Geen uitbetaling AOW ontvangen

Geen uitbetaling AOW ontvangen Hebt u nog geen AOW ontvangen deze maand, ook al is de uitbetalingsdatum vandaag en zou de AOW vandaag worden gestort? Soms is er maand waarin een kwart van de mensen niet op tijd zijn AOW ontving. Wat zijn de correcte betaaldata van de AOW in 2020 en waarom krijgt u het geld dan toch te laat? Let op de vakantie-uitkering in mei 2020, want dat is een extra bedrag aan vakantiegeld dat mooi is meegenomen.

Datum uitbetaling AOW 2020

De Sociale verzekeringsbank SVB verzorgt in ons land de uitbetaling en storting van de AOW. Aan het begin van het jaar is bekend wanneer de AOW zal worden overgemaakt op uw rekening. In 2020 gaat het om de volgende dagen van storting:
  • Uitbetaling AOW op 23 januari 2020;
  • Uitbetaling AOW op 24 februari 2020;
  • Uitbetaling AOW op 23 maart 2020;
  • Uitbetaling AOW op 23 april 2020;
  • Uitbetaling AOW op 20 mei 2020 met uitbetaling van de vakantie-uitkering;
  • Uitbetaling AOW op 23 juni 2020;
  • Uitbetaling AOW op 23 juli 2020;
  • op Uitbetaling AOW op 24 augustus 2020;
  • Uitbetaling AOW op 23 september 2020;
  • Uitbetaling AOW op 22 oktober 2020;
  • Uitbetaling AOW op 23 november 2020;
  • Uitbetaling AOW 21 december 2020.

Een mooie lijst waarmee u vooraf rekening kunt houden. Maar toch gaat het nog wel eens fout. Zo zorgde eerder een fout bij de SVB ervoor dat een kwart van de AOW-gerechtigden niet op tijd hun geld kregen. Fouten kunnen worden gemaakt, maar een ander punt is dat u de uitbetalingsdatum en de dag dat u het geld daadwerkelijk op de rekening hebt staan niet met elkaar moet verwarren. Daar kan namelijk een of twee dagen tussen zitten, zeker als u in het buitenland woont en de AOW op een buitenlandse rekening moet worden overgemaakt. Omdat de uitbetaling dikwijls op een donderdag is, kan het gebeuren dat het geld pas op zaterdag of op de maandag daarop voor u beschikbaar is. Het is me ook een raadsel waarom de stortingen niet standaard op de maandag rond de twintigste van de maand plaats vinden. Veel mensen hebben alleen AOW en zijn daarvan volledig afhankelijk.

Vakantie-uitkering en vakantiegeld 2020, uitbetalingsdatum in mei

Interessant is de maand mei vanwege de vakantie-uitkering van 8%. Elke maand spaart u hiervan 1/12e deel. Wat u in totaal in mei 2020 krijgt uitbetaald is wat u in de periode mei 2019 tot en met april 2020 hebt opgebouwd. Als dat een volledig jaar is, is dat een opslag met 8%, anders met een deel hiervan.

Vakantie-uitkering is fiscaal een bijzondere beloning

De 8% aan vakantiegeld is een bruto bedrag dat als bijzondere beloning wordt gezien. Zeker als u alleenstaand bent, kan dat betekenen dat hierover een hoger belastingtarief wordt ingehouden. Bij uw aangifte inkomstenbelasting wordt dit weer gecorrigeerd. Als te veel is ingehouden gegeven de belastingschijven, krijgt u een deel van de ingehouden belastingen en premies terugbetaald.

Uitbetalen als u buiten Nederland woont in 2020

Voor de uitbetaling in het buitenland gelden dezelfde dagen van uitbetaling als die in het binnenland. Als u het geld niet in euro’s krijgt uitbetaald, moet u rekening houden met mogelijke valutaverschillen. Sommigen kiezen om deze reden en om de bijkomende kosten voor een uitkering per kwartaal of zelfs per jaar. Dat kan vooral gunstig zijn als u niet een volledige AOW ontvangt, maar een relatief klein bedrag. De betaling per kwartaal is op de 23e van de maanden januari, april, juli en oktober 2020. Gelukkig gaat dit meestal wel goed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Betaaldata zorgtoeslag 2019 en 2020Betaaldata zorgtoeslag 2019 en 2020Wat zijn de betaaldata en voorwaarden voor de zorgtoeslag 2019 en 2020, hoe werkt de zorgtoeslag? De zorgtoeslag 2019 en…
Geen huurtoeslag meer door erfenis bij vermogenstoets 2020Geen huurtoeslag meer door erfenis bij vermogenstoets 2020Geen huurtoeslag of andere toeslag in 2018, 2019 of 2020 meer krijgen, geen recht op de huurtoeslag doordat u een erfeni…
Hoogte bijstandsuitkering 2019- januari 2020Hoogte bijstandsuitkering 2019- januari 2020Hoe hoog is de bijstandsuitkering in 2019 ( tot 1 januari 2020) en wat is de bij de bijstand bijbehorende bijstandsnorm?…
Albert Heijn 2020: betaaldatum loon en personeelskortingAlbert Heijn 2020: betaaldatum loon en personeelskortingBij Albert Heijn werken betekent ook in 2019 en 2020 extra voordelen voor het personeel. Het loon wordt elke vier weken…

Extra zakgeld verdienen!Veel jongeren in Nederland krijgen van hun ouders zakgeld of kleedgeld. Maar soms als je iets leuks extra wil kopen kom…
Termen vanuit de kredietcrisisTermen vanuit de kredietcrisisDoor de kredietcrisis hebben wij nieuwe woorden geleerd. In economisch betere tijden worden deze termen namelijk nauweli…
Bronnen en referenties
  • Svb

Reageer op het artikel "Geen uitbetaling AOW ontvangen"

Reacties

Van Hees, 29-03-2020 13:59 #8
Over de maand december 2019, naar nu blijkt, geen uitkering zijnde Euro 795,69 ontvangen.
Hoe te handelen? Reactie infoteur, 31-03-2020
Beste Van Hees,
Het beste neemt u dan contact op met de Sociale Verzekeringsbank.

T. Smit, 03-03-2020 23:58 #7
24 februari 2020 zou ik voor de eerste maal AOW ontvangen, maar er kwam niets. De 27ste belde ik naar de SVB. Er werd gezegd dat mijn aanvraag pas op twee januari was ontvangen en dat die werd verwerkt op datum ontvangst. Vandaag is het vier maart en ik heb nog steeds niets. Men weet toch al 66 jaar wanneer ik mijn AOW gerechtigde leeftijd bereik. Ik werk sinds mijn veertiende en heb er gewoon recht op. Kan ik de SVB in gebreke stellen? Reactie infoteur, 04-03-2020
Beste T. Smit,
Dat is wel raar inderdaad. Als u schade ondervindt, kunt u ze in gebreke stellen (kost ook geld).

J. J. van Almen, 03-01-2020 01:01 #6
Beste,
In de loop van het afgelopen jaar had ik netjes een brief ontvangen dat ik vanaf december 2019 AOW ging ontvangen maar helaas heb ik de eerste betaling voor december 2019 tot op heden niet ontvangen, dit is dus niet zo'n geweldige start voor de SVB gezien het feit dat de betalingsdatum 23/12/2019 was. Contact opnemen met de SVB is voor mij waarschijnlijk de beste en snelste oplossing!
Gr. Reactie infoteur, 06-01-2020
Beste J. J. van Almen,
Klopt, de SVB kan u aangeven of het geld voor de AOW al gestort is.

R. R. Mungroop, 31-12-2019 15:00 #5
Beste,
Ik heb mijn aow voor de maand december 2019 nog niet ontvangen. Moet ik gewoon blijven wachten of een actie ondernemen. Ik kan niet op mijn digid omdat ik mijn wachtwoord ben vergeten. Moet het opnieuw aanvragen.
Gr. Reactie infoteur, 02-01-2020
Beste R. R. Mungroop,
Het beste neemt u contact op met de SVB. Normaliter is opnieuw aanvragen niet nodig.

Willi, 13-10-2018 18:21 #4
Hallo,

Ik ontvang mij aow op een buitenlandse rekening, ik woon in een EU land, nu heb ik een ander rek nr opgegeven en mij oude rek nr gesloten, helaas heeft de svb mijn nieuwe rek niet verwerkt, de betaling gaat dus nu naar het gesloten nummer? wat te doen? Reactie infoteur, 16-10-2018
Hallo Willi,
Contact opnemen met de SVB is de beste oplossing.

Gugten, 30-04-2018 18:27 #3
Tot nu 30 april nog steeds geen AOW ontvangen. De uitbetaal datum is 23 april. Hoe kan dit? Reactie infoteur, 02-05-2018
Beste Gugten,
Dat is raar, het beste neemt u contact op met de SVB.

Boere, 11-04-2018 11:32 #2
Mijn zus in Egypte heeft haar aow uitkering niet gehad in maart. Ik heb bijna dagelijks contact met Roermond, maar het geld is zoek. De bank zegt dat zij het terug gestort hebben, maar het is niet terug gekomen. Welke stappen kan je dan ondernemen om te zien waar het is gebleven. Mijn zus is wanhopig, zijn hier nog andere wegen voor?
ik kijk uit naar uw antwoord.
Met vriendelijke groet,
Jacinta Boere Reactie infoteur, 11-04-2018
Beste J. Boere,
De SVB kan zien naar wie wanneer er geld gestort is en of het gebruikte rekeningnummer correct is. Maar u wijst ook op een terugstorting. Door wie, een bank in Egypte? Die zou toch ook kunnen moeten aantonen dat er geld gestort en teruggestort is.

Gerard Harteveld, 10-10-2017 23:45 #1
Zeer goede artikelen wat betreft AOW uitkeringen. Al maanden heb ik mijn uitkering niet ontvangen. Ik heb de SVB in Roermond hierover geschreven maar nooit reactie
op gehad. Is er een legale weg om hun te dwingen om me tenminste een verklaring te geven wat er aan de hand is met mijn al magere pensioentje? Reactie infoteur, 11-10-2017
Beste Gerard Harteveld,
Maar dat is toch zeer merkwaardig, de vraag is wat er aan de hand is en of de SVB nog dingen aan het uitzoeken is. U kunt ook bellen (0475 - 36 8010).

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 15-06-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: AOW 2020
Reacties: 8
Schrijf mee!