso vrije dagen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Berekening arbeidsverleden (WW en WIA)Wie een WW of WIA uitkering aanvraagt, krijgt te maken met het begrip “arbeidsverleden”. Het arbeidsverleden bepaalt nam…
WW-uitkering berekenen - Hoeveel geld krijg ik?Een baan verliezen is erg vervelend. Dit betekent een enorme terugval in inkomsten, ook als je minder uren moet gaan wer…
WW-uitkering, moet ik mijn spaargeld opmaken?WW-uitkering, moet ik mijn spaargeld opmaken?Op het moment dat u uw baan verliest hebt u onder voorwaarden recht op een WW-uitkering. Gaat de WW-uitkering gekort wor…
Uitkering: WW, AOW, ANW, WIA, WAO, Wajong 2017, 2018 en 2019Uitkering: WW, AOW, ANW, WIA, WAO, Wajong 2017, 2018 en 2019Twee keer per jaar op 1 januari en op 1 juli wordt het minimumloon verhoogd, dat betekent ook een stijging van uitkering…
Bronnen en referenties
  • UWV
  • Belastingdienst
  • Arbeidsrechter - http://www.arbeidsrechter.nl/verplichting-behoud-ww-uitkering-sollciteratieplicht
  • Internet Werkt - http://www.internetwerkt.nl/forum/topic/10553-loon-over-feestdagen/

Reageer op het artikel "Uitkering en feestdagen: doorbetaald of niet?"

Reactie

Frans Marijnissen, 19-12-2014 15:01 #1
Mag ik vragen waar die 13 weken vakantie vandaan komen en volgens mij is oudjaarsdag gewoon een werkdag.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 13-11-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: WW-uitkering
Reacties: 1
Schrijf mee!