InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geen uitbetaling AOW ontvangen

Geen uitbetaling AOW ontvangen

Geen uitbetaling AOW ontvangen Hebt u nog geen AOW ontvangen deze maand, ook al is de uitbetalingsdatum vandaag en zou de AOW vandaag worden gestort? Soms is er maand waarin een kwart van de mensen niet op tijd zijn AOW ontving. Wat zijn de correcte betaaldata van de AOW in 2018 en waarom krijgt u het geld dan toch te laat? Let op de vakantie-uitkering in mei 2018, want dat is een extra bedrag aan vakantiegeld dat mooi is meegenomen.

Datum uitbetaling AOW 2017

De Sociale verzekeringsbank SVB verzorgt in ons land de uitbetaling en storting van de AOW. Aan het begin van het jaar is bekend wanneer de AOW zal worden overgemaakt op uw rekening. In 2018 gaat het om de volgende dagen van storting:
  • Uitbetaling AOW op 23 januari 2018;
  • Uitbetaling AOW op 23 februari 2018;
  • Uitbetaling AOW op 23 maart 2018;
  • Uitbetaling AOW op 23 april 2018;
  • Uitbetaling AOW op 23 mei 2018 met uitbetaling van de vakantie-uitkering;
  • Uitbetaling AOW op 22 juni 2018;
  • Uitbetaling AOW op 23 juli 2018;
  • op Uitbetaling AOW op 23 augustus 2018;
  • Uitbetaling AOW op 24 september 2018;
  • Uitbetaling AOW op 23 oktober 2018;
  • Uitbetaling AOW op 23 november 2018;
  • Uitbetaling AOW 21 december 2018.

Een mooie lijst waarmee u vooraf rekening kunt houden. Maar toch gaat het nog wel eens fout. Zo zorgde in de maand april 2013 een fout bij de SVB ervoor dat een kwart van de AOW-gerechtigden niet op tijd hun geld kregen. Fouten kunnen worden gemaakt, maar een ander punt is dat u de uitbetalingsdatum en de dag dat u het geld daadwerkelijk op de rekening hebt staan niet met elkaar moet verwarren. Daar kan namelijk een of twee dagen tussen zitten, zeker als u in het buitenland woont en de AOW op een buitenlandse rekening moet worden overgemaakt. Omdat de uitbetaling dikwijls op een donderdag is, kan het gebeuren dat het geld pas op zaterdag of op de maandag daarop voor u beschikbaar is. Het is me ook een raadsel waarom de stortingen niet standaard op de maandag rond de twintigste van de maand plaats vinden. Veel mensen hebben alleen AOW en zijn daarvan volledig afhankelijk.

Vakantie-uitkering en vakantiegeld 2018, uitbetalingsdatum in mei

Interessant is de maand mei vanwege de vakantie-uitkering van 8%. Elke maand spaart u hiervan 1/12e deel. Wat u in totaal in mei 2018 krijgt uitbetaald is wat u in de periode mei 2017 tot en met april 2018 hebt opgebouwd. Als dat een volledig jaar is, is dat een opslag met 8%, anders met een deel hiervan.

Vakantie-uitkering is bijzondere beloning

De 8% aan vakantiegeld is een bruto bedrag dat als bijzondere beloning wordt gezien. Zeker als u alleenstaand bent, kan dat betekenen dat hierover een hoger belastingtarief wordt ingehouden. Bij uw aangifte inkomstenbelasting wordt dit weer gecorrigeerd. Als te veel is ingehouden gegeven de belastingschijven, krijgt u een deel van de ingehouden belastingen en premies terugbetaald.

Uitbetalen als u buiten Nederland woont in 2076 of 2018

Voor de uitbetaling in het buitenland gelden dezelfde dagen van uitbetaling als die in het binnenland. Als u het geld niet in euro’s krijgt uitbetaald, moet u rekening houden met mogelijke valutaverschillen. Sommigen kiezen om deze reden en om de bijkomende kosten voor een uitkering per kwartaal of zelfs per jaar. Dat kan vooral gunstig zijn als u niet een volledige AOW ontvangt, maar een relatief klein bedrag. De betaling per kwartaal is op de 23e van de maanden januari, april, juli en oktober 2017 en 2018. Gelukkig gaat dit meestal wel goed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Svb

Reageer op het artikel "Geen uitbetaling AOW ontvangen"

Reactie

Gerard Harteveld, 10-10-2017 23:45 #1
Zeer goede artikelen wat betreft AOW uitkeringen. Al maanden heb ik mijn uitkering niet ontvangen. Ik heb de SVB in Roermond hierover geschreven maar nooit reactie
op gehad. Is er een legale weg om hun te dwingen om me tenminste een verklaring te geven wat er aan de hand is met mijn al magere pensioentje? Reactie infoteur, 11-10-2017
Beste Gerard Harteveld,
Maar dat is toch zeer merkwaardig, de vraag is wat er aan de hand is en of de SVB nog dingen aan het uitzoeken is. U kunt ook bellen (0475 - 36 8010).

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 10-01-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: AOW 2016
Reacties: 1
Schrijf mee!